Szolgáltatók Ezek a nők a magyar járműipar meghatározói szereplői

Ezek a nők a magyar járműipar meghatározói szereplői

Pardavi Mariann | 2017.03.08 12:30

Ezek a nők a magyar járműipar meghatározói szereplői

Mikor Clara Zetkin német szocialista politikus 1889-ben felszólalt a nők egyenjogúságáért, minden bizonnyal nem sejtette, hogy az eredetileg a nők munkához való jogát, az anyák és a gyermekek védelmét, valamint a nők közéletben való részvételének igényét magában foglaló program a virágárusok ünneppé korcsosul. A járműiparban azonban egyre több nő van, akik munkájára a német politikusnő is elismerően bólintana. A teljesség igénye nélkül állítottuk össze cikkünket.

Hirdetés

Szomorú és bicskanyitogató, hogy 2017-ben arról kell beszámolni, hogy csökkent a bérkülönbség nők és férfiak fizetése között. Vagyis ugyanazért a munkáért még mindig kevesebb pénzt kap hónap végén egy nő. Ugyanakkor az MTI híre szerint örvendetes tény, hogy a különbség kevesebb lett. Egészen pontosan: 2012-ben Magyarországon 20 százalék volt a különbség a férfiak és a nők bére között, három év alatt, 2015-re ez 14 százalékra csökkent.

Ugyanakkor nemcsak a bérek tekintetében van elmaradás, az igazi áttörés akkor lenne, ha a nők munkába állását olyan feltételekkel könnyítenék meg, mint a vállalati bölcsőde, óvoda, vagy általánosan elterjedt lenne a négy- és hatórás műszak kisgyerekes családanyák esetén. Örvendetes, hogy már Magyarországon is vannak olyan vállalatok, ahol gondolnak ezekre.

– Az Opel Szentgotthárd természetesen alapvetően nemtől függetlenül arra törekszik, hogy vonzó munkahely legyen úgy a jelenlegi, mint pedig a jövőbeni munkavállalók számára. Ezzel összhangban alkalmazzuk az olyan atipikus munkavégzési formákat is, mint például a részmunkaidő vagy a távmunka, a kismamákat pedig minden esetben visszavárjuk, amikor úgy érzik, eljött az ideje a munkába állásnak. Ezenkívül széleskörű a juttatási csomagunk, új munkatársaink számára vonzóak lehetnek például a különböző, letelepedést és munkába járást segítő juttatások, az egyéni fejlődést támogató elemek – például szakmai és nyelvi képzések – vagy a kedvezményes gépkocsi vásárlási és szervizlehetőség – mondta el az autoprónak Kaszás Zoltán, a szentgotthárdi Opel kommunikációs szakértője.

A járműipar kifejezetten olyan területe a gazdaságnak, ahol – bizonyos szakmáktól, mint például a kommunikáció, marketing, személyügy eltekintve – a férfiak vannak a döntéshozás tűzközelében. Úgy tűnik azonban, itt is elindult valamiféle változás, ugyanis egyre több alkalommal számolhatunk be olyan cégekről, ahol nő a vállalkozás első embere, vagy legalábbis komoly szerepet játszik a vállalati folyamatokban.

– A Gimex-Hidraulika Kft. egyszemélyes vállalkozásból nőtte ki magát, édesapám minden történésről tudott, mindent felügyelt. Egy tulajdonos számára nem könnyű kiadni a gyeplőt, és elhinni, hogy nélküle is jól megy. Nem volt egyszerű: édesapám betegsége, a költözés és építkezés, az új feladatok egyszerre találtak meg – fogalmazott Görcs Annamária ügyvezető, aki minden kétséget kizáróan állja a sarat – fiatalként, nőként.

Görcs Annamária, a Gimex ügyvezetője

Generációváltást követően került döntéshozói pozícióba Horváthné Borsodi Mónika is, a győri székhelyű Borsodi Fémmegmunkáló Kft.-t testvérével, Borsodi Lászlóval közösen viszik. A sikert jól jelzi, hogy egy hónappal ezelőtt arról számolhattunk be, tíz megmunkálógépet és két hőkezelőkemencét vásárolnak.

– 2003-ban jöttem a Hajdúhoz dolgozni. Stratégiai igazgató voltam, majd a cégcsoport struktúra kialakítását követően a cégcsoport vezérigazgatója. Jelenleg kétgyermekes édesanyaként a cégcsoport alelnöke és az egyik tagvállalat – a Hajdu Autotechnika Zrt. vezérigazgatója vagyok. Imádom a munkámat – másképp nem is lehetne ezt csinálni – mondta el egy korábbi interjúban Dedéné Novotni Anna, a téglási Hajdu Autotechnika Ipari Zrt. vezérigazgatója. Arra a kérdésre, mennyire nehéz nőként egy tipikusan férfias szakmában érvényesülni, ráadásul vezető beosztásban, azt válaszolta, ebbe valójában még bele sem gondolt. – Számomra az egész feladat, munka természetesen jött, talán beállítottságomból eredően is. Mindig is érdekelt az, hogy egy-egy berendezés hogyan működik, hogyan épül fel, illetve az is, hogy hogyan lehet a cég egészét, és ezen belül is a gyártási folyamatokat minél logikusabban, hatékonyabban megszervezni, működtetni. Azt gondolom, hogy kemény munka, kitartás, következetesség és logikus gondolkodás a kulcs.

Dedéné Novotni Anna, a téglási Hajdu Autotechnika Ipari Zrt. vezérigazgatója

Multinacionális vállalatok élén is találunk nőket Magyarországon. Az Audi Hungaria menedzsmentjében az egyetlen magyar tagot például, Knáb Erzsébetet, aki szinte napra pontosan négy éve vezeti a vállalati személyügyet. Fodor Mónika pedig csaknem három éve tölti be a Continental Hungaria Kft. ország kommunikációs-koordinátori posztját.

2014-ben Knáb Erzsébet gratulál a 11 000. munkatársnak, a 21 éves autószerelő végzettségű Csécsi Gergő Benjaminnak.

Az utánpótlás is úton van, a hallgatói járműépítő csapatokban is vannak vezető beosztásban tevékenykedő hallgatók. Ilyen a győri SZEngine motorépítő team, amelynek tagjai a Formula Student versenysorozatban használatos együléses járművekhez terveznek erőforrást. Ezt a csapatot fogja összes Asztalos Adrienn.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink