Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A StudentTechLab a jobb stratégiára fókuszál
2024.04.18 16:22Még több kínai OEM épít autógyárat Európában a Bosch szerint
2024.04.18 15:20Megtorpant az európai autópiac
2024.04.18 14:16A Volkswagen új architektúrát vezet be a Xpenggel
2024.04.18 13:19Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Ezek a nők a magyar járműipar meghatározói szereplői
Mikor Clara Zetkin német szocialista politikus 1889-ben felszólalt a nők egyenjogúságáért, minden bizonnyal nem sejtette, hogy az eredetileg a nők munkához való jogát, az anyák és a gyermekek védelmét, valamint a nők közéletben való részvételének igényét magában foglaló program a virágárusok ünneppé korcsosul. A járműiparban azonban egyre több nő van, akik munkájára a német politikusnő is elismerően bólintana. A teljesség igénye nélkül állítottuk össze cikkünket.
Szomorú és bicskanyitogató, hogy 2017-ben arról kell beszámolni, hogy csökkent a bérkülönbség nők és férfiak fizetése között. Vagyis ugyanazért a munkáért még mindig kevesebb pénzt kap hónap végén egy nő. Ugyanakkor az MTI híre szerint örvendetes tény, hogy a különbség kevesebb lett. Egészen pontosan: 2012-ben Magyarországon 20 százalék volt a különbség a férfiak és a nők bére között, három év alatt, 2015-re ez 14 százalékra csökkent.
Ugyanakkor nemcsak a bérek tekintetében van elmaradás, az igazi áttörés akkor lenne, ha a nők munkába állását olyan feltételekkel könnyítenék meg, mint a vállalati bölcsőde, óvoda, vagy általánosan elterjedt lenne a négy- és hatórás műszak kisgyerekes családanyák esetén. Örvendetes, hogy már Magyarországon is vannak olyan vállalatok, ahol gondolnak ezekre.
– Az Opel Szentgotthárd természetesen alapvetően nemtől függetlenül arra törekszik, hogy vonzó munkahely legyen úgy a jelenlegi, mint pedig a jövőbeni munkavállalók számára. Ezzel összhangban alkalmazzuk az olyan atipikus munkavégzési formákat is, mint például a részmunkaidő vagy a távmunka, a kismamákat pedig minden esetben visszavárjuk, amikor úgy érzik, eljött az ideje a munkába állásnak. Ezenkívül széleskörű a juttatási csomagunk, új munkatársaink számára vonzóak lehetnek például a különböző, letelepedést és munkába járást segítő juttatások, az egyéni fejlődést támogató elemek – például szakmai és nyelvi képzések – vagy a kedvezményes gépkocsi vásárlási és szervizlehetőség – mondta el az autoprónak Kaszás Zoltán, a szentgotthárdi Opel kommunikációs szakértője.
A járműipar kifejezetten olyan területe a gazdaságnak, ahol – bizonyos szakmáktól, mint például a kommunikáció, marketing, személyügy eltekintve – a férfiak vannak a döntéshozás tűzközelében. Úgy tűnik azonban, itt is elindult valamiféle változás, ugyanis egyre több alkalommal számolhatunk be olyan cégekről, ahol nő a vállalkozás első embere, vagy legalábbis komoly szerepet játszik a vállalati folyamatokban.
– A Gimex-Hidraulika Kft. egyszemélyes vállalkozásból nőtte ki magát, édesapám minden történésről tudott, mindent felügyelt. Egy tulajdonos számára nem könnyű kiadni a gyeplőt, és elhinni, hogy nélküle is jól megy. Nem volt egyszerű: édesapám betegsége, a költözés és építkezés, az új feladatok egyszerre találtak meg – fogalmazott Görcs Annamária ügyvezető, aki minden kétséget kizáróan állja a sarat – fiatalként, nőként.
Görcs Annamária, a Gimex ügyvezetője |
Generációváltást követően került döntéshozói pozícióba Horváthné Borsodi Mónika is, a győri székhelyű Borsodi Fémmegmunkáló Kft.-t testvérével, Borsodi Lászlóval közösen viszik. A sikert jól jelzi, hogy egy hónappal ezelőtt arról számolhattunk be, tíz megmunkálógépet és két hőkezelőkemencét vásárolnak.
– 2003-ban jöttem a Hajdúhoz dolgozni. Stratégiai igazgató voltam, majd a cégcsoport struktúra kialakítását követően a cégcsoport vezérigazgatója. Jelenleg kétgyermekes édesanyaként a cégcsoport alelnöke és az egyik tagvállalat – a Hajdu Autotechnika Zrt. vezérigazgatója vagyok. Imádom a munkámat – másképp nem is lehetne ezt csinálni – mondta el egy korábbi interjúban Dedéné Novotni Anna, a téglási Hajdu Autotechnika Ipari Zrt. vezérigazgatója. Arra a kérdésre, mennyire nehéz nőként egy tipikusan férfias szakmában érvényesülni, ráadásul vezető beosztásban, azt válaszolta, ebbe valójában még bele sem gondolt. – Számomra az egész feladat, munka természetesen jött, talán beállítottságomból eredően is. Mindig is érdekelt az, hogy egy-egy berendezés hogyan működik, hogyan épül fel, illetve az is, hogy hogyan lehet a cég egészét, és ezen belül is a gyártási folyamatokat minél logikusabban, hatékonyabban megszervezni, működtetni. Azt gondolom, hogy kemény munka, kitartás, következetesség és logikus gondolkodás a kulcs.
Dedéné Novotni Anna, a téglási Hajdu Autotechnika Ipari Zrt. vezérigazgatója |
Multinacionális vállalatok élén is találunk nőket Magyarországon. Az Audi Hungaria menedzsmentjében az egyetlen magyar tagot például, Knáb Erzsébetet, aki szinte napra pontosan négy éve vezeti a vállalati személyügyet. Fodor Mónika pedig csaknem három éve tölti be a Continental Hungaria Kft. ország kommunikációs-koordinátori posztját.
2014-ben Knáb Erzsébet gratulál a 11 000. munkatársnak, a 21 éves autószerelő végzettségű Csécsi Gergő Benjaminnak. |
Az utánpótlás is úton van, a hallgatói járműépítő csapatokban is vannak vezető beosztásban tevékenykedő hallgatók. Ilyen a győri SZEngine motorépítő team, amelynek tagjai a Formula Student versenysorozatban használatos együléses járművekhez terveznek erőforrást. Ezt a csapatot fogja összes Asztalos Adrienn.