Gyártók Így áll jelenleg a német kartellügy

Így áll jelenleg a német kartellügy

autopro.hu/B.B. | 2017.07.27 06:31

Így áll jelenleg a német kartellügy

Az Európai Bizottságon kívül az USA is vizsgálatot indított, a Daimler elkerülheti a büntetést, politikusok a „Made in Germany” felirat jó hírét féltik, a tőzsdén ütik az autógyártókat, egy volt BMW-dolgozó szerint pedig hétköznapi dologról lehet szó – így eszkalálódott a kartellbotrány az elmúlt napokban.

Hirdetés

Szabályosan felrobbant a német média az öt nagy német autógyártó kartellbotrányának pénteki napvilágra jutása óta, záporoznak az újabb fejlemények a témában. Ezek közül válogattunk.

Amerikába is eljutott a hír

A feltételezett kartellezést már az Európai Bizottság is vizsgálja. Jean-Claude Juncker szerdán bejelentette, hogy a fogyasztóvédelemért, az iparért és a piaci versenyért felelős biztosok vezetésével a lehető legtöbb szempontból igyekeznek megvizsgálni az esetet, hogy a Bizottság minél átfogóbb képpel rendelkezzen az ügy későbbi felgöngyölítésénél.

Az EB-n túl az Egyesült Államokban is érdeklődnek az öt autógyártó szabálysértése után, noha hivatalos eljárást még nem kezdeményeztek. Az USA igazságügyi szerveinek mozgolódásának a VW-botrány ad különös súlyt, hiszen amennyiben kiderülne, hogy a fogyasztókat jelentősen megkárosította a kartell, ismét tengerentúli bíróságok előtt kellene felelnie német vállalatoknak.

Eddigi hatások, várható büntetések

A tőzsdén már az ügy kirobbanása napján nyomot hagytak a történtek, a VW részvényei öt, a Daimleré és a BMW-é három-három százalékot veszítettek értékükből. E téren a hétfő sem hozott változást, az értékpapírok további 1-3 százalékot gyengültek. Bár az autógyárak piaci tőkeértéke összesen tízmilliárd euróval csökkent, az eladásokban várhatóan nem jelent majd komoly törést az eset.

Ami a gyanú beigazolódása esetén várható hatósági büntetéseket illeti, a rekordkartell tagjaira alighanem rekordszankciók várnak. Hasonló szabálysértések esetén az Európai Bizottság akár az éves forgalom tíz százalékának megfelelő bírságot is kiszabhat. Ez – a kartell nagy múltjára tekintettel – a VW-konszern esetében 20, a Daimlernél 15, a BMW-nél 9 milliárd eurót jelenthet. Ezek az összegek még nem takarják a vevők, részvényesek és egyéb érintettek által indított lehetséges perek kártérítéseit.

A két, saját magát is feljelentő vállalat, a Daimler és a VW ugyanakkor némi optimizmussal várhatja a nyomozást, ugyanis hasonló esetekben a hatóságok a büntetések mértékének visszafogásával szokták értékelni az együttműködést. Mivel a stuttgartiak valamivel korábban jelezték bűnösségüket, akár a teljes büntetés elengedésében is reménykedhetnek, a VW pedig kedvezményes, akár felével csökkentett bírságra is számíthat.

Ipari földrengéstől félnek

Még nagyon keveset tudni az ügy pontos részleteiről, az SPD politikusa viszont már most attól tart, hogy az autógyártók szabálytalansága a teljes német ipar jó hírét károsíthatja. Martin Burkert szerint az, hogy a „Made in Germany” címke értékvesztése ne legyen nagyobb, az autógyártók felelőssége, akik elsősorban rendkívüli vállalati ülések összehívásával segíthetnék a kérdőjelek eloszlatását.

Összedolgoztak, és?

Akármekkora is a kartell valódi mérete, van, aki szerint korántsem akkora csontváz hullott most ki a szekrényből, mint ahogy látszik. Helmut Becker, a BMW egykori pénzügyi vezetője egy interjúban eltúlzottnak nevezte a mostani vádakat és két forgatókönyvet vázolt.

Az egyik szerint az esetről elsőként beszámoló Spiegel teljesen hétköznapi munkacsoportokról ír, mely csak az épp aktuális autóipari uborkaszezon miatt szólt különösen nagyot. Becker szerint a másik lehetőség az, hogy a vádak valóban igazak, ám a szakember elmondása szerint nem tud mindenre kiterjedő, több autógyártó felsővezetéséig elérő háttéralkukat elképzelni.

Becker a fogyasztói oldalról is beszélt: kizártnak tartja, hogy a vevők a lehetséges kartell miatt rosszabb minőségű autókat kaptak volna pénzükért.

Kiemelt Partnereink