Gyártósor Erdős Péter: három évtizede foglalkozunk automatizálással

Erdős Péter: három évtizede foglalkozunk automatizálással

Pardavi Mariann | 2017.03.09 09:30

Erdős Péter: három évtizede foglalkozunk automatizálással

A budapesti székhelyű Kvalix Automatika Kft. egyik erőssége a sokszínűség: minden tevékenységet, a tervezéstől a gyártásig bezáróan egy fedél alatt látnak el. A rendszerváltás óta vannak jelen az ipari automatizálás területén disztribúciós tevékenységükkel, 2010 óta pedig egyedi célgépgyártó részlegükkel is – a vállalat mérnökségvezetőjével arról beszélgettünk, milyen változásokra kell felkészülni az autóipar szolgáltatószektorának a közeljövőben.

Hirdetés

– Az Ipar 4.0 jól csengő fogalom, ami a gépek hálózatba kapcsolásával, azok kommunikációjával jön létre. A berendezések fejlődésével és az ipar támasztotta magas igények megjelenésével egyre több cég cseréli gépparkját nagyobb tudású gépekre. Hogyan kapcsolódik be ebbe a folyamatba a Kvalix?
– A negyedik ipari forradalom alapvetően az automatizáltság köré épül, az automatizáltsági fok növekedését jelenti. Cégünk 1990-ben kapcsolódott be ebbe, az azóta eltelt csaknem harminc év során egyre szélesebb körben váltunk ismertté. A magasabb automatizáltsági fok igényének a munkaerőhiány az egyik oka: egész egyszerűen kevés a foglalkoztatható ember, így az embereket ki kell venni a gyártósor mellől, hogy értékesebb munkát tudjanak végezni, a cégünk pedig képes olyan egyedi berendezések építésére, melyek alkalmasak erre a feladatra.

– Mit gondol, hogyan kellene ezekre a megváltozott ipari igényekre reagálni az oktatásnak?
– Eleve olyan berendezések készítése a feladatunk, melyek kevesebb emberi beavatkozást igényelnek, mint korábban, esetleg képesek öndiagnosztikára, támogatják a preventív karbantartást. A megrendelőink igényei alapján gyártjuk a berendezéseinket, a cél az, hogy a lehető legkevesebb emberi beavatkozással üzemeljenek, az automatizáltsági szint változó. Ez persze nem jelenti azt, hogy az oktatásnak ne kellene követnie ezt. Olyan szakembereket kellene képezni, akiknek a szaktudása mellett a problémamegoldóképességük is jó, lehetőség szerint már az egyetemről kikerülve is rendelkeznek minimális gyakorlati tapasztalattal az érzékeléstechnikai, automatizálási eszközökkel kapcsolatban.

A negyedik ipari forradalom alapvetően az automatizáltság köré épül, az automatizáltsági fok növekedését jelenti.

– Milyen automatizáltsági szintekről beszélhetünk?
– Az első szint az, mikor a gép az ember kiszolgálására törekszik, a következő szinten már megfordul a folyamat, a harmadik esetében pedig már nem is igényel állandó jelenlétet. A negyedik fokozat esetén már csak némi felügyeletre van csupán szükség, az alapanyagellátás itt már automatikus, egy gyártósoron lévő berendezések egymással is kommunikálnak. Mindegyik megoldásra képesek vagyunk, a kérdés csupán az, az adott körülmények melyik szintet igénylik. Az automatizáltság révén nő a termelékenység, mindezt úgy, hogy a gyártás teljes útja nyomon követhető, visszaellenőrizhető.

– Milyen megtérüléssel számolhatnak a cégek? Mennyi idő alatt hozza vissza az árát egy ilyen, magas fokon automatizált berendezés?
– Több tényező függvénye, de általánosan elmondható, minél magasabb az automatizáltság foka, annál magasabb az ár, azonban ezzel együtt csökken a szükséges kiszolgálószemélyzet. A megtérülés csak a pontos gyártási paraméterek alapján számolható ki, általánosságban legfeljebb 3-5 éves periódusról beszélhetünk.

Új berendezésekbe kell invesztálni az autóipari cégeknek az elektromos hajtás miatt

– Mennyire jött meg a magyar cégek vásárlási kedve?
– 2016-ra vonatkozóan egyértelműen azt mondhatom, megnőttek a célgépekkel kapcsolatos igények. Cégünk főként multinacionális cégekkel áll kapcsolatban, de akadnak kisebb cégek is.

– Nemrég úgy fogalmazott az autopro.hu-nak egy berendezésgyártó cég vezetője, hogy a célgépgyártókat előnyös helyzetbe hozza az elektromos hajtás elterjedése. Egyetért ezzel?
– A belsőégésű motorokhoz készült alkatrészeket gyártó cégek nem fogják tudni átalakítani a jelenlegi berendezéseket az új alkatrészek gyártásához, így egyetértek az elmondottakkal. Új berendezésekbe fognak invesztálni, ami az autóipar szolgáltatócégeinek kedvező lesz.

– A Kvalix másik húzóágazata az alkatrészgyártó és a disztribúciós üzletág. Hogyan teljesítettek az elmúlt időszakban?
– Az alkatrészgyártó üzemünk elsősorban az általunk tervezett és épített célgépekhez szükséges alkatrészek gyártásával foglalkozik. Ezen túlmenően a szabad kapacitásokat kihasználva 2014-től vállalunk külső alkatrészgyártásokat is. A disztribúciós üzletágunkról szólva pedig annyit mondhatok, hogy az elmúlt évben átalakult, kibővült az értékesítő csapat, új stratégia mentén dolgoznak.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink