Szolgáltatók A volánnál: Nagy Bandó András humorista

A volánnál: Nagy Bandó András humorista

Koloszár Tamás | 2009.11.16 11:54

A volánnál: Nagy Bandó András humorista

Az ismert humorista,regényíró, költő, számos könyv szerzője az autókhoz fűződő viszonyáról vall.

Hirdetés

- Hány éve van jogosítványa, mikor vezetett először?
- 1970-71-ben kaptam jogsit, s akkor készültem a vizsgára, amikor Nati pici volt, és sírós, és egyébként is 10-12 órákat melóztam kőművesként, úgyhogy nem volt könnyű időszaka az életemnek. rögtön utána vezettem, mert melóba hordtam a munkásaimat.

- Mi volt az első autója?
- Egy használt Zsigulim volt, IK-58-59-es rendszámmal. Egy makói állatorvosé volt, alaposan lestrapálta, de 50 ezerért az enyém lett, és dolgozhattam. Később a padlóját pozdorja lappal toldottam meg, mert alulról fölázott, az ablaktörlőjét madzaggal kötöttem a karjához, de ment, s ez volt a lényeg. Később kigyulladt, eloltottuk, motorcserére kényszerültem, és a tök új motorral megvette egy autószerelő 20 ezerért, és piros Zsigát ácsolt belőle.

Bandó az NDK-csodában.
Bandó az NDK-csodában.

- Azóta hány autót koptatott el?
- Számolgatom, s ha ki is hagynék egyet, nagyjából 10-12 autóm volt. Ha hozzáteszem, hogy másfél millió kilométernél is többet vezettem ez idő alatt, nem is sok.


- Van-e kedvenc márkája, fontos-e számára a márkahűség?
- Nem vagyok autómániás, nem őrülök meg kocsikért, valamennyit munkaeszközként használtam, annak tekintettem, ma is így vagyok vele. Most éppen Renault-m van, immár vagy 15 éve (ez persze vagy 5-6 kocsit jelent), tehát inkább vagyok hű, mint hűtlen.


- Mi a kedvenc tevékenysége autóvezetés közben? Rádió, CD, telefonálás?
- Gyakran hallgatok hangoskönyveket, de az autózás idejére összpontosítom a telefonokat is, ha tehetem. Kihangosítóm van, de ennek ellenére állítom: ha a telefonálást tiltják, akkor a rádiózást, a dohányzást, a kajázást (pláne szétfolyós gyorséttermi szendvicsek fogyasztását), szóval mindent, amit a vezető egyik kezével művel, tiltani kellene. Maradna a kormány, ami egy idő után, sztrádán dögunalom. De: dühítenek, akik tolatás közben is fülükön tartják a mobilt, mely lassítja a manőverezésüket, és hibát is véthetnek. Sőt: pláne utálom azokat a dohányosokat, akik hátul gyerekülésbe nyomják a gyermekeiket.


- Fárasztja vagy pihenteti a vezetés?
- Ha eleget aludtam, pihentet. A minap viszont, a békéscsabai kolbászfesztiválon voltam, és úgy lekopott egy csomó könyvem a pavilonunkból, hogy éjjel 11-től reggel 6-ig fordultam egyet Csaba és Pécs között. Az utolsó fél óra kész dráma volt, de kibírtam.

Bandó az NDK-csodában 2.
Bandó az NDK-csodában 2.


- Hány napig bírná ki autó nélkül?
- Ha más lenne a dolgom, nem kellene mennem, akármeddig. Bár ezt most hetykén mondom, nincs ellenpróbám. Sajnos a világ, melyben élünk, autóstól olyan, amilyen. Nem ismerem a buszok és vonatok közlekedési rendjét, azt sem tudom, mennyibe kerül egy villamosjegy, s azt sem, hol kell venni. Bocsánat, így alakult az életem.


- Megfontolt vezetés vagy sportos stílus?
- Megfontolt sportos. A tökölők épp úgy veszélyesek, mint a kanyart védő záróvonalon átlépő félőrült előzők, akik potenciális gyilkosjelöltek.


- Mi dühíti fel vezetés közben?
- Az, ha sokan nem értik meg, hogy ez egy társasjáték, melyben miattuk is veszíthet más, és gyakran így is történik: a vétlenek halnak meg a barmok miatt. Mostanában a be nem kapcsolt lámpák gazdáival harcolok. Mindenkinek villogok, töredéke érti csak meg, hogy félhomályban hajtanak világítás nélkül. Estefelé, esős időben és ködben akkor is illene bekapcsolni a fényeket, ha ez nem lenne kötelező. Magamat kell láttatnom, nem az a lényeg, hogy én látok-e. erre jobban kéne ráröpülni a zsaruknak, mint arra, hogy mobilozik-e valaki vagy sem, hogy beköti-e magát vagy sem, az utóbbi pláne csak a maga baja. De: akik lámpa nélkül mennek sötétedés táján, egy-egy előzésnél nem tűnnek föl időben, tehát ugyancsak öngyilkosjelöltek és lehetnek akár gyilkosokká is.


- Vétkezett már? Gyorshajtás, záróvonal átlépés, vezetés közbeni telefonálás, koccanás, baleset?
- A záróvonal nem betonfal. Ha például (és megtörtént) a Szolnok melletti emelkedőn egy traktor megy előttem, ne kényszerítsenek arra, hogy hússzal kövessem, ha egyszer 10 másodperc alatt eléállhatok. A záróvonal jelzi, hogy ha vétettem, és balesetet okoztam, felelős vagyok a tettemért. Beláthatatlan kanyarban pedig semmiképp sem léphető át! Én Orfű és Pécs között, a rally egykori vonalán erősebben tartok jobbra bárkinél, mert tudom, hogy a hülyék mindig szemből érkeznek. Az 1,6 millió kilométerem eddig kb. 10 kisebb koccanást hoztak. Egyszer Budán a Margit híd felé hajtva mentem bele egy kocsiba. A vezető kiszállt, és csak ennyit mondott: "Semmi baj, egy segget néztünk…"

A vezető annyit mondot: semmi baj, egy segget néztünk.
A vezető annyit mondot: semmi baj, egy segget néztünk.


- Milyen tárgyak vannak rendszeresen a kocsijában, ami nem széria felszerelés?
- Aprópénzes szütyim mindig volt, most is van. a GPS-em folyton levált a szélvédőről, azóta a combom közé teszem, amikor végkifejlet van, amúgy az anyósülésen vagy a kesztyűtartóban elvan. Sajnos azt a kocsit még nem tervezték meg, ami engem kiszolgálna: a táskámnak soha nincs hely (jelenlegi Espace-emben a hátsó öt ülés nincs benn, ott hordom a könyveimet), és soha nem tudom, hova tegyem a jegyzettömböket, a tollat, stb. Mert ha ötletem jön, írok is.


- Maga takarítja a kocsit, vagy benzinkútnál mosat?
- Ha nem marad időm a mosatásra, nekiesek egy gyors mosásnak, de ezt a kocsit tetőig nem érem el, létráról nem akarok mosni, legtöbbször gépi mosón megyek át, addig pedig olvasok vagy rejtvényt fejtek. A kocsi "felszerelései" között ugyanis mindig ott voltak a könyvek, egy minimum. Mindenkinek javaslom, a dugóban is jó szolgálatot tesz.


- Ha 50 millió forintot elkölthetne autóra, milyen kocsit venne?
- Remélem, 10 millió alatt bármit megkaphatok, ami elegendő, a többiből meg a könyveimre költenék, most is újak várják a kiadásukat.


- Van-e valami különös története, ami autóhoz köthető?
- Egyszer, amikor még nem volt mobil, Szegedről mentem föllépni egy távoli településre. Két órát késtem iszonyú köd miatt, de megvártak, mert bíztak bennem, abban, hogy ha akárhogy is, de ott leszek. Amikor kiszálltam, egy 5-6 centis jéggel borított kocsi képe tárult elém. Ilyet még életemben nem láttam.


- Ha nem ön vezet, utas a kocsiban, el tud lazulni, vagy folyamatosan az utat figyeli?
- Ilyenkor elalszom. Ez is mutatja, hogy a vezetés, a koncentráció "ébren tart" ugyan, de bennem van egy fáradtság, ami vezetés közben kezelhető. Egyébként készséggel csak olyanra bízom rá magam, akiről tudom, hogy nagyjából az én színvonalamon vezet.


- Ön szerint 50 év múlva hogyan néz majd ki egy autó?
- Talán, mint egy troli. Mert hogy nem benzinnel vagy diesellel megy, az hétszentség. Barmok vagyunk mind, kényszer szülte barmok, akik, mert más lehetőségünk e percben nincs, elhasználjuk mindazt a Föld gyomrából, amire az elődeink ráakadtak. Hogy ehhez képest milyen lesz a formája, tökmindegy.

Kiemelt Partnereink