Techtogether Elektromos kukásautót fejleszt a Debreceni Egyetem

Elektromos kukásautót fejleszt a Debreceni Egyetem

autopro.hu | 2013.07.20 08:42

Elektromos kukásautót fejleszt a Debreceni Egyetem

Városi használatra tervezett elektromos hajtású kukásautót fejleszt a Debreceni Egyetem (DE), céges partnerekkel együttműködve.

Hirdetés

Gaál István rektorhelyettes a bejelentés alkalmával elmondta: a DE Műszaki Kar, a Tappe Hulladékgazdálkodási Kft., valamint az Energotest Diagnosztikai és Automatizálási Kft. 2014. június végéig egy innovatív, napelemmel ellátott, elektromos hajtással rendelkező kommunális hulladékgyűjtő autó prototípusát fejleszti ki, amivel gazdaságos módon kiváltható a manapság használatos, fajlagosan nagy költségeket felemésztő hulladék begyűjtés.

A Kommunális hulladék gyűjtésére alkalmas elektromos hajtású tehergépjármű fejlesztése című projekt összköltsége 567,1 millió forint, a Debreceni Egyetem részére nyújtott támogatás összege 211,3 millió. A projekt eredményeként egy "P" rendszámmal ellátott közúti próbákra alkalmas prototípus jármű készül el - tette hozzá a rektorhelyettes.

Husi Géza, a DE Műszaki Kar dékánhelyettesének tájékoztatása szerint a konzorcium által megvalósítani kívánt rendszerben a jármű mozgatását és a segédüzem (a szemét beöntése a tárolóedényből az autó rakterébe) működtetését a Villamosmérnöki és Mechatronikai Tanszék által fejlesztett, szabadalmi bejegyzés alatt álló elektromos hajtás valósítja majd meg. Ez a hajtás az elmúlt években az alternatív hajtású autók versenyén több alkalommal is bizonyított - fűzte hozzá.

A fejlesztés elemei:
- teherautó vázszerkezet futóművel és a szemét gyűjtésére, szállításra alkalmas felépítménnyel;
- a tanszéken kifejlesztett szabadalmi bejegyzés alatt álló elektromos hajtás;
- hajtáshoz kapcsolódó energia visszatermelő rendszer;
- villamos energiatermelő napelem;
- a begyűjtést, és az energiafelhasználást felügyelő és rögzítő telemetria rendszer;
- energiatakarékos tömörítő rendszer.

- Szabadalmi eljárás alatt álló hajtástechnikai megoldásunkkal könnyedén megvalósítható a gyorsításhoz használt energia nagy részének visszanyerése az elektromos fékezés segítségével, ami szintén komoly energia-megtakarítást eredményezhet - ismertette a műszaki megoldás részleteit a dékánhelyettes. Husi Géza hozzátette: a begyűjtési fázisban a teherautó jól meghatározott gyorsítási és lassítási ciklusokkal először az akkumulátorokban tárolt energiát közel 90 százalék hatásfokkal mozgási energiává, majd a lassításkor ezt az energiát szintén jó hatásfokkal újra elektromos energiává alakítja.

A villamosenergia-termelést a hulladékgyűjtő tetején elhelyezett napelemek segítik, amelyek, ha szükséges, közvetlenül a meghajtó rendszerbe táplálják be az energiát, így kímélve az akkumulátorokat - mondta a szakember.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink