Szolgáltatók Lepsényi István: a magyar buszok megbízhatóak

Lepsényi István: a magyar buszok megbízhatóak

Pardavi Mariann | 2016.07.13 10:16

Lepsényi István: a magyar buszok megbízhatóak

A magyar buszgyártás körül igen feszült légkör alakult ki, többen teszik fel maguknak a kérdést: miért nem kell a magyar busz? Megkérdeztük a gazdaságfejlesztésért és -szabályozásért felelős államtitkárt, Lepsényi Istvánt, milyen véleményen van a kialakult helyzetről, és arról, milyen gyakorlati lépéseket tesz a kormány a magyar buszgyártók helyzetének javulásáért.

Hirdetés

Több ízben írtunk a budapesti buszbeszerzési programról, a helyzet jelenlegi állása szerint a főváros döntéshozói vagy 87 millió forintos lengyel buszok felé kacsingatnak vagy PKD konstrukcióban gondolkodnak, míg a kormányzat szolgáltatás vásárlását támogatná. Ugyan a BKV 2015-ben kiírt vonatkozó tenderét megnyerte a MABI-Bus, 75 plusz 75 busz leszállításával, azonban ezt megvétózta a főváros képviselőtestülete.

Ezzel szemben Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter egy másik jelentős magyar buszgyártó, a Kravtex-Kühne csoport kibővített mosonmagyaróvári üzemének átadásán ígéretet tett a nemzeti buszgyártás felkarolására. Hozzátette azt is, hogy a kormány véglegesítette a buszgyártási stratégiát, amely a következő három évben mintegy 30-35 milliárd forintos hazai támogatást igényel, és amely alapján jelentős termelési- és munkaerő-bővülés várható az ágazatban. A kormány hat nagy, buszgyártással foglalkozó cégre épít, és el szeretné érni, hogy mindenhol létrejöjjön az a kapacitás, amely biztosítja a sorozatgyártás lehetőségét.

Nem világos azonban, hogy a kormány milyen gyakorlati eszközökkel támogatja a magyar buszgyártást. Megkérdeztük Lepsényi István gazdaságfejlesztésért és -szabályozásért felelős államtitkárt, milyen lépéseket terveznek ez ügyben.

– Az Irinyi Jánosról elnevezett iparstratégiával a fejlesztés fő irányait jelöltük ki, melyek mentén erősíteni kívánjuk az ipart, az innovációt, segítjük az új munkahelyek létrejöttét, és támogatjuk a hazai vállalatok verseny- és exportképességének növelését. Úgy vélem, az Irinyi-terv akkor lesz sikeres, ha megváltoztatjuk a hozzáállást úgy, hogy találkozzon a kereslet és a kínálat. A magyar buszgyártókapacitás rövid időn belül ki tudja elégíteni a keresletet.

Hozzátette: arra ösztönzi a kormány az állami volánokat, hogy magyar buszokat vásároljanak, hiszen amellett, hogy erősödnek a hazai vállalatok, több gyakorlati haszonnal is bír. Egyebek mellett egyszerűbb pótalkatrészt beszerezni, gördülékenyebb a szerviz, mint külföldi buszok esetén. Mint mondta, mindennek az a feltétele, hogy a magyar buszok versenyképesek legyenek. Hozzátette ugyanakkor azt is, hogy például a Kravtex járművei évek óta jól működnek, megbízhatóak.

Kiemelt Partnereink