Techtogether Ultrakönnyű anyagokat vizsgáltak magyar kutatók

Ultrakönnyű anyagokat vizsgáltak magyar kutatók

Fizetett tartalom | 2015.10.30 15:55

Ultrakönnyű anyagokat vizsgáltak magyar kutatók

Anyagfejlesztéssel az autóipar szolgálatában: sikeresen zárult a Kecskeméti Főiskola kutatás-fejlesztési uniós projektje.

Hirdetés

A vállalatokkal együttműködve a Kecskeméti Főiskola úgykívánja fejleszteni képzési és kutatási tevékenységét, hogy az intézmény még az eddiginél is jobban szolgálja a régió gazdaságának igényeit, és a kutatási eredmények közvetlen hasznosulása újabb lendületet adhasson a térség gazdasági fejlődésének.

Új kutatás-fejlesztési programok indultak

Az e céllal megvalósított projekt egyik legfontosabb célkitűzése volt olyan kutatási programok meghatározása az elkövetkező 5-7 évre, amelyek Kecskemét gazdasága szempontjából lényeges, hasznosítható eredményeket hoznak.

A kecskeméti főiskolások a World Solar Challenge-n Ausztráliát átszelő MegaLux nevű járműve is szendvicsszerkezetű szénszál-erősítésű kompozit műanyagból készült. A jármű egyik nagy előnye éppen a súlya.

Három fő kutatási területet jelöltek ki figyelembe véve a felsőoktatási intézmények a 2012-es Pannonhalmi Megállapodásban lefektetett, majd iparvállalatok által is ellenjegyzett feladatmegosztását, illetve a Kecskeméti Főiskola által hagyományosan sikeresen művelt tudományágakat. Ezek a következők: Jármű- és gépipari anyagok és technológiák kutatása, fejlesztése; Ipari automatizálás, méréstechnika és optimalizálás; Élelmiszer-előállítás, kertészet, élelmiszer-feldolgozás.

Kiemelt téma a jármű- és gépipari anyagok kutatása

A jármű- és gépipari anyagok és technológiák kutatása, fejlesztése blokkban négy jármű- és gépiparra koncentráló projekt indul el – mutatja be ezt a kutatási területet dr. Lukács Pál projektvezető, a Kecskeméti Főiskola GAMF Kar Járműtechnológia Tanszékének tanszékvezetője.

Dr. Lukács Pál projektvezető

Ezek közül az egyik a járműipar jövőbeli tömegcsökkentési lehetőségeit kutató projekt az „Ultrakönnyű járműszerkezeti anyagok alkalmazhatósági lehetőségének kutatása” címet viselte. Az erről készült tanulmány bevezetésében áttekintjük a járműipar jelenlegi fejlődési trendjeit, különös tekintettel az alkalmazott építési/szerkezeti anyagokra, mint az alumínium és ötvözetei, a magnézium és ötvözetei, a szál- és részecskeerősítésű fémmátrixú kompozitok, a műszaki műanyagok, a szálerősítésű műanyagmátrixú kompozitok, a fémhabok, a szendvics szerkezetek, a szerkezeti anyagokkal összefüggő megmunkálási és kötési technológiák, de bemutattuk a SUPER-LIGHT CAR projektet és a jövő technológiáját elhozó elektromos járműveket is.

Áttekintettük a kis sűrűségű fémanyagok eddig hazai fejlesztéseit és vizsgáltuk ezeknek az új megoldásoknak az alkalmazhatóságát a hazai járműipari gyártóknál, beszállítóknál.

Nagyon perspektivikus témakörnek ígérkezik a fém habanyagokból műanyag rétegerősítéssel kialakítandó szendvics kompozitok létrehozásának vizsgálata a Kecskeméti Főiskola GAMF Kar Jármű- és Anyagtechnológia Tanszékeinek bázisán, ezért az iparvállalatokkal együtt kidolgoztuk ennek a területnek a következő 5 évre szóló kutatás-fejlesztési tervét is.

A folytatásban: önálló tudományos műhely

A folytatásban szeretnénk megteremteni egy önálló tudományos műhely létrehozásának a feltételeit – emeli ki dr. Lukács Pál –, szélesíteni a nemzetközi és hazai kapcsolati hálót, feltárni a tudományos publikációs és kutatási tématerületeket. A projekt időszaka alatt megalapoztuk azt is, hogy a fenntartási időszakban várhatóan több PhD-dolgozat és publikáció is megjelenik majd a témában.

A kecskeméti növekedési zónában a jármű- és gépipari, valamint az agrár kis- és közepes beszállító vállalatok K+F+I kapacitásának fejlesztése a Kecskeméti Főiskola tudásbázisán (TÁMOP 4.2.1C-14/1/KONV-2015-0011) című uniós projektben konzorciumi partnerekként működött együtt a Kecskeméti Főiskola, Kecskemét Megyei Jogú Város Önkormányzata, az AIPA Alföldi Innovációs Nonprofit Közhasznú Kft. és a Kecskeméti Kreatív Tudásközpont Közalapítvány.

Az elkövetkező időszak arról fog szólni, hogy továbbvisszük a vezérprojekteket, így a vázolt „Ultrakönnyű járműszerkezeti anyagok alkalmazhatósági lehetőségének kutatása” témát is, ami immáron konkrét vállalati együttműködésekben is testet ölt. Reményeink szerint sikerül továbbvinni az elindított projekteket a Széchenyi2020 program vállalati innovációkat tartalmazó Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Programjában, illetve a Horizon2020 EU-s kutatás-fejlesztési pályázati rendszerben. A megszülető eredmények most zárult projektünk legfontosabb értékmérői lesznek.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink