Napelemes hajóval versenyeznek a BME hallgatói

Szerző: Pardavi Mariann | 2017.07.05. 09:30

2014-ben a BME három gépészmérnök-hallgatója olyan versenycsapatot alapított, mely az addigiaktól eltérően szakított az autó és motortervezési szokásokkal, és egy kizárólag napenergiával működő, ember által vezetett, teljesen elektromos hajtású hajó tervezésébe kezdett. A BME Solar Boat Teamnek idén ez lesz a második versenyszezonja, napokon belül vízre szállnak a trófeáért. Kun Levente csapatkapitány számolt be az utolsó hajrában a részletekről.

– A napokban mutattátok be támogatóitoknak, tanáraitoknak éves munkátok eredményét. Mi változott az első hajóhoz képest?
– 2016-ra elkészült a csapat első saját tervezésű hajója. Akkor a két versenyen nyert tapasztalatok és persze az építés során összegyűjtött tudásanyag alapján úgy döntöttünk tavaly nyár végén, hogy a kompozit hajótest minősége kiválóan sikerült, és még számos potenciált rejt magában. Ennek fényében az idei évben fejlesztettük az eredeti hajót, és így megszületett Rosana 2.0. A folyamat részeként többek között a teljes fedélzet, a hajtásrendszer, az elektronikai doboz, a kormányrendszer, és a hajószállító tréler újratervezésén és kivitelezésén dolgozott a csapat. Röviden tehát a fő egységek közel mindegyike egy alapos fejlesztésen esett át.

– A tesztek mit mutatnak, milyen eredményekre lesz képes a hajó?
– Az idei évben eddig két teljes tesztnapot tartottunk, amik kiválóan sikerültek. Külön élmény volt, hogy idén került először magyar vízre a Rosana és gyönyörűen siklott. A legnagyobb pozitívumot a hajtás biztos működése adta, ami lehetővé tette, hogy már az első teszteken elértük a tavalyi év sebességét, ami körülbelül 16-18 km/h-t jelentett. Ez még a nagyobb áttételű rendszerrel történt, a következő napokban fokozatosan gyorsítunk a tempón, megcélozva a 30 km/h-s utazó sebességet.

– Mit árulhatsz el a hajó műszaki paramétereiről?
– A tavalyi évhez képest a legnagyobb változás a hajó felső fedélzetének méretében, és ezzel együtt a napelemek összteljesítményében realizálódott. Idén a fő versenyünk Monacóban lesz, ahol az erős napsugárzás miatt számításaink szerint a kisebb összfelületű napelemrendszer is elegendő a biztos utántöltésre, így ezzel a felső fedélzet mérete is változott, csökkentve a hajó tömegét és szélességét.

Ezzel a hajóval vág a szezonnak a BME Solar Boat Team

– Milyen időjárási körülmények kedveznek nektek a monacói versenyen?
– A monacói verseny egyik legnagyobb kihívása a túlzott napsugárzással járó magas hőmérséklet és persze a tenger kiszámíthatlan állapota, ami akár 50-100 cm-es hullámokat is jelenthet. Természetesen a hőmérsékletre felkészültünk, komoly hűtésrendszerünk van az elektronikai doboz környékén, a hőelvonást természetesen segíti a hajótest és a víz kapcsolata is.

– Mi okozta a legnagyobb mérnöki fejtörést a hajó készítése során?
– Nagyon nagy kihívást jelentett mérnöki oldalról a feladatok megfelelelő koordinálhatósága és az ütemterv kemény betartása, betartattatása. Ez sikerült, időben kész lett a hajó és közel 1 hónapnyi tesztidőszakkal – amit szárazon és vízen vittünk véghez – a hátunk mögött indulunk július 9-én.

– Milyen cégek támogatják a csapatot?
– Nagy örömünkre ismételten sikerült újabb vállalatokat és szervezeteket magunk mellé állítani. Külön öröm, hogy a tavalyi év sikereinek köszönhetően a szponzoraink közel 70 százaléka idén is biztosított minket támogatásukról.

– Mivel foglalkoztok jelenleg, mit kell megvalósítani még a verseny előtt?
– Teszt, teszt és teszt. Minden lehetséges időpontban próbálunk vízre szállni és minél több kilométert megtenni a hajóval. Gyakorlatilag ennél fontosabb teendőnk nincs. Természetesen emellett gőzerővel készülünk a monacói és oroszországi versenyhétre, rengeteg előkészület szükséges, hiszen az előbbire 18-an, az utóbbi 11-en megyünk: szállás, utazás, étel, ital, programszervezés és még sorolhatnánk végletekig a feladatokat.

– Ez lesz a második versenyetek. Mik azok a tapasztalatok, amiket továbbvisztek idén?
– Nagy súlyt fektettünk arra, hogy a versenyen a feladatok kiosztása, feladatok koordinálása rendszerezettebben és professzionálisabban történjen, ezáltal hatékonyabb versenyidőszakot tudjunk le. Minden feladatnak, és hozzárendelhető eszköznek meglesz a felelőse, emellett igyekszünk strukturált napirendet kialakítani úgy, hogy képesek legyünk a váratlan eseményekre is kapacitást allokálni. Már ismerjük a verseny helyszínét, tudjuk, hogy mi mennyi időt és energia ráfordítást igényel, ez lényeges könnyebbség lesz tavalyhoz képest. A feladatok tervezhetősége nemcsak a hajó körül, hanem az egész csapat szempontjából reális feladat számunkra. Egy ekkora csapat körül a logisztika is nagy kihívás. 15 csapattag folyamatos koordinálásáról van szó, egy igen feszes időszak alatt.

– Mit gondolsz, mi az a speciális tudás, amit a hajó készítése és a verseny során a csapattagok elsajátítanak? Miért előnyös a cégeknek egy állásinterjún titeket választani?
– Nagyon komoly tervezési és gyártási tudással gazdagoknak azok a csapattagok, akik részt vesznek a projekt elejétől a végéig. Megtanultuk az elmúlt három évben, hogy rendszerint nem úgy kerül ki a gyártásból a megtervezett, megrendelt termék, ahogy az a műszaki rajzon vagy kapcsolási rajzon megálmodtuk. Az apróbb pontatlanságok egy 10-15 alkatrészből álló rendszernél a végére akár milliméteres eltéréseket is okozhat, amely akár a biztos működést kockáztatja meg. Ezeket a folyamatokat alapos tervezés során kiszűrhetjük, a saját tapasztalatainkra hagyatkozva már biztosabban elkerülhetünk. Szinte már közhelyszámba megy, de aki egy ilyen csapat tevékenységében részt vesz, komoly tapasztalatot szerez azzal kapcsolatban, milyen projekt alapon, a munkatársaival szorosan együtt dolgozni. Itt a kooperáció elengedhetetlen eleme a sikeres tervezésnek, gyártásnak. Ez sokszor nekünk is kihívás, ennyi ember munkáját összehangolni, ugyanakkor rengeteget tanulunk belőle. Ha látod, hogy sok hallgatótársad munkája múlik a te hozzáállásodon is, az megtanít a felelősségteljes munkavégzésre is.

A hajó jelenlegi paraméterei

Napelemek összteljesítménye: 1200 Wp
Geometriai méretei: 6 m (hossz) x 1,9 m (szélesség) x 0,5 m (magasság)
Tömege (pilóta nélkül): 170 kg
Elektronikai rendszerfeszültség: 48 V
Akkumulátor kapacitása: 1500 Wh