Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Hordozható akkus energiatároló rendszert fejlesztett ki a JLR
2024.04.17 17:19Cseh és horvát versenyeken méretteti meg magát a BME Motorsport
2024.04.17 16:17Három új modell bejelentésével emeli a tétet a BYD
2024.04.17 15:24Más gyártó módszeréből inspirálódik a Nissan
2024.04.17 14:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Elektromos kukásautót fejleszt a Debreceni Egyetem
Városi használatra tervezett elektromos hajtású kukásautót fejleszt a Debreceni Egyetem (DE), céges partnerekkel együttműködve.
Gaál István rektorhelyettes a bejelentés alkalmával elmondta: a DE Műszaki Kar, a Tappe Hulladékgazdálkodási Kft., valamint az Energotest Diagnosztikai és Automatizálási Kft. 2014. június végéig egy innovatív, napelemmel ellátott, elektromos hajtással rendelkező kommunális hulladékgyűjtő autó prototípusát fejleszti ki, amivel gazdaságos módon kiváltható a manapság használatos, fajlagosan nagy költségeket felemésztő hulladék begyűjtés.
A Kommunális hulladék gyűjtésére alkalmas elektromos hajtású tehergépjármű fejlesztése című projekt összköltsége 567,1 millió forint, a Debreceni Egyetem részére nyújtott támogatás összege 211,3 millió. A projekt eredményeként egy "P" rendszámmal ellátott közúti próbákra alkalmas prototípus jármű készül el - tette hozzá a rektorhelyettes.
Husi Géza, a DE Műszaki Kar dékánhelyettesének tájékoztatása szerint a konzorcium által megvalósítani kívánt rendszerben a jármű mozgatását és a segédüzem (a szemét beöntése a tárolóedényből az autó rakterébe) működtetését a Villamosmérnöki és Mechatronikai Tanszék által fejlesztett, szabadalmi bejegyzés alatt álló elektromos hajtás valósítja majd meg. Ez a hajtás az elmúlt években az alternatív hajtású autók versenyén több alkalommal is bizonyított - fűzte hozzá.
A fejlesztés elemei: - teherautó vázszerkezet futóművel és a szemét gyűjtésére, szállításra alkalmas felépítménnyel; - a tanszéken kifejlesztett szabadalmi bejegyzés alatt álló elektromos hajtás; - hajtáshoz kapcsolódó energia visszatermelő rendszer; - villamos energiatermelő napelem; - a begyűjtést, és az energiafelhasználást felügyelő és rögzítő telemetria rendszer; - energiatakarékos tömörítő rendszer. |
- Szabadalmi eljárás alatt álló hajtástechnikai megoldásunkkal könnyedén megvalósítható a gyorsításhoz használt energia nagy részének visszanyerése az elektromos fékezés segítségével, ami szintén komoly energia-megtakarítást eredményezhet - ismertette a műszaki megoldás részleteit a dékánhelyettes. Husi Géza hozzátette: a begyűjtési fázisban a teherautó jól meghatározott gyorsítási és lassítási ciklusokkal először az akkumulátorokban tárolt energiát közel 90 százalék hatásfokkal mozgási energiává, majd a lassításkor ezt az energiát szintén jó hatásfokkal újra elektromos energiává alakítja.
A villamosenergia-termelést a hulladékgyűjtő tetején elhelyezett napelemek segítik, amelyek, ha szükséges, közvetlenül a meghajtó rendszerbe táplálják be az energiát, így kímélve az akkumulátorokat - mondta a szakember.