Gyártók A Fordnak, a Volvónak és a Suzukinak is szállít a Kunplast

A Fordnak, a Volvónak és a Suzukinak is szállít a Kunplast

2010.01.15 11:12

A Fordnak, a Volvónak és a Suzukinak is szállít a Kunplast

Mercedes-témában kicsit szkeptikus, a kínai buszgyárat viszont kíváncsian várja Alter Róbertné. A Fordnak, a Volvónak, a Mazdának és a Suzukinak is szállító vállalkozás vezérigazgatója a nehéz 2009-es esztendő után is inkább optimista.

Hirdetés
Alter Róbertné vezérigazgató. Fotók: Gyöngyösi Balázs
Alter Róbertné vezérigazgató.
Fotók: Gyöngyösi Balázs

A műszakok számának csökkentése és a rövidített munkahét a talpon maradásért küzdő vállalatoknál bevett formula, az elsősorban hőre lágyuló, illetve hőre keményedő műanyag termékeket gyártó Kunplast-Karsai Műszaki Műanyagipari ZRt. nél tett látogatás során azonban egy egészen egyedi válságreakcióval is szembesültünk. A vezérigazgató asszony a kiskunfélegyházi cég héthektáros Szegedi úti gyárának tárgyalótermében fogadott minket.

– Rugalmassá tettük a feladatokat, az irodában dolgozó munkatársak jelentős része is lement heti egy-két napra a szalag mellé. A Fordnak, a Volvónak és a Mazdának szerelünk rajta elektromos boxokat, ebbe különösebb képzettség nélkül is bárki bekapcsolódhat – mondta Alter Róbertné, miközben kevert egyet a kávéján. Az átnyújtott névjegykártyája is bizonyítja: a több évtizedes tapasztalaton túl mérnök és közgazdász végzettséggel irányítja a Kunplastot.

Irodából a szalaghoz – különös módja ez a kialakult helyzethez való alkalmazkodásnak, de csodák persze nincsenek. Nehézségek voltak és vannak, talán még lesznek is. – 2010-ben optimista vagyok, de 2008-ból 2009-be elég gyötrelmesen léptünk át – jelentette ki. – Már ekkor csökkentett munkaidőben dolgoztunk, a január és március között lejáró határozott idejű szerződéseket pedig nem tudtuk meghosszabbítani. Ezáltal a 330 dolgozóból áprilisra maradt 250. Május-június körül már pislákolt a fény az alagút végén, de az árbevételünk 2009-ben így is közel 40 százalékkal visszaesett. Viszonyításképpen: ha nem is dübörög, de normálisan működik a gyár, akkor 250-280 millió forint a forgalom havonta. 2009-ben örültünk, ha a 200 milliót elértük.

A vezérigazgató asszony a nehézségek ellenére arra rendkívül büszke, hogy a profit csak 20-25 százalékkal csökkent. Ez annak köszönhető, hogy az elmaradó bevételeket követve a Kunplast a ráfordításokat is minimalizálta. Egy vásárlót sem veszítettek el, sőt még újakat is szereztek. – Csak azt vettük meg, amit nagyon kellett, és akkor, amikor már tényleg muszáj volt - magyarázta. - Létszámban pedig volt egy szint, ami alá nem mehettünk, különben félő, hogy később nem tudunk felállni. Kardinális jelentőségű a kommunikáció: szerencsére meg tudtuk értetni a dolgozókkal, hogy a nadrágszíj meghúzása a jövőnket szolgálja.

– A termelő vállalatok között a Kunplast lett 2009-ben a legjobb munkahely Magyarországon, mégpedig a munkavállalói elégedettség és a munkakörülmények színvonala figyelembevételével. Ez is azt bizonyítja, hogy a lehetőségekhez képest humánusan kezeltük a nehézségeket, pedig ezúttal a bérfejlesztés is elmaradt. Nehéz költségcsökkentő intézkedésekről beszélni, miközben a rehabilitációs hozzájárulásunk 1,2 millió forintról 14 millióra nőtt. Pedig nyitottak vagyunk, van olyan betanított munka, amihez csak a két kéz és a figyelem kell, de nincs 13-14 ember Kiskunfélegyházán, aki akar is dolgozni.

A Kunplast bevételeinek többsége az országhatáron túlról érkezik. A hazai megrendelések száma elenyésző a külföldiekhez képest: az esetek 80 százalékában euróban fut be a pénz a műanyaggyár számlájára. – A hőre lágyuló területen a portugál CIE Plasfil Automotive, a hőre keményedőnél a svájci Phoenix Mecano a legmeghatározóbb partner. A hazaiak közül a Magyar Suzuki Zrt. a domináns, egyre tovább bővül velük az együttműködés – húzza alá a vezérigazgató asszony.

Nyelvlecke
– Súlyos hiba, hogy szakembereink többsége nem beszél idegen nyelven. A nemzetközi kapcsolatokban elengedhetetlen, hogy a felek írásban és szóban is megértessék magukat – akár angolul, akár németül. A németek szeretnek az anyanyelvükön tárgyalni, de az angolt is elfogadják – hívta fel a figyelmet Alter Róbertné vezérigazgató.

A földi paradicsomként beharangozott, hódító útjára 2012-ben induló kecskeméti Mercedes-gyár kapcsán Alter Róbertné óvatosságra int. – Meglévő német autóipari kapcsolataink révén TIR 2-es, tehát közvetett beszállítóként remélhetőleg lehetőséget kaphatunk, TIR 1-esként, vagyis közvetlenül viszont aligha – avatott be a részletekbe. – A Mercedes elvileg Kecskemét 50-60 kilométeres körzetében választhatna, gyakorlatilag viszont idehozza a német beszállítóit.

– Ezt bizonyítja az is, hogy a német partnereinknek már készítettünk nem egy, nem kettő árajánlatot olyan termékekre, amelyekkel az új gyárat célozzák meg, önállóan viszont még egy lépést sem tehettünk, nem jutottunk el az érdemi kapcsolatfelvételig. Kecsegtető a lehetőség, hiszen aki Kecskemétre szállít, az Rastattba is eljut, ugyanakkor a hátteret ismerve ez ma még kissé irreális.

A távlati tervekkel kapcsolatban a cégvezető elárulta, az autóipar és az elektromos ipar mellett nyitnának a híradástechnika felé, illetve sokat vár a Dunántúlon épülő kínai buszgyár megjelenésétől is. – Ez is hatalmas beruházás lesz Magyarországnak. Minden buszban vannak műanyag alkatrészek; kisebbek, nagyobbak, így a Kunplast is szóhoz juthat – zárta szavait Alter Róbertné, majd pedig körbevezetett a gyárban. A dolgozókat a reggeli műszak kellős közepén figyelve részlegről részlegre sétálva tapasztaltuk: ég a kezük alatt a munka. A válságnak lassan vége, a jövő elkezdődött – a Kunplastnál is.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink