Szolgáltatók Besegít az EPA Donald Trumpnak, jöhet az autóipari enyhítés?

Besegít az EPA Donald Trumpnak, jöhet az autóipari enyhítés?

autopro.hu/B.B. | 2017.03.16 15:32

Besegít az EPA Donald Trumpnak, jöhet az autóipari enyhítés?

Az Amerikai Környezetvédelmi Hivatal zöld utat ad a 2025-re vonatkozó emissziós normák újbóli felülvizsgálatának - ez persze még nem jelent automatikus lazítást, de a gyártók előtt komoly lobbilehetőség nyílik meg.

Hirdetés

Igazán jó hírt kaptak az amerikai autógyártók, hiszen egyértelművé vált, hogy Donald Trump nem a levegőbe beszélt az amerikai autógyártókra vonatkozó fogyasztási normáinak enyhítésével kapcsolatban. Az USA elnöke – akinek kampányában komoly szerepet kapott az amerikai autóipar erősítése – után ugyanis a minap az EPA bejelentette, ismét megindítja a 2025-ig előirányzott emissziós előírások felülvizsgálatát, amit az előző kormányzat sietve, egy héttel Trump beiktatása előtt zárt le.

Ezzel persze egyáltalán nem garantált, hogy az Obama-adminisztráció által még szigorúan kezelt, kéz a kézben járó emissziós és fogyasztási normákat máris kezdhetik lazán kezelni a tengerentúli gyártók, de a kormányzati hangnem változása komoly fordulatot hordozhat magában. Termelői oldalról a lobbi minden bizonnyal megindul majd, hiszen a vállalatok korábban többször is túl költségesnek, vagy épp a piaci valóságtól elrugaszkodottnak titulálták az évek során egyre szigorodó előírásokat. Az érdekérvényesítési szándékot mutathatja az is, hogy a bejelentéskor jelen volt a Ford, a GM, az FCA, a Toyota Motor észak-amerikai vezérigazgatója, valamint még több száz autóipari vállalat képviselője, amelyek érintettek lehetnek egy esetleges lazításban, írja az Automotive News.

Ha be is gyúlnak a lobbirakéták, a gyártóknak nem lesz túl nehéz dolguk: míg az EPA nemrég egyrészt még a teljes VW-konszern számára ért fel egy rémálommal a dízelbotrány után sorozatban induló perek miatt, másrészt pár nappal Trump beiktatása előtt még azt közölte, kitart amellett, hogy 2025-re az autógyártók által értékesített kocsik átlagosan maximum 4,3 liter üzemanyagot használhatnak fel száz kilométerenként, most a szervezet élére az a Scott Pruitt került, aki közismerten lebecsüli az emberiség és a globális éghajlatváltozás közti összefüggés jelentőségét.

Ha csak a számokat nézzük, az Obama-kormány által tervezett normaszigorítási sorozat számítások szerint 33 milliárd dollár pluszköltséggel járna, azonban többek között az üzemanyagmegtakarítás miatt összesen 98 milliárd dollárnyi hasznot hajtana. Az anyagi és a környezeti következményeknek köszönhetően persze Trump lépése nem maradt kritika nélkül: nem csak egyes zöld szervezetek és demokrata politikusok, de a fogyasztóvédelmi Consumer Reports is változtatás ellen foglalt állást, mondván, a pillanatnyi versenyelőnyért a gyártóknak biztosított kedvezményeket a növekvő kiadások miatt hosszú távon közvetve a fogyasztók finanszíroznák.

Kiemelt Partnereink