Játékautókat alakítottak önjáróvá a BME-s egyetemisták – rengeteg fotó a versenyről

Szerző: Pardavi Mariann | 2017.02.16. 12:38

Február 11-én hetedik alkalommal rendezte meg a BME Villamosmérnöki és Informatikai Kar Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszéke az önjáró modellautók versenyét, a Robonautot. A kihívást az MSc képzésben résztvevő villamosmérnök és mechatronikus hallgatóknak írták ki, akiknek úgy kellett átalakítani egy játékautót, hogy az képes legyen kikerülni a pályán felállított akadályokat emberi beavatkozás nélkül.

A szabályok szerint távirányítás nélkül kellett végigmenni az akadálypályán az átalakított járműveknek a lehető legrövidebb idő alatt. Idén nyolcadik alkalommal írták ki a verseny, újdonságként feltűnt néhány új elem: például forgó hordó és útonálló drón.

A Robonaut verseny megrendezésének ötlete dr. Tevesz Gábor egyetemi docens és doktoranduszokból álló csapatának megbeszélésén merült fel 2009-ben, ahol az alapgondolatot az Eurobot elnevezésű nemzetközi verseny adta. A verseny a „Robotirányítás rendszertechnikája" című tantárgyához kapcsolódik, ami sokféle villamosmérnöki ismeretet integráló, a mesterhallgatók végzésének közelében oktatott szakirány tantárgy. 

A szervezetők csak a megoldandó feladatot írják elő, azt hogy hogyan, milyen eszközökkel juttatják el a célig az autót a versenyzők, az a csapatok döntése. Nemcsak mérnöki tudásra van tehát szükség, hanem kreativitásra is. A modellautók elektronikáját kidobják ugyanis, csak a mechanikája marad meg. Elölről kell tervezni a szenzorokat, az illesztéseket, a meghajtókat, az egész intelligenciáját. A pálya elrendezése előre nem, de elemei – szlalomozás, parkolás, helyes irányba fordulás egy forgóasztalon, gyalogos átengedése a zebrán, határátkelőn való áthaladás – ismertek voltak a résztvevők számára. A pálya elrendezését viszont a verseny napján látják először. 

– Amit itt megtanulnak az az, hogy alkotni kell, folyamatosan küzdeni kell azért, hogy sikerüljön. Alkalmazkodniuk kell a valósághoz, és nem csak papíron, elméletben tudni az anyagot, hanem alkalmazni is kell tudni azt. Úgy érzem, hogy egy mérnök életében ez a legfontosabb, ettől lesznek hallgatóink jó fejlesztőmérnökök – mondta el a verseny kapcsán dr. Tevesz Gábor.

A felsőoktatásban hangsúlyos probléma a pályakezdők gyakorlati tapasztalatának hiánya. A cégek azt várják el, hogy az egyetemről kikerülve a pályakezdő mérnökök azonnal be tudjanak illeszkedni a fejlesztői gárdába. Tevesz Gábor szerint ez azért nagyon nehéz kihívás, mert a mérnöki tevékenységben nagy szerepe van a tapasztalatnak. Az a célja az intézménynek, hogy olyan gyakorlati érzékkel bocsássák el a hallgatókat, hogy ne hosszú betanulási időszak után váljanak fejlesztőkké. Erre ad kiváló alapot a Robonaut verseny.

Idén tíz csapat indult, és több cég is a rendezvény mögé állt. A Robonaut főtámogatója a szoftverfejlesztéssel foglalkozó Evosoft, és egyebek mellett feltűnt szponzorként a Knorr-Bremse és az Audi Hungaria is.

Vontatás a Robonauton