Harcoltak a munkaerőért, új gépeket vettek, telephelyet fejlesztettek – mozgalmas évük volt a kkv-knak

Szerző: autopro.hu/P.M. | 2017.01.01. 06:30

Összeszedtük, 2016-ban milyen válaszokat adtak az autóiparban tevékenykedő kisvállalkozások azokra a kérdésekre, melyek a munkaerő és a fejlesztés kérdéseit illetik. A magyar cégek átlagosan 5,3 millió forintot költöttek el beruházásokra – a teljesség igénye nélkül nézzük, hogyan alakult ez a magyar járműipar kisvállalatainál! Bővebb információk a linkre kattintva találhatók.

Egy közelmúltban megjelent felmérés szerint a hazai kis- és középvállalkozások tervezett beruházásaik közel felét hajtották végre az elmúlt 12 hónapban, ami a következő évben mintegy 10 százalékkal növekedhet. A vállalatvezetők válaszai alapján az elmúlt évben megvalósult 1085 milliárd forintos beruházási összérték 2017-ben elérheti az 1211 milliárd forintot, ami cégenként átlagosan 6,3 millió forintos beruházást jelent. A Budapest Bank által készített kutatásból az is kiderül, hogy a legambiciózusabbak a szektoron belül a közepes, 10-49 munkavállalót foglalkoztató vállalkozások, a tervezett beruházási összérték közel fele, 568 milliárd forint ebben a szegmensben valósulhat meg.

Beruházás

A győri Borsodi Műhely Fémmegmunkáló Kft. lett márciusban a legsikeresebb kkv, akik idén ünnepelték fennállásuk 35. évét. 2016-ban több nagy beruházás kezdődött meg náluk, ezek összköltsége megközelíti az egymilliárd forintot. Szombathelyen új gyártócsarnokot és kétszintes irodaépületet kezdtek építeni, Győrben a meglévő épületkomplexum bővül egy újabb szinttel, ahol a tervezőmérnökök megnövekedett létszámához szükséges irodák és egy nagyobb oktatóterem is helyet kap. Emellett gépbeszerzések is zajlanak, melyek keretében hőkezelő kemencéket és több megmunkáló központot, berendezést vásárolnak.

Egyedi célgép a Borsodi Műhelynél

S ha már Győr: 713 millió forintból 1100 négyzetméteres kutatás-fejlesztési központot épített a balassagyarmati székhelyű Delta-Tech Mérnöki Iroda Kft. A vállalat összesen 73 embert foglalkoztat, közülük 15-öt Győrben, 49-et Balassagyarmaton, kilencet Bátonyterenyén. A cég egyedi igények alapján saját tervezésű gépek, gyártó,- szerelő- és csomagolósorok, szállítópálya rendszerek és megmunkáló berendezések tervezésével és kivitelezésével foglalkozik.

Új berendezések

A 195 munkatársat foglalkoztató Frimo Hungary Kft. is fejlesztett idén: 2016-ban kétmilliárd forintot fektettek be gyártástechnológiájuk fejlesztésébe. Móron autógyártóknak készítenek egyedi gépeket, berendezéseket és szerszámokat. A cég PU habosítási, mélyhúzási és hőformázási, valamint lökhárító lyukasztási-hegesztési gyártási technológiákat fog fejleszteni.

A Plasticornál nem biztonsági, beépülő alaktrészeket gyártanak: csomagtartókhoz, motorháztetőkhöz, műszerfalakhoz készítenek elemeket.

A fejlesztést emelte ki a veszprémi Plasticor ügyvezetője, Bódy Kornél is. Mint mondta, a bevétel 20 százalékát minden évben erre használják fel. Három fröccsöntőgéppel, szintén három robottal, mérőgépekkel és kiegészítő elemekkel bővültek 2016-ban. Fő tevékenységük a műanyag fröccsöntés és szerszámok tervezése, gyártása és javítása. Tavaly egymilliárd forint fölötti volt az árbevételük.

Külpolitika

Az amerikai elnökválasztás mellett az egyik leforróbb terület a brexit volt 2016-ban, az Egyesült Királyság unióból való kilépése jópár ráncot rajzolt a magyar cégek vezetőinek homlokára. Megkérdeztük egy angol tulajdonú magyar vállalat első emberét, hogyan tovább. Krasznay Dávid, a Parafix Hungaria ügyvezetője azt mondta: az anyacég 90 százalékban Nagy-Britanniának termel, a magyarországi telep feladata pedig Közép-Európa kiszolgálása. Ennek révén nem érinti a céget az angolok kilépése az unióból. Olyannyira nem, hogy az utóbbi időben döbbenetes a növekedés: szinte naponta vesznek fel új kollégákat, jelenleg 150 munkatárs körül járnak, 20 feletti a mérnökök száma. Nem marad ez így sokáig, hamarosan ugyanis megkétszerezik a létszámot egy beruházás miatt. A budapesti gyáruk mellé egy másikat építenek ugyanis Ercsin.

Krasznay Dávid szerint a Parafixet nem fogja rosszul érinteni az angolok kilépése az EU-ból

Munkaerő

– Közepes méretű családi vállalat vagyunk, a fluktuáció nem kimagasló, azonban mivel folyamatosan bővülünk, a fejlesztések pedig új gépparkokat hoznak magukkal, főleg targoncások, gépkezelők, gépbeállítók, gépkiszolgáló személyzet kellene a gyártásban, ám őket ma Magyarországon nagyon nehéz elérni. Nagy az elszívó erő: sokan mennek a hazai járműgyártókhoz, de Szlovákia sincs messze, a fizetések is jobbak, Németország is vonzó célpont sokak szemében. Tata speciálisabb terep, számos beszállító települt meg itt, most nyílt egy újabb alkatrészgyár. Számos pozitív adottság mellett szinte állandó harc zajlik a munkaerőért a helyi cégek között is – foglalta össze az Autoprónak Laczkó Nóra, a csőalkatrészekkel foglalkozó TOM-Ferr Zrt. projektmenedzsere, rávilágítva arra is, hogy nem egyedi a probléma az autóiparban.

Gyártás a TOM-Ferrnél