Szolgáltatók Jokerkártya a globális autógyártók számára a szolgáltató központ

Jokerkártya a globális autógyártók számára a szolgáltató központ

Uzoni Ábel | 2016.07.18 08:31

Jokerkártya a globális autógyártók számára a szolgáltató központ

Beszerzés és értékesítés, számvitel, HR, pénzügy, jogi és IT-támogatás, innováció, belső ellenőrzés, kiberbiztonság és ügyféltámogatás. Egyre bővül azoknak a vállalati tevékenységeknek a köre, amelyeket – megfelelő cégméret mellett – shared services centerbe (SSC), megosztott szolgáltatási központba lehet szervezni, és onnan ellátni egy egész régiót. Ránézésre is érthető, hogy az autóipari szereplőknek is érdekük így szervezni a globális műveleteiket. De nézzük, mi is az SSC!

Hirdetés

A vállalati szoftverek és a telekommunikáció fejlődése, a könyvelés, a számlakiállítás globális egységesülése egyre több lehetőséget ad a multinacionális vállalatok kezébe, hogy a számtalan telephelyen és munkaponton zajló folyamataikat egy helyre szervezzék, gigantikus összegeket spórolva meg ezáltal. Az egy tető alá behúzott egységesített munkafolyamatok amúgy is nagyon magas szinten automatizáltak és kontroll alatt tarthatók, így egy másik országba alacsony kockázattal átvihetők. A piaci modell egyszerű: ugyanazt máshol, de olcsóbban. Az igazán nagyok, mint például a PriceWaterhouseCoopers könyvvizsgáló és tanácsadó óriásvállalat vagy az amerikai GE global operations név alatt futtatja az egy centrumba szervezett munkafolyamatokat. Ez nem kevésbé pontosan írja le a lényeget: globális munkafolyamatok zajlanak egy helyen a költséghatékonyság jegyében.

Magyarország jó terep

A CEB amerikai technológiai és legjobb gyakorlatok kiszervezésével, szervezetépítéssel, folyamat-irányítással foglalkozó cég által a SSC felállításának legfontosabb öt szabálya között is ott szerepel az, hogy a központot alacsony költségű régióba kell vinni. Az általunk megkérdezett, a szektor működésére rálátó középvezetők egybehangzó véleménye szerint Magyarország az olcsó és képzett munkaerő, valamint a jó infrastruktúra miatt kedvelt helyszíne az SSC-knek. Erre kitűnő bizonyság a GE, amely öt, a világban szétszórt üzleti szolgáltató központja közül egyet éppen Budapesten működtet. Olcsó és képzett munkaerőre építeni nem valami bonyolult recept, de talán nem is hinnénk, hogy a közép-európai régióban nem is túl könnyű megfelelő „táptalajt” adni az ilyen szolgáltató központoknak. Már ha csak az autópálya-ellátottságot nézzük, markáns a különbség Nyugat-Európához képest, és ez az olló valójában nem sokat zárult az utóbbi negyed évszázadban. Hazánknak viszont mára sikerült elérni, hogy a legnagyobb városokat sztráda köti össze egymással, de ez például a mai napig nem mondható el például Varsó és Krakkó vagy Pozsony és Kassa viszonylatában (még akkor sem, ha az egyik városból a másikba éppen Budapesten keresztül akarunk eljutni). A fellelhető képzett munkaerő is csak azért állhatott elő nagy mennyiségben és egy helyen egyes vélekedések szerint, mert az ingyenes diplomaszerzési lehetőség a legutóbbi időkig szinte mindenkit megilletett. Változóban van tehát a piaci környezet, és az SSC-k is érzékenyen reagálnak a változó körülményekre.

Felszívják az embereket

Az egyik legutóbbi ilyen, hazánkban megvalósult beruházás a texasi Flowserve debreceni SSC-jének megnyitása volt 4,3 milliárd forintos fejlesztéssel. A 400 munkatársat foglalkoztató, tavaly nyáron nyílt debreceni bázis tíz nyelven húsz országot lát el pénzügyi és számviteli szolgáltatással. Idén júniusban nyílt a CRH multinacionális betonipari vállalat üzleti szolgáltató központja Budapesten, amely a cég ausztriai, szlovákiai és magyarországi tevékenységét támogatja. Itt ötvennégyen dolgoznak. Mint ahogy egy budapesti SSC-ben dolgozó, neve elhallgatását kérő dolgozó fogalmazott, a multik úgy indítanak hazánkban SSC-t, hogy először általában az alapfunkciókat végző munkaerőket veszik fel, és csak azután bővítenek a több képzettséget igénylő munkakörök felé. Mivel az SSC-k világa a repetitív munkáról, az automatizáltság globálissá tételéről szól, HR-oldalról alapvető érdek, hogy a munkaerőt forgassák, képezzék, stimulálják, egyszóval ne hagyják, hogy eluralkodjon rajtuk a fásultság. Forrásunk vélekedése szerint tehát az a jó SSC, ahol képzik, forgatják az embereket, mert az agyelszívás amúgy is nagyon nagy a szektorban, a centerek egymástól rabolják a nagyon könnyen mozduló munkaerőt.

Gombamód szaporodnak

Villányi Péter, a HOA alalnöke

Mint azt portálunknak Villányi Péter, a szolgáltató központokat is képviselő szakmai szervezet, a Magyar Szolgáltatóipari és Outsourcing Szövetség (HOA) alelnöke elmondta, itthon 40 ezer embert foglalkoztat a szektor. Hazánkban viszonylag kiegyensúlyozottan oszlanak el a különböző szolgáltató központok, ám azért Budapest még mindig túlsúlyban van. A könnyen megközelíthető és egyetemmel, főiskolával rendelkezőDebrecen, Miskolc, Szeged vagy Székesfehérvár, ahol már most is működnek SSC-k, szerinte a következő tíz évben ilyen szempontból nagy fejlődésnek lesz még tanúja. A HIPA tavalyi adatai szerint 90 multicég 100 központtal van jelen hazánkban, de ide még a call centerek is beletartoznak. A szakember szerint az autóipar mellett ez a szektor húzza a magyar gazdaságot, mert magas a növekedési rátája.

A kérdésre, hogy az autóipar hogyan profitál ebből az üzleti modellből, Villányi Péter azt válaszolta, az SSC-k a sztenderdizált, repetitív folyamatok globális szintű automatizálásáról szólnak, és lényegében a méretgazdaságosságot használják ki. Az autóipari cégek (nyilván a gyártáson kívül) tehát gyakorlatilag ugyanúgy minden folyamat elvégzésére használhatják, mint a más szektorú vállalatok. És ez az autóipari beszállítókra is vonatkozik.

Egyre magasabb érték

A szakértő - aki jelenleg a Colfax amerikai hegesztéstechnikai, ipari kompresszorokat előállító cég számára készíti elő magyarországi globális üzleti szolgáltató központját, - elmondta, örvendetes, hogy egyre több olyan cég teszi Magyarországra SSC-jét, amely magasabb hozzáadott értékű folyamatát szervezi ki ide. A Morgan Stanley pénzügyi szolgáltató cégnek például itt dolgozik a matematikai csapata. És persze olyan, magasan képzett munkaerőt foglalkoztató egységek is dolgozhatnak szolgáltató központi modellben, mint például csalást felderítő (fraud detection), analitikai, IT-fejlesztő és innovációs csapatok. Mint mondta, a robotika rendkívüli gyorsasággal hódít teret a szolgáltatói szektorban, a jövőben rengeteg élő munkát fog kiváltani.

Kiemelt Partnereink