Gyártók Életbe lépett a vihart kavart kgfb-s törvénymódosítás

Életbe lépett a vihart kavart kgfb-s törvénymódosítás

MTI | 2010.04.01 13:33

Életbe lépett a vihart kavart kgfb-s törvénymódosítás

Ma lép hatályba az a törvénymódosítás, mely szerint biztosítónak műszaki vizsgára kell küldenie a járművet, ha az üzembentartó nem ad nyilatkozatot arról, hogy a kárfelvételt követő 8 napon belül helyreállíttatja azt.

Hirdetés

A kötelező gépjármű felelősségbiztosítási (kgfb) törvényt idei egyetlen ülésszakán úgy módosította a parlament, hogy a biztosítónak kötelező műszaki vizsgára kell küldenie a járművet, ha az üzembentartó nem ad nyilatkozatot arról, hogy a kárfelvétel befejeztét követő 8 napon belül helyreállíttatja azt – a módosítás április elsején lép hatályba.

A mindeddig első kgfb törvényt tavaly hozta a parlament és idén, január elsején lépett hatályba. Viszont még ezt megelőzően, decemberben úgy egészítették ki a jogalkotók, hogy április 1-től, ha a biztosító úgy ítéli meg, hogy az általa biztosított, vétlen vezetőjű jármű kormányműve, futóműve, illetve karosszériája annyira sérült, hogy közlekedésbiztonsági szempontból alkalmatlan a közlekedésre, akkor azt műszaki vizsgára kell küldenie.
Ez a kiegészítés módosult februárban. Eszerint a törvény csak akkor kötelezi a biztosítót arra, hogy kötelező műszaki vizsgára küldje a járművet, ha az üzembentartó nem ad nyilatkozatot arról, hogy a kárfelvétel befejeztét követő 8 napon belül helyreállíttatja a járművet.

A Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) március közepén – az említett szabály kiiktatása érdekében – az Alkotmánybírósághoz fordult. Akkor Trunkó Barnabás MABISZ főtitkár az MTI-nek elmondta, hogy ez a módosítás továbbra is a javíttatás elvégzésére kötelezi a vétlen károsultat, és ha ezt elmulasztja, akkor csak az előzetesen kalkulált, áfával csökkentett kárösszeg 60 százalékát kaphatja meg előlegként, vagyis a teljes kárnak mindössze 48 százalékához juthat hozzá.

A biztosítók decembertől – a kiegészítés meghozatalától – úgy látják, hogy a decemberi módosításról a nehéz helyzetben lévő autójavítóknak sikerült meggyőzniük a törvényhozókat. Az új szabály ugyanis előnyös helyzetbe hozza a szervizeket, kötelezően munkát adva azoknak. Márpedig az évi 170-180 ezer kgfb-s kár 30-40 százalékát nem a tényleges javítási költség megfizetésével, hanem – az úgynevezett gyorsított kárrendezés keretében – egy megajánlott összeggel rendezik a biztosítók.

Kiemelt Partnereink