Gyártósor Így készülnek az AGC autóüvegei – képgaléria a tatabányai gyárból

Így készülnek az AGC autóüvegei – képgaléria a tatabányai gyárból

autopro.hu | 2014.11.03 06:29

Így készülnek az AGC autóüvegei – képgaléria a tatabányai gyárból

Jelentős év a 2014-es esztendő a Tatabányai Ipari Parkban található, japán tulajdonú AGC Glass Hungary Kft. életében. A 2005-ben felépített 55 000 négyzetméteres gyártócsarnok mellé – amely 2005-ben elnyerte a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Legnagyobb Volumenű Zöldmezős Beruházás díját – új, 8300 négyzetméteres épületet építettek. A vállalat így már 63 300 négyzetméteren gyárt személygépkocsikhoz oldal- és hátsóüveget, valamint napfénytetőt. Az összes Európában található autógyártó cégnek szállítanak üveget (Audi, BMW, Fiat, Ford, Honda, Hyundai, Iveco, Kia, Mercedes, Nedcar, Nissan, Opel, Porsche, PSA, Renault, Skoda, Suzuki, Toyota, TPCA, Volkswagen, Volvo). 2008-ban 8,8 millió darab, 2013-ban már 15 millió autóüveget gyártottak.

Hirdetés

Az autógyárak részéről megnövekedett az igény a készre szerelt autóüvegek iránt, így az AVO a gyár legdinamikusabban fejlődő egysége, hónapról hónapra újabb modellek gyártása indul el, amely újabb cellák telepítését teszi szükségessé. A régi épületben ezeknek az új egységeknek már nem tudtak helyet biztosítani. A tatabányai gyárból közvetlenül 18 európai autógyártó üzembe szállítanak AVO-zott terméket. Az AVO (Added Value Operation), hozzáadott értékteremtést jelent.

Az épületbővítés mellett az 55 000 négyzetméteres nagycsarnokban kapacitásfejlesztés történt. Ennek köszönhetően elindult a 8 másodperces projekt: 8 másodpercként kerül le a gyártósorról egy-egy autóüveg, az eddigi 12 másodperc helyett. Az összesen 3,5 milliárdos beruházásból mintegy 932 millió volt az Európai Unió vissza nem térítendő támogatása.

2014. március 13-án lezajlott a csarnokavató, azóta a teljes AVO tevékenység átköltözött az új épületbe. A munkavállalók szívesen dolgoznak az új, tágas csarnokban, ahol ideálisak a fényviszonyok, a hőmérséklet és a páratartalom szabályozható, a munkavégzés biztonságosabb. Az új épületben irodákat, étkezőt és tréning termet is kialakítottak, a képzések már itt zajlanak, és az étkeztetés is itt történik.

Az AGC Glass Hungary Kft. tatabányai gyárában dolgozó munkavállalók száma folyamatosan emelkedik, a létszám 2014 szeptemberében meghaladta a 820 munkatársat. A cég árbevétele folyamatosan növekszik. 2012-ben 24,6 milliárd forint volt, míg 2013-ban már 28,7 milliárd forint.

Az autóüveg-gyártás alapanyaga a síküveg, amely táblákban érkezik Magyarországra az AGC cseh, belga és olasz gyáraiból. A nyersüveg targonca és robotok segítségével kerül fel a gyártósorra, ahol a csomagolásig emberi kéz érintése nélkül jut el.

A folyamat elején az autóüveget méretre vágják, csiszolják majd furatot készítenek rá, ha szükséges. A vágás során keletkező hulladékot összegyűjtik, majd a síküveg-gyártás során újra felhasználják.

A következő folyamat a festés. Itt szitatechnológiával fekete, illetve ezüst festékkel dolgoznak. Itt kerül fel többek között a fűtőszál és a logó a termékre. A következő lépésben az üveget kemencében felmelegítik 650-700 °C-ra, megformázzák, majd hirtelen, nagy nyomású levegővel lehűtik. Ez az úgynevezett edzési folyamat. Ennek köszönhető az autóüveg biztonsági tulajdonsága, azaz baleset esetén apró darabokra hullik, minimalizálva a sérülés kockázatát.

Ezután kamera és emberi szem segítségével ellenőriznek minden egyes darabot, majd csomagolják a terméket. Ezen kívül mintavételes eljárás alapján a laboratóriumban különböző teszteket végeznek el az autóüvegeken.A festett, formázott és edzett és üvegek az AVO területre érkeznek, ahol vizuális ellenőrzés után vegyi anyagokkal készítik elő azokat a további szerelésre. A vegyi anyagos előkészítés tisztításból és primerezésből áll. A tisztítót és primert vékony filmrétegben viszik fel az üveg felületére, majd hagyják megszáradni.

A következő művelet az üvegen az ezüst felület oxid mentesítése az antennáknál és a termináloknál. Az antennák a GPS, rádió és TV működéséhez szükségesek, míg a terminálok forrasztása az üvegfűtéshez elengedhetetlen. Forrasztás után gumiprofil szerelés következik, mely a beázás ellen véd. Ezt követi a gumi távtartó felhelyezés, amely nem engedi kinyomni a ragasztót akkor, amikor az autógyárban behelyezik az üveget a karosszériába.

Az utolsó állomáson történik az ellenőrzés, ahol kamera és emberi szem segítségével megvizsgálják a terméket, hogy a vevőhöz csak megfelelő minőségű üveget szállíthassanak. Az ellenőrzések után az üveget palettába csomagolják, majd kiszállítják. Fontos, hogy az üvegek szállítás közben ne sérüljenek meg. Az AVO területen dolgozók létszáma meghaladja a 200 munkatársat. Az itt dolgozók 60 százaléka női munkavállaló.

Kiemelt Partnereink