Techtogether Mindenki nyert, de a legjobb győzött – ilyen volt a 2017-es pneumobil futam

Mindenki nyert, de a legjobb győzött – ilyen volt a 2017-es pneumobil futam

autopro.hu/P.M. | 2017.05.08 14:33

Mindenki nyert, de a legjobb győzött – ilyen volt a 2017-es pneumobil futam

A május 5-6-án rendezett tizedik Nemzetközi Aventics Pneumobil Versenyen hét ország negyvenhat csapata mérte össze tudását. A tizedik versenyen külföldi siker született először a verseny történetében.

Hirdetés

Tíz éve indította útjára felsőoktatási projektjét az AVENTICS Hungary Kft. és annak jogelődje, mely együttműködés keretében főiskolák és egyetemek műszaki képzéseit támogatja. Az egri pneumatikai üzem munkatársai olyan lehetőségeket kerestek a kezdeteknél, melyekkel szorosabb kapcsolatot tud kialakítani a cég a hazai felsőoktatási intézmények és a pneumatika világa között. Ekkor született meg egy sűrített levegő hajtású jármű, a pneumobil gondolata. Így indult útjára a verseny tízéves története azzal a céllal, hogy a hazai mérnökhallgatóknak játékosan biztosítsanak kiemelt gyakorlati lehetőséget a szervezők.

– Az első versenyen 2008-ban még papíralapon, skiccelt rajzokkal születtek meg ezek a járművek, az akkori pneumobil futam igazából egy izgalmas játék volt a mérnökhallgatók számára. Mára már komoly presztízzsel bír a rendezvény, a diákok akár ezer-ezerötszáz munkaórát is beletesznek egy-egy léghajtány elkészítésébe, hónapokon át tartó tervezőmunka zajlik a futamok előtt. Az itt dolgozó hallgatók a jövő mérnökgenerációját adják majd, akik a versenynek köszönhetően kézzelfogható gyakorlattal állhatnak munkába az iskolai évek után – vélekedett Gödri István, az Aventics Hungary Kft. ügyvezető igazgatója.

– Éppen ezért a munkaerő piaci jelentősége is meghatározó a Pneumobilnak, mivel a munkáltatók előszeretettel döntenek olyan pályakezdők mellett, akik résztvevői voltak a sűrített levegős megmérettetésnek. Emellett persze az sem elhanyagolható szempont, hogy a verseny által a pneumatikában rejlő lehetőségek, és így az Aventics termékei is közelebb kerülhetnek a fiatalokhoz – tette hozzá.

– Büszkék vagyunk arra, hogy tíz évvel ezelőtt mi voltunk azok, akik életre hívtuk ezt a fontos seregszemlét, amelynek sikere azóta is megkérdőjelezhetetlen. A Rexroth és az Aventics példamutató együttműködésének példája a Pneumobil verseny. Egy évtizede arra hívjuk a hallgatókat, hogy kreativitásukkal, saját emberi nagyszerűségükkel járuljanak hozzá a jövő formálásához – mondta el köszöntőjében Daniel Korioth, a magyarországi Bosch csoport vezetője.

A léghajtányok 2017-es jubileumi seregszemléjén negyvenhat csapat kapott versenyengedélyt a hivatalos műszaki értékelést követően. Pénteken reggel a csapatok prezentációival kezdődött meg az egri versenyhétvége, a mérnökhallgatók projektjeit ipari szakemberekből álló zsűri értékelte. A délutáni ünnepélyes megnyitóra a járművek városi felvonulását követően, a Dobó téren került sor, amit a távolsági futam rajtsorrendjéről döntő első kvalifikációs futam követett.

A szombati versenynapot ez a szám indította, ahol egy töltet sűrített levegővel – a szabályok szerinti 15 kilométeres átlagsebességet tartva – a lettországi Riga Technical University BEST-Riga csapata állhatott a dobogó legfelső fokára 7 402 méternyi távolsággal. Mindössze kétszáz méterrel lemaradva a győztestől a Debreceni Egyetem DE-Főnix csapata ért be másodikként, a harmadik helyet pedig az egyetem másik, DE-PuffAIR csapata szerezte meg.

Az ügyességi versenyszámban egy kiépített pályán kellett két kör alatt minél jobb eredményt elérnie a versenyző pneumobiloknak. Itt a legjobbnak a lengyel Gdansk University of Technology PG Power csapata bizonyult, kettőperces köridő eredménnyel. Két másodperccel lemaradva a kecskeméti Pallasz Athéné Egyetem Jok-Air team mérnökhallgatói lettek a másodikok, szoros csatában mögöttük pedig mindössze egytized másodperc különbséggel a Debreceni Egyetem, DE-PuffAIR hallgatói végeztek a harmadik helyen.

A gyorsulási számban egy 220 méter hosszú, kanyarívvel nehezített pálya várt az egyetemistákra, ahol a debreceni DE-PuffAIR mérnökhallgatói harmadik bronzérmüket is megszerezték. Ezüstérmes a lengyelek PG Power járműve lett, a leggyorsabb pneumobilnak pedig a győztes, BEST-Riga csapat bizonyult.

Az utolsó három évet összesítő egyetemi pontversenyben jelenleg a kecskeméti Pallasz Athéné Egyetem áll az élen, a legjobb pneumobil díjat pedig a BEST-Riga team nyerte meg Lettországból. A jubileumi rendezvényen díjazták még a legeredetibb konstrukciót, a leginnovatívabb csapatot, a legnagyobb elért sebességet, a telemetriai megoldásokat, a legjobb futóművet és a legszebb karosszériát is. A szeniorok esetében a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Kakukktojás csapata nyerte meg a már diplomás mérnökök megmérettetését.

– Ezen a versenyen mindenki nyer, és a legjobbak győznek – vélekedik Gödri István a pneumobilok éves seregszemléjéről. – Van, aki csak álmodozik a sikerről és van, aki reggel felkelve tesz is a kiemelkedő eredményekért, az itt résztvevő mérnökhallgatók pedig pontosan ilyenek. Köszönettel tartozunk az elmúlt tíz év csapatainak munkájáért, és sok sikert kívánunk egy újabb év felkészüléséhez – tette hozzá a vezető.

Eredmények

A X. Nemzetközi Aventics Pneumobil Verseny összetett győztese:

BEST-Riga (Riga Technical University, Lettország)

Konstrukció eredetisége

  1. Technics 1 (Estonian University of Life Sciences, Észtország)
  2. Lithuanian Spirit (Klaipeda University, Litvánia)
  3. Technics 2 (Estonian University of Life Sciences, Észtország)

Távolsági futam

  1. BEST-Riga (Riga Technical University, Lettország) - 7402 méter
  2. DE - Főnix Pneumobil (Debrecen Egyetem, Műszaki Kar) - 7223 méter
  3. DE - PuffAIR (Debrecen Egyetem, Műszaki Kar) - 7059 méter

Ügyességifutam

  1. PG Power (Gdansk University of Technology, Lengyelország) - 2:00.357
  2. Jok-Air (Pallasz Athéné Egyetem, Kecskemét) - 2:02.56
  3. DE - PuffAIR (Debrecen Egyetem, Műszaki Kar) - 2:02.66

Gyorsulási futam

  1. BEST-Riga (Riga Technical University, Lettország) - 23.32 mp
  2. PG Power (Gdansk University of Technology, Lengyelország) - 23.57 mp
  3. DE - PuffAIR (Debrecen Egyetem, Műszaki Kar) - 23.69 mp

Projekt management: Lithuanian Spirit (Klaipeda University, Litvánia)
Szenior kategória: Kakukktojás (Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem)
Telemetria: PG Power (Gdansk University of Technology, Lengyelország)
Legötletesebb konstrukció: Lithuanian Spirit (Klaipeda University, Litvánia)
Leginnovatívabb csapat: Technics 1 (Estonian University of Life Sciences, Észtország)
Leggyorsabb jármű: BEST-Riga (Riga Technical University, Lettország) - 51,92 km/óra
Legjobb futómű: Lithuanian Spirit (Klaipeda University, Litvánia)
Legszebb karosszéria: Airrari Szeged (Szegedi Tudományegyetem, Mérnöki Kar)

Egyetemi pontverseny (az elmúlt három év összesítése alapján):

  1. Pallasz Athéné Egyetem (Kecskemét)
  2. Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
  3. Debreceni Egyetem
Hirdetés

Kiemelt Partnereink