Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Új ötletekkel készül a PEngineers a Techtogetherre
2024.04.23 16:18Új szén-dioxid-megkötő módszert tesztelését kezdi meg az OMV-Petrom
2024.04.23 15:24Achim Grewe lesz az Audi Hungaria új pénzügyi igazgatója
2024.04.23 13:22Kibővíti e-autó-komponenseinek gyártását a BMW
2024.04.23 12:16Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Hat négyzetméternyi napelemmel indulnak Dél-Afrikába a kecskeméti járműépítők
A GAMF csapat által épített jármű tavaly már bizonyított, amikor a világ egyik legjelentősebb napelemes autóversenyén Ausztráliát átszelve 46 induló csapat közül a 7. helyen ért célba.
– Ebben a járműben van tartalék még egy jó eredményhez – hangsúlyozza Kutasi Zoltán csapatkapitány. – Ezért gondoltuk úgy, hogy megpróbálkozunk a dél-afrikai versennyel is. Kár lenne az eddig befektetett rengeteg munkáért, energiáért, pénzért, ha ezt nem tennénk meg. Alaposan kielemeztük az ausztráliai verseny rögzített adatait, és ennek alapján hajtottunk végre fejlesztéseket. A legtöbbet a futóművön dolgoztunk, új szénszálas kompozit anyagból keréktárcsákat készítettünk, amelyekbe szenzorokat építettünk, hogy folyamatosan követhessük a keréknyomást.
A nagyobb részt szénszálas kompozit anyagból készült négykerekű jármű kevesebb, mint 170 kg-ot nyom, a napenergiát 6 négyzetméternyi napelem gyűjti, a fel nem használt energia tárolására pedig egy lítiumion akkumulátor szolgál. A MegaLux akár 130 km/órás sebességre is képes a nap energiájának felhasználásával. Ahogyan Kutasi Zoltán kifejti, az ausztráliai tapasztalatok alapján a tárolt energia optimális hasznosítására is jobban oda kell majd figyelni Dél-Afrikában, amihez komoly taktikai felkészülés szükséges.
A csapat, ahogyan tavaly, jelenleg is 14 tagból áll, de az időközben diplomát szerzett végzősök miatt cserélődtek a tagok, több lelkes újonc is csatlakozott a projekthez. A csapat szeptember 12-én indul útnak, hogy szeptember 24-ére, a verseny kezdetére minden és mindenki készen álljon.
A dél-afrikai verseny viszonylag fiatal, 2008-ban rendezték meg először, és azóta kétévente hirdetik meg. Míg Ausztráliában az volt a feladat, hogy minél rövidebb idő alatt szeljék át a járművek a kontinenst, addig Dél-Afrikában meghatározott idő – nyolc nap – alatt kell a legnagyobb távolságot megtenni. Ezen a versenyen együtt halad a mezőny városról városra, plusz kilométereket az egyes állomáshelyeken beiktatott hurkokkal lehet szerezni. A távolság Pretoria és Fokváros között 2100 km, de a legjobbak 3 ezer kilométernél is többet tudnak megtenni a versenyen. A kecskemétiek Ausztráliában öt nap alatt futottak 3 ezer kilométert, így jó esély van rá, hogy most is e fölött teljesítenek, bár számításba kell venni, hogy a körülmények némileg mások lesznek. Jóval nagyobb lesz a forgalom a közúton, ahol haladnak, le kell küzdeniük az 1500 méteres szintkülönbséget, és az időjárás is kevésbé kiszámítható, mint Ausztráliában volt. A kecskemétiek azonban erre is felkészültek. Együttműködést alakítottak ki az Országos Meteorológiai Szolgálattal, így a szakemberek segítségével mindig pontos információjuk lesz a várható időjárásról, ami egy napelemes jármű esetében kulcsfontosságú.