Újraéled a Fiat-botrány is?

Szerző: autopro.hu | 2015.09.30. 10:48

Az olaszok nem emissziós adatokkal trükköztek – a vád szerint halálesetekkel járó baleseti statisztikát kozmetikáztak. A VW-hez hasonlóan a helyszín és a vádló azonos: USA, NHTSA.

Nem a német konszern csalási ügye volt az első jelentősebb falat, amely fennakadt idén az amerikai közlekedés-biztonsági hivatal (National Highway Traffic Safety Administration) szűrőjén. Eleve szigorúbb ellenőrzést és büntetéseket helyezett kilátásba a szervezet, miután a GM gyújtáskapcsolós története és a Takata légzsákos problémája hatalmasra terebélyesedett. A szigorú ítészek hamar megtalálták a Fiat Chrysler gyenge pontját, és a néhány hónapja még rekord mértékűnek számító, 105 millió dolláros bírsággal sújtották az olasz gyökerű vállalatcsoportot, amiért felületesen, az elvárható normák alatt teljesítve reagált komoly minőségi problémákra.

Sergio Marchionne mintha vonzaná a bajt

A Fiat Chrysler a hatósággal megkötött egyezség értelmében több százezer járművet vásárol vissza ügyfeleitől, ami tovább tetézte a konszern fejfájást. Emlékeztetőül: a Honda idén januárban 70 millió dolláros csekket kapott az NHTSA illetékeseitől, a GM 2014-ben mindössze 34 millió dolláros büntetéssel megúszta a simlizést. Ma már tudjuk: az olaszok nyakába kapott dorgálás nagyságrendekkel elmaradhat a VW friss botrányának akárcsak a büntetési mértékéhez képest, a „mellékhatásokról” nem is beszélve.

Nos, a még frissebb hírek arról szólnak, hogy a Fiat egyszerűen nem tanult az esetből, avagy nem volt eléggé elrettentő az eddigi elmarasztalás. Az NHTSA szerint ugyanis az FCA által korábban bevallott balesetek és halálesetek száma eltér a valós adatoktól. A pontos számot nem közölte a hivatal, az alkalmazott kifejezés viszont árulkodó: „jelentős” a különbség. Sergio Marchionne csapata nagyon ígéri, hogy továbbra is együttműködnek a hatóságokkal. Hasonló megszólalásokban eddig sem volt hiány...

A nyár közepén azt írtuk, akkora botrányt még nem látott a járműipar, mint ami a Fiat környékén körvonalazódott. Ma már látjuk, az olaszok „gigabotránya” sehol sincs a németek „megabotrányához” képest. Örömmel üdvözölnénk, ha más terepet találnának a gyártók a versengésre, és a ki mit titkolt el feladvány fordulatai helyett arról számolhatnánk be, hogy ki mivel előzi meg a társait a valóban hatékony, praktikus, környezettudatos fejlesztések terén.