Szolgáltatók Ezzel a magyar módszerrel biztosabban célba érnek a szállítmányok

Ezzel a magyar módszerrel biztosabban célba érnek a szállítmányok

Gégény István | 2016.09.27 10:30

Ezzel a magyar módszerrel biztosabban célba érnek a szállítmányok

A járműiparban kulcsfontosságú a termékek pontos szállítása, pedig még az sem biztos, hogy minden küldemény célba ér. A fuvarokra leselkedő veszélyek elleni védekezésről beszélgettünk egy logisztikai cég biztonsági igazgatójával.

Hirdetés

Just-in-time, just-in-sequence – jól ismerjük a modern logisztika alapfogalmait. Pedig a legtöbb vállalat számára a precíz ütemezést megelőzi egy még fontosabb "just": csak célba érjen az a szállítmány! A Transport Asset Protection Association Europe (TAPA) jelentése szerint Európában igen magas a közúti szállítmányokat ért incidensek száma: az elmúlt évben Németországban 42,5 százalékkal növekedett a nagy értékű szállítmányokat és ért lopások aránya, az Egyesült Királyságban pedig egy év alatt több mint a duplájára a bejelentett káresetek száma. A TAPA tagok által jelentett káresetek összértéke tavaly elérte a 75 millió eurót.

Mit tehet ez ellen egy járműipari cég? Önmagában nem sokat, hiszen ezek a bűncselekmények nem fix, zárt, őrzött raktárakban történnek, hanem a nyílt autópályán, védtelen pihenőállomásokon. Debreczeni Zoltán korábban rendőrtisztként dolgozott, az ott alkalmazott ügyeleti központ koncepcióját immár a DHL Freight biztonsági igazgatójaként honosította meg a cégnél. Leegyszerűsítve: egy 24 órás diszpécserszolgálat működik Budapesten, a nemzetközi repülőtéren található telephelyükön, ahol logisztikai és biztonsági szakértők állnak folyamatosan kapcsolatban a kamionokkal, figyelik a mozgásukat, rendszeresen egyeztetnek a sofőrökkel. A valóságban a rendszer működése ennél jóval összetettebb.

– A 2000-es években elszaporodtak a logisztikai bűncselekmények, elsősorban menet közben próbálják az elkövetők kifosztani a szállítmányokat. A migrációs helyzet újabb kihívást jelent, amely megnehezíti a termékeiket célba juttatni kívánó vállalatok életét. Az általunk üzemeltetett központ 40 különböző forrásból származó információk alapján már az induláskor segít a sofőrnek kiválasztani a megfelelő útvonalat, rizikóanalízist végeznek, s menet közben is idejekorán tájékoztatást nyújtunk az esetleges fennakadásokról, veszélyhelyzetekről - vázolta fel a szolgáltatás működését a biztonsági igazgató.

Debreczeni Zoltán hangsúlyozza: kapcsolatban állnak ugyan európai rendvédelmi szervekkel, tevékenységük fő fókuszában a megelőzés áll. A sofőr segítségükkel elkerülhet blokádokat, megtudhatja, hol futhatna álrendőrökbe, akár természeti katasztrófákról is hasznos információkat juthatnak el a vezetőhöz.

– Számos járműipari cég található a partnereink között, akár gyűjtőjáratokat is szervezünk az alkatrészeket készítő cégek számára. Ebben az iparágban nagyon fontos, hogy az OEM vállalatokat ne várakoztassák meg a beszállítók. A legnagyobb európai autógyárak számára is eljuttatunk szállítmányokat, ha pedig valami gond akad a fuvarral, amire várnak, előre szólunk nekik, hogy ne indítsák a gyártósort.

A biztonsági igazgató szerint szolgáltatásuk lényege, hogy a GPS-alapú, szoftveres megfigyelést kombinálják a humán kontrollal, interaktívan kommunikálnak a sofőrökkel, ennek köszönhetően jelentősen fokozódott az általuk szállított értékek biztonsága, a szállítás megbízhatósága. Egyelőre saját logisztikai vállalatukon belül biztosítják a fuvarok fokozott figyelmét, ám a jövőben akár más szállítmányozók is élhetnek a DHL speciális központjának előnyeivel.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink