Gyártók Autóipari befektetések támogatása Magyarországon

Autóipari befektetések támogatása Magyarországon

Kovács András | 2010.01.25 20:30

Autóipari befektetések támogatása Magyarországon

Autóipari befektetések támogatása Magyarországon címmel tartott információgazdag előadást a múlt héten Budapesten Szandrocha Kamilla, az ITD Hungary Zrt. osztályvezetője a Noerr és Társai Ügyvédi Iroda és az ITD által szervezett „A magyarországi gépjárműipar - Aktuális jogi és gazdasági kérdések” című rendezvényen.

Hirdetés

A színvonalas prezentációval összekötött előadás felvezetőjéből a hallgatóság megtudta, milyen formában történik az autóipar támogatása Magyarországon.

1.) Egyedi kormánydöntéssel megítélt közvetlen támogatás
2.) EU társfinanszírozott támogatások
3.) Fejlesztési adókedvezmény
4.a) Munkahely-teremtési támogatás
4.b) Munkahely-teremtési támogatás pályázati úton
5.) Képzési támogatás

A támogatás mértékéről elmondta, hogy az ország kevésbé fejlett régióiban, a déli és keleti „végeken” 50 százalékos is lehet az uniós hozzájárulás, amihez a középvállalkozások még 10, a kisebbek 20 százalékot kaphatnak. Pest, Győr-Moson-Sopron Vas és Zala megyében a támogatás 30 százalék, a két mérték között csak két megye van 40 százalékos támogatási intenzitással: Veszprém és Fejér. Külön elbírálás alá esik a főváros, itt 25 – jövőre már csak 10 – százalék lehet az uniós támogatás mértéke.

Az első ponttal, az egyedi kormánydöntéssel születő közvetlen támogatással kapcsolatban Szandrocha Kamilla hangsúlyozta, hogy tanult az ország abból, ahogy elveszítette a Peugeot, illetve a Hyundai projektjét. (A Kia Ceed modelljét azóta is irigyeljük a befutótól, ráadásul a sikeres autó tervezője magyar származású. A szerk.) Az e körbe tartozó nagyberuházások függetlenek az Uniótól, így nagyobb lehet a rugalmasság. Például 30 napon belül ad támogatási ajánlatot a kormány, s ehhez már egy másfél oldalas Excel-tábla is elég. Két feltételnek kell teljesülnie: a beruházás nagyobb legyen 10 millió eurósnál és minimum 50 – hátrányos helyzetű régióban 25 – új munkahelyet teremtsen.

Egyedi kormánydöntés alapján eddig számos autóipari projekt részesült vissza nem térítendő támogatásban, a beruházások összértéke 420 milliárd forint volt, s ezek 6100 fő foglalkoztatását eredményezték. Egyebek között az Audi, a Daimler-Mercedes, a Bosal, a Knorr-Bremse, a Bosch és a ZF Lenkesysteme is kapott így pénzt fejlesztéseihez.

Újdonság, hogy a K+F projektek is részesülhetnek ilyen támogatásban, s itt már minimum 10 új munkahely is elegendő. Jelenleg ebből kettő fut, a beruházások összértéke 12 milliárd forint (44,5 millió euró), a születendő munkahelyek száma pedig 260. Ez egyik cég neve már ismert, a Knorr-Bremse, ennek számai már nyilvánosságra is kerültek: 10 millió euróból hatvan új mérnöki munkahelyet teremtenek. Vagyis – ahogy a napi.hu számolja – egy több mint 30 millió eurós, 200 autóipari K+F állást hozó beruházás tart Magyarországra, a portál szerint német cégről van szó.

A 2. támogatási forma az EU társfinanszírozott projektek, melyeknek magas a foglakoztatási hatása, s már 1,5 milliárd forintos beruházásnál megpályázhatók. A támogatás mértéke 5-35 százalék, összege 0,25-1,5 milliárd forint, minimum 25 munkahelynél igényelhető – kivéve a Közép-Magyarország régiót. A Bosch, a Remy, a Michelin és a Rába ezen a programon belül valósított meg összesen 21 milliárd forintos beruházást, 750 munkahelyet teremtve.

A 3. támogatási forma a fejlesztési adókedvezmény, a régió fejlettségének függvényében 1-3 milliárd forintos, 75-150 munkahelyet teremtő beruházások részesülhetnek 80 százalékos társasági adókedvezményben 10 évre. K+F projektek esetében elegendő, ha a beruházási érték a 100 millió forintot meghaladja.

A következő csoport a munkahely-teremtési támogatás, amely egyedi kormánydöntéssel adható, amennyiben hátrányos helyzetű régióban több mint 200 állást hoznak létre, maximális összege félmillió forint/fő. Ebbe a körbe tartozik a munkahelyteremtő támogatás pályázati úton, ennek mértéke 0,8-15 millió forint állásonként, s minden évben februárban és márciusban igényelhető.

Az 5. csoport a képzési támogatás, egyedi kormánydöntés alapján adható, vissza nem térítendő, s a támogatás mértéke 25-90 százalék, vagyis a maximális támogatási intenzitást túllépheti – zárta az autóipari támogatások ismertetését Szandrocha Kamilla, az ITD Hungary Zrt. osztályvezetője.

Kiemelt Partnereink