Techtogether A legnagyobb logisztikai kihívás az autók termék-életciklusának lerövidülésével kapcsolatos

A legnagyobb logisztikai kihívás az autók termék-életciklusának lerövidülésével kapcsolatos

Wurmbrandt András | 2016.09.14 08:30

A legnagyobb logisztikai kihívás az autók termék-életciklusának lerövidülésével kapcsolatos

Európai egyetemek közlekedéstechnika professzorai találkoztak a napokban Győrött a Széchenyi István Egyetemen. A konferencián dr. Földesi Péter, a felsőoktatási intézmény rektora kérdésünkre arról is beszélt, hogy mit tart az autóipar legnagyobb logisztikai kihívásának.

Hirdetés

- Milyen jelentősége van annak, hogy Berlintől Szófiáig harminc tekintélyes közlekedéstechnika professzor látogatott el ide önökhöz?

- Nagy ajándék, hogy egymásra találtunk az Európai Közlekedéstechnikai Professzorok Körével. Évekkel ezelőtt megfogalmaztuk, hogy nyitott egyetem vagyunk, és a „hidak stratégiáját” követjük, azaz igyekszünk összekötni az ipart az alapozó tudományokkal, illetve az ipari partnereket egymással. De tulajdonképpen arról van szó, hogy össze kell kapcsolni az embereket, a kutatókat, mert itt Európában különböző területeken nagyon hasonló problémákkal foglalkozunk. Természetesen a publikációk és a szakirodalom sokat segít abban, hogy egymás munkáiról tudjunk, de azért időről időre szükséges, hogy együtt töltsünk pár napot. Már csak azért is, mert így nagyobb eséllyel lehet összekapcsolni a párhuzamosan futó kutatásokat, amelyek ki tudják egészíteni egymást.

- Gondolom, ahogy az egyes tudományterületek is.

- Ki kell tekinteni, és ki kell szélesíteni az idekapcsolódó tudományterületek körét, hiszen amikor ez a konferencia több mint negyven évvel ezelőtt elindult, még egészen mást értettünk közlekedés alatt. Negyven évvel ezelőtt nem volt arról szó, hogy a közlekedést összekössük például az infokommunikációval, mert nem volt infokommunikáció. Negyven évvel ezelőtt nem volt szó autonóm járművekről, vagy aktív és passzív járműbiztonsági elemekről, mert ilyenek sem voltak még. Nagyon sok határterület bejött, és ilyen értelemben ez a kör szélesedik. De ez megint nagyon jó, mert mi úgy gondoljuk, hogy a multidiszciplinaritás az, ami újdonságokat hoz. Nem szabad bezárkózni saját magunkba, az intézményünkbe és a saját tudományterületünkbe.

Persze ez nagyon nehéz egyensúlyi kérdés is, hiszen van egy éles verseny az ipari intézetek és a kutató intézetek között is, de ha nincs meg a megfelelő bizalom, és nem jutunk el oda, hogy párbeszédet kezdjünk egymással, akkor az fog történni, hogy mindenki elszigetelten, a saját intézményében a saját büdzséjéből próbál valamit kutatgatni.

Ez rengeteg kidobott pénzt jelent. Tehát kell egyfajta bizalmat teremteni ahhoz, hogy az intézmények között az együttműködések elinduljanak. Ez a bizalom akkor tud megteremtődni, ha ezek az emberek összejönnek, végigcsinálnak egy szakmai programot, este együtt megesznek egy vacsorát, és amikor később találkoznak, akkor nemcsak egy nevet látnak, hanem tudják, hogy érdemes egymással együttműködniük.

- Vannak már olyan együttműködések, amelyek ezen a bizalmi kapcsolaton alapulnak?

- Vannak, én most kerültem be ebbe a körbe, de én is találkoztam ismerősökkel, akikről nem is tudtam, hogy itt is jelen vannak. Mi hagyományosan német orientációjú terület vagyunk, jó kapcsolataink voltak évtizedekkel ezelőtt is a német intézményekkel, gondoljunk csak a drezdai közlekedési főiskolára. Én azt látom, hogy ezeknek a régi-új kapcsolatoknak, ez most új lendületet fog adni.

- Győr, Széchenyi-egyetem, Audi, tehát autóipar, és a közlekedéshez kapcsolódóan logisztika. Kiemelne valamit azok közül a kihívások, megoldandó problémák közül, amelyek logisztikai szempontból a legégetőbbek most az autóiparban?

- Véleményem szerint a legnagyobb logisztikai kihívás az autók termék életciklusának lerövidülésével kapcsolatos. Míg régebben 8-10 évig ment ugyanaz a típus, addig most megy 2-3 évig, hiszen a piac azt diktálja, hogy újabb és újabb típusokkal kell kijönni. Ugyanakkor az éppen piacon lévő termékpaletta is szélesebb, tehát ugyanabból a típusból többféle verzió készül. Ezeknek az autógyártóknak – jogszabály alapján - megfelelő ideig tartalék alkatrészeket kell biztosítani ezekhez az autókhoz. Ami azt jelenti, hogy mivel rövidebb a termék életciklus és ugyanabban a pillanatban többféle autó is van, körülbelül 10-12-szer több alkatrészt kell folyamatosan vagy készleten vagy gyártásban tartani, mint akár 20 évvel ezelőtt. Azaz vagy nagyon kis szériában gyártják ezeket a dolgokat annak minden nyűgjével és gazdaságtalan megoldásaival, vagy pedig nagy szériában gyártják és utána készletezik, annak minden nyűgjével és bajával. A nagy dilemma tehát: kis szériában gazdaságtalanul gyártani vagy nagy szériában gazdaságosan, és utána készletezni. Ez nincs megoldva jelen pillanatban.

- Ezekben a kérdésekben is segítenek megoldást találni az Audinak?

- Vannak most folyó kutatásaink, amik pont a termelésirányításra, termelésmenedzsmentre, készletezésre, programozásra koncentrálnak ebben a témában. Ezek folyamatosan minden évben futnak.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink