Gyártók Érsek Árpád: élesebb bérversenyt hoz az újabb szlovák autógyár

Érsek Árpád: élesebb bérversenyt hoz az újabb szlovák autógyár

Uzoni Ábel | 2016.06.21 11:55

Érsek Árpád: élesebb bérversenyt hoz az újabb szlovák autógyár

A Jaguar Land Rover leendő nyitrai üzemének munkaerő-piaci és gazdasági hatásairól, beszállítói kapcsolatokról, oktatásról, kihívásokról beszélgettünk a szlovákiai Közlekedésügyi Minisztérium államtitkárával.

Hirdetés

– Mekkora várakozással tekintenek a szlovák beszállítók és a munkavállalók a gyártás elindulása felé?
– A várakozás felfokozott volt, s ennek megfelelően nemcsak a szakemberek fogadták örömmel azt a hivatalos közleményt, amely szerint az indiai Tata Motors családjába tartozó, luxusautókat gyártó brit Jaguar Land Rover a dél-szlovákiai Nyitra melletti ipari parkban építi fel 1,4 milliárd eurós beruházással új autógyárát. A közvélemény is megelégedéssel nyugtázta, hogy szoros versenyben a cseh, a magyar és főleg a lengyel ajánlatokkal szemben a befektetők Szlovákiát választották közép-kelet-európai terjeszkedésük helyszínéül. Több szempont döntött a javunkra. Elsősorban Szlovákia jó referenciája, hiszen eddig már három világhírű cég – Volkswagen, Kia Motors, Peugeot – elégedett itteni autógyárukkal, jórészt szlovákiai szakembereik felkészültségével, munkamoráljával. Sokat nyomott a latban a szlovák kormány ajánlata is, amely eltekintett a 23 millió eurónyi illeték megfizetésétől, ennek eredményeként a beruházó ingyen jutott ingatlanhoz. Ezen kívül a pozsonyi kabinet vállalta a leendő autógyár, valamint az R1-es gyorsforgalmi út közötti közúti szakasz megépítését. Véleményem szerint az egyik döntő tényező az lehetett, hogy a Jaguar minden típusának nemcsak a karosszériáját, hanem az alvázát is alumíniumból készíti, illetve fogja gyártani. Nyitrához pedig viszonylag közel van a garamszentkereszti (Žiar nad Hronom) Slovalco üzem, ahol ez a nyersanyag készül. Azt nyilván nem kell hangsúlyozni, hogy milyen járulékos pozitívumokkal jár a Jaguar szlovákiai letelepedése. Immár 16 beszállító szeretne letelepedni ugyanabban az ipari parkban, amelyben a brit cég gyára is épül. Ennek eredményeként további több ezer új munkahely létesülhet.

– Melyek azok a beszállítói kapacitások, amelyeket mindenképpen helyből akar majd biztosítani a gyár?
– Mivel magánberuházásról van szó, naprakész, konkrét választ csak a cégvezetés adhat. Értesüléseim szerint jelenleg az építkező alvállalkozók kiválasztása zajlik. Meggyőződésem, hogy nem a beszállító székhelye a legfontosabb szempont, hanem az általuk kínált termék, szolgáltatás minősége. A Jaguar prémium minőségű gépkocsikat gyárt, amelyekhez a legkorszerűbb technológiával gyártott és a legigényesebb elvárásoknak megfelelő alkatrészek és egyéb eszközök szükségesek. A beszállító kiválasztásánál ez lesz a legfontosabb kritérium.

– Ön szerint melyek a szlovák autógyártási szektor legsürgetőbb kérdései?
– Leginkább a munkaerőképzést, valamint az innovációs kihívásokat tartom sürgető és nem is egyszerű kihívásnak. A korszerű gépkocsigyártáshoz köztudottan nem elegendőek a betanított munkások: a korszerű gépek, robotok kezeléséhez kellő képesítéssel rendelkező szakemberek szükségesek, amelyekből már most nincs elegendő országunkban, ezért főleg a nagyszombati (Trnava) PSA Peugeot Citroën Slovakia romániai, szerbiai és magyarországi vendégmunkásokkal igyekszik pótolni a hiányt. Egyre nagyobb gondot jelent az is, hogy a szlovákiai fiatalok nagy többsége nem érdeklődik a műszaki életpályák, főleg olyan szakmák iránt, amelyeket a mai gépkocsigyártás igényel. Gondjainkat a duális képzés enyhítheti, amelyet ugyan az előző kabinet már meghirdetett, de kellő tájékoztatás, felvilágosítás hiányában a várt érdeklődés egyelőre távolról sem kielégítő. Nyilván erre az álláspontra jutott a pozsony-dévényújfalui (Devínska Nová Ves) székhelyű Volkswagen gyár, amely az autóalkatrészeket gyártó Matador Atomotive céggel és a Siemenssel együtt magánosította a közeli szakközépiskolát, amelyet az új tanév kezdetéig 9 millió euró összegben a legkorszerűbb eszközökkel szerelnek fel. Ősszel száz tanulóval kezdenek, néhány éven belül szeretnék megnégyszerezni ezt a létszámot. Hiányszakmákat oktatnak majd szlovákul, de a szakkifejezéseket németül is. A végzősök szakmunkás- és érettségi bizonyítványt kapnak, megszerzik a német kereskedelmi kamarák társulásának (AHK) oklevelét is. Mindannyiuk számára szavatolják a végzettségüknek megfelelő első munkahelyet valamelyik alapító cégben. A negyedik autógyár megjelenése nyilván bérversenyt is indít, hiszen Szlovákia nem nagy ország, ráadásul Pozsony, Nyitra és Nagyszombat nincs messze egymástól, vagyis a keresett szakmunkások közül sokan nyilván ott vállalnak majd munkát, ahol a legtöbb bért és a legjobb egyéb feltételeket kínálják nekik.

– Fűzhet-e bármilyen reményeket a magyar autóipar a 2018-as nyitrai nyitáshoz, válhat-e beszállítóvá magyarországi cég? Mert az szinte biztosra vehető, hogy közvetve-közvetlenül munkaerő-elszívó hatása mindenképpen lesz a gyárnyitásnak.
– Egyetértek a kérdésben megfogalmazott véleménnyel. A kereslet-kínálat nincs az országhatárhoz kötve. Ama bizonyos mérleg egyik serpenyőjében a gyártótól elvárt, már említett maximális minőségi ajánlat található, a másikban viszont a potenciális munkaerő a béreket vizsgálja. Magyarországi viszonylatban főleg a kisalföldi munkavállaló szakember az, aki nyilván összeveti majd a győri Audi, illetve a szlovákiai Jaguar Land Rover által kínált béreket, s ennek megfelelően dönt, hiszen Nyitra, miként Pozsony vagy Nagyszombat sem jelent manapság különösebb távolságot. Nyilván ugyanígy viselkednek majd a magyarországi potenciális beszállító cégek, főleg a kkv-k, amelyek akár kapacitásaikat is bővíthetik az új megrendelésekkel, amelyek legfontosabb feltétele az éles versengésben is legjobb minőség.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink