Techtogether Elektromos versenyautót építenek a Műegyetemen

Elektromos versenyautót építenek a Műegyetemen

autopro.hu | 2013.11.26 07:32

Elektromos versenyautót építenek a Műegyetemen

Számos tanszék munkatársa és mintegy negyven hallgató dolgozik együtt a fejlesztésen. A külső forgórészes kerékagymotor az Automotive Hungary alkalmával bemutatkozott be.

Hirdetés

Elektromos meghajtású versenyautót terveznek és építenek a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen. A projekt egyik fontos mérföldkövét jelenti a leendő kerékben elhelyezendő, külső forgórészes motor kivitelezése, amely az egyetem standján debütált a Hungexpo területén november elején megtartott járműipari szakkiállításon. A konstrukció egyik előnye, hogy az erőforrás a jármű egyik hagyományosan kihasználatlan pontján kap helyet, így fontos terek szabadulnak fel máshol. Hátrány viszont, hogy a rugózatlan tömeg megnövekszik, ami főként a hátsó futómű esetében eredményez tervezői kihívást. A csapat tagjai tervezik és készítik a hajtáselektronikát, a járművet vezérlő gyengeáramú elektronikát és az állandómágneses motorokat is. A direkt hajtású motor külső forgórésze közvetlenül épül be egy 13 hüvelyk átmérőjű felnibe.

Munkában a BMEmotion fejlesztői (Fotók: Pintér Erik, Balázs Gergely)

A BME-motion csapatban különböző karok, tanszékek közel negyven hallgatója dolgozik aktívan, így a felhalmozott ismeretanyag egymást erősítve, kiegészítve, innovatív módon hasznosul. A projekt „házigazdája” a Villamos Energetika Tanszék (VET), de besegítenek a Gép- és Terméktervezési Tanszék, valamint a Méréstechnika és Információs Rendszerek Tanszék munkatársai is. – Nagy öröm, hogy oktatók is részt vesznek a fejlesztésben, de azért a döntő munka a hallgatóké. Ez egy rendkívül összetett, projektorientált műszaki fejlesztés, amely a nagyobb cégeknél is akár néhány éves munka lenne – hangsúlyozta a VET részéről Balázs Gergely György projektvezető, hozzátéve, hogy sok segítséget kapnak más szervezeti egységektől is, gyakran járnak például a Polimertechnika Tanszékre. Próbálnak kialakítani egyéb egyetemi szervezetekkel is kapcsolatot, ennek eredménye például a Gépész Szakkollégiummal létrehozott kooperáció.

Balázs Gergely György projektvezető, egyetemi adjunktus

A versenyszféra cégei szintén támogatják a munkát, hiszen közvetve hasznosíthatják az eredményeket, és később olyan gyakornokokat kaphatnak, akik már egyetemistaként találkoztak ipari kihívásokkal.

A projekt végső célja nem pusztán egy működő, prototípus motor, hanem egy innovatív villamos hajtású jármű. Elképzelhető, hogy idővel nagyobb teljesítményű járművek tervezésénél, akár személyautóknál vagy autóbuszoknál használják fel az eddigi tapasztalatokat. A fejlesztés középpontjában olyan technológiák kidolgozása áll, amelyeknek szélesebb körű autóipari hasznosítása is lehetséges lesz. – Nézzük például a motor melletti másik nagy innovációnkat, a kormányművet! Amikor döntenünk kellett arról, hogy a versenyautó jelleg miatt könnyebb kormányművet, ezáltal nagyobb sebességet, vagy a Bendefy András, a Gép- és Terméktervezési Tanszék doktorandusza által kifejlesztett új, ám valamivel nehezebb kormányművet alkalmazzuk, utóbbi mellett döntöttünk. Az innováció számunkra fontosabb – tájékozatott a projektvezető. – Gyermekkorom óta nagyon érdekelnek a járművek, ezért különösen örülök, hogy a kezeim között születik meg most egy. Ezt kevesen mondhatják el magukról – fogalmazott Balázs Gergely György.

Így néz ki jelen állapotában a külső forgórészes motor

A versenyautó fejlesztéséről további részletek a BME honlapján olvashatók.

Kiemelt Partnereink