Archív Átadták a Bosch Életre Tervezve Díjakat

Átadták a Bosch Életre Tervezve Díjakat

Koloszár Tamás | 2009.11.02 13:03

Átadták a Bosch Életre Tervezve Díjakat

Új program a vállalat mérnökképzési szponzorációs rendszerében. Több mint 500 millió forint támogatás a felsőoktatás számára 2005 óta.

Hirdetés

Október 29-én a Magyar Tudományos Akadémián adták át a Bosch Életre Tervezve Díjakat. Az elismerésre közel ötvenen pályáztak a felsőoktatási intézmények műszaki szakirányairól, akik közül a legjobb öt a helyszínen védte meg munkáját. Az első három helyezett, Zubán Gergely Márton, Bonera Krisztián és Maszlik Dávid a havi rendszeres ösztöndíj-támogatás mellett értékes szakmai és tárgyjutalomban is részesült. A pályázattal a Bosch a fiatal mérnöknemzedéket kívánja motiválni újabb támogatási formával bővítve az eddigi rendszert.

A magyarországi Bosch csoport autóipar területén tevékenykedő vállalatai 2008 októberében hirdették meg a vállalat szlogenjével összhangban álló "Bosch Életre Tervezve Díj" című pályázatot, amelyre a hazai főiskolák, illetve egyetemek villamos-, valamint gépészmérnöki karáról vártak jelentkezőket. A pályázók előre meghatározott, továbbá egyéni, kreatív, szabadon választott témakörökben nyújthatták be munkáikat olyan autóipari fejlesztésről, amely a Bosch gépjárműipari termékeit és az alkalmazott technológiákat hatékonyabbá, biztonságosabbá, gazdaságosabbá, kényelmesebbé, valamint környezetkímélőbbé teheti.



"Az Életre Tervezve Díjjal az eddigi támogatások sorát folytatva újabb motivációt szeretnénk nyújtani a felsőoktatásban tanulók számára, megadva számukra a lehetőséget, hogy közülük kerüljenek ki a jövő legkiválóbb mérnökei. Célunk, hogy az elismerés a főiskolákon, illetve egyetemeken a legmagasabb minőség védjegye legyen a hallgatók szemében" - mondta a Robert Bosch Kft. képviseletében dr. Jan Peter Stadler, a Bosch Budapesti Fejlesztési Központjának vezetője. "A pályázóknak a Bosch budapesti, hatvani és miskolci egysége biztosított konzulenst és igény szerint technikai hátteret, hogy ezzel is ösztönözzük a minőségi munkák létrejöttét, amit az összesen több mint nettó hatmillió forintos anyagi és tárgyi elismerés mellett a németországi központba szóló szakmai úttal, valamint karrierlehetőséggel jutalmazunk" - tette hozzá Thomas J. Schönenberg, a Robert Bosch Elektronika Kft. gazdasági ügyvezető igazgatója.

A megmérettetésre közel ötvenen neveztek, akik közül a Bosch bírálói által kiválasztott legjobb öt pályázat készítője a díjátadó napján és helyszínén mérkőzött meg egymással az első három helyezésért a rangos szakmai zsűri előtt, amely a következő tagokból állt: Dr. Nagyszokolyai Iván, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem adjunktusa, dr. Horváth Sándor, a Budapesti Műszaki Főiskola Bánki Donát Gépész- és Biztonságtechnikai Mérnöki Karának dékánja, valamint Szabó András, a hatvani Robert Bosch Elektronika Kft. SMT technológiai osztályvezetője. A védések utáni végső sorrend alapján végül Zubán Gergely Márton a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemről, Bonera Krisztián a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem hallgatója és a Szent István Egyetemen tanuló Maszlik Dávid végzett dobogós helyen. Az első helyezett Zubán Gergely Márton CAN USB kijelző modul, datalogger című munkája bemutatja, hogy vezetés közben hogyan figyelhetünk meg a műszerfalon eredetileg nem látható adatokat egy hagyományos laptopon vagy PDA-n. A második helyen Bonera Krisztián végzett, aki gépjárművek számára tervezett ultrahangos távolságmérő berendezést mutatott be, míg Maszlik Dávid Karcsúsítottgyártósor-tervezés az MTM-eljárás alkalmazásával című pályázatával - amelyben a dolgozók és a környezet legkisebb terhelése melletti leghatékonyabb termelés módszere olvasható - harmadik helyezést ért el. Az első három nyertes pályázó az értékes elismeréseken és az emlékoklevélen kívül egy-egy úgynevezett EcoSphere gömböt vehetett át, amely egy teljesen zárt, önfenntartó rendszer - a földi élet üvegbe zárt kicsinyített mása. A NASA által kivitelezett űrkutatások eredménye alapján kifejlesztett műalkotás tartalmazza a bolygónkon megtalálható valamennyi alapvető elemet: a levegőt, a vizet, a földet és aktív mikroorganizmusokat, így méltán szimbolizálja az Életre Tervezve Díj jelentőségét.

Átadták a Bosch Életre Tervezve Díjakat.
Átadták a Bosch Életre Tervezve Díjakat.


Sokoldalú Bosch támogatási rendszer a felsőoktatásban

Eddig a magyarországi Bosch csoport több mint 500 millió forintot fektetett a hazai felsőoktatásba, hogy szakmailag magas színvonalú, több nyelvet beszélő mérnököket képezzen. A támogatási rendszer azonban ennél jóval összetettebb, és több évvel ezelőttre nyúlik vissza. A vállalat 2005-ben önálló tanszéket alapított a Miskolci Egyetemen, ahol azóta mechatronikai mérnökjelöltek oktatása folyik a leginnovatívabb környezetben. 2007-ben a Budapesti Műszaki Egyetemmel kötött hosszú távú szerződés keretében a Bosch modern autóelektronikai labort adott át az intézményben, amit egy évvel később a villamos- és gépészmérnöki karok javára fordított 75 milliós újabb támogatással egészített ki, idén pedig EMC tanlabort avatott az iskolában. Ezenkívül 274 milliós szerződés keretében a Dunaújvárosi Főiskolán is új tanlabort nyitott, valamint megbízást adott egy intelligens kisautó kifejlesztésére a Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János karának.

"A vállalat mindezeken túl budapesti, hatvani és miskolci gyáraiban rendszeresen biztosít lehetőséget gyakornoki programokra, ösztöndíjakra, szakdolgozati konzultációkra, illetve TDK- és PhD-konzultációkra. A támogatások sorát gyarapítják még a Miskolci Egyetemhez kötődő, technológiai fejlesztéseket és azok megvalósítását elősegítő Kihívás Program, valamint a hallgatók kitartó és kiemelkedő tanulmányi eredményeit jutalmazó Bosch-díj" - fejtette ki Klaus Leupold, a Robert Bosch Energy and Body Systems Kft. ügyvezető igazgatója



A "Bosch Életre Tervezve Díj" legjobb öt pályázata

Bonera Krisztián
Ultrahangos távolságmérő berendezés gépjárművek számára
A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem 25 éves villamosmérnök hallgatója a gépjárművek számára tervezett ultrahangos távolságmérő berendezést. Mind a tolatás, mind a két autó közé parkolás esetére egy, a denevérek tájékozódásához használatos módszert dolgozott ki. A kifejlesztett készülék működésének alapja a központi egységhez kapcsolódó szenzoregység által kiadott ultrahangimpulzus, amely az akadályról visszaverődve az eltelt idő és a levegő hőmérséklete alapján kiadja a szenzoregység és az akadály közötti távolságot. A szenzorokat ideális esetben az autó elejére, hátuljára és oldalára kell elhelyezni, így több feldolgozható információt kapunk, ami növeli a rendszer hatékonyságát.
A központi kijelző és a szenzoregységek közötti összeköttetés egyrészt vezetékes kapcsolat, másrészt rádiós kommunikáció alapján történhet. A központi egység feladata a szenzoregységek vezérlése, az általuk mért adatok feldolgozása, így az értékek egy grafikus kijelzőn megjelenhetnek, vagy újdonságként egy opcionális - később kifejlesztendő - beszédvezérlőn hangosan is hallhatjuk.

Konkoly Ákos
Első ablaktörlőmotor hajtásának kapcsolódási viszonyainak elemzése és optimálása a hatékonyság növelés céljából

A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem 22 éves gépészmérnök hallgatója a gépkocsikban található első ablaktörlőmotor fogaskerékhajtását elemezte és optimalizálta. Napjainkban egyre inkább előtérbe kerül a számítógéppel támogatott tervezés, illetve az így készült virtuális termékek szimulációja, amellyel a fejlesztési idő, valamint az anyag- és tesztköltségek jelentősen lecsökkenthetők.
A megbízható eredmények érdekében a fogaskerékhajtások szimulációjánál követelmény a tökéletes 3D-s geometriai adatok biztosítása. A piacon elérhető foggeometriát számító szoftverek azonban nem alkalmasak az ablaktörlőmotorban alkalmazott félgloboid fogaskerék pontos geometriájának meghatározására, ezért idáig annak 3D-s modellezése, valamint az ablaktörlőmotor hajtásának szimulációja és optimálása a Boschon belül nem volt megoldott.

Konkoly Ákos a félgloboid fogaskerék pontos, matematikai úton számított geometriai modelljét kiszámító programot készített el. A segédszoftver - a megadott adatok alapján - a gyártást modellezve számítja ki a félgloboid fogaskerék geometriáját, és az eredményeket bármely CAD-rendszer számára is felhasználható formátumban jeleníti meg.

Az elkészült program biztosítja a modell gyors és pontos előállítását, amellyel lehetőség nyílik a Boschnál a félgloboid fogaskerékhajtások költséghatékony fejlesztésére, valamint szimulációjára.

Maszlik Dávid
Karcsúsítottgyártósor-tervezés az MTM-eljárás alkalmazásával

A Szent István Egyetem 23 éves gépészmérnök hallgatója éppen gyakorlatát töltötte, amikor találkozott a Bosch-gyárakban világszerte használatos karcsúsított gyártósor-tervezési módszerrel, a Lean Line Design-nal. Maszlik Dávid fontosnak tartotta, hogy segítsen egy ergonomikus munkahely kialakításában, így kidolgozott egy olyan módszert, amely a leghatékonyabb termelést eredményezi a dolgozók és a környezet lehető legkisebb terhelése mellett. Számításai során meghatározta egy terméknél a teljes életciklusra vonatkozó termelési tényezőket, amelyek közül a legfontosabb a tervezett ciklusidő, mivel ez az adat jelöli ki a tervezés további irányát. A Method Time Measurement (MTM) eljárást használta a feladat kidolgozásához, amely az időadatok szolgáltatása mellett segít abban, hogy a gyártósoron éppen annyi ráfordítást használjanak fel, amennyi a javak előállításához szükséges, annál kevesebbet ne. Az MTM-analízis valójában egy mozdulatelemzés: a legapróbb testmozdulatra bontja a munka közben végzett mozgásokat. A munkavállalók betanítása így egyszerűbb, gyorsabb, elhagyhatók a felesleges termelési eszközök és költséghatékonnyá válik a termelés.
Maszlik Dávid egyetemi tanárainak is javasolta a téma előadásokon történő feldolgozását, hiszen fontos lenne, hogy egy gyár már a tervezési fázisban törekedjen a termelékenység javítására.

Suba Balázs
Kiegészítő készülékek tervezése HX-Starter önindító tesztberendezéshez

A Miskolci Egyetem 23 éves szerszámgéptervező hallgatója a miskolci Bosch-gyárban dolgozott a munkagépekkel foglalkozó termelésirányító mérnök segédjeként. Itt tapasztalta a túlmelegedés problémáját, amikor a kamionokba, mezőgazdasági gépekbe való HX-Starter nagyteljesítményű indítómotorok összeszerelésének utolsó fázisában felmelegedett a gyártósor asztala, és így a mérőasztal folyamatosan rossz teljesítményt mért. Suba Balázs négy megoldást is felvázolt a probléma megoldására, végül a legjobb ötletnek az bizonyult, hogy a mérőasztalba vezetett áramot kábellel vezette el, így a kábelszigetelés megvédte az asztalt a felmelegedéstől. Az alkatrész ezáltal kikerült abból az elektromos hálózatból, amelyen keresztül a méréshez szükséges áramok folynak. A megoldás hatékonyan és tartósan hárítja el az indítómotor tesztelése közben felmerülő hőmérsékletemelkedést, mindezt minimális ráfordítással. A Boschnál azóta már használják ezt a módszert. Az elképzelés olyan kézzelfogható problémáknál is segíthet, ahol órákat kell várni a gép túlmelegedése miatt, így például a kamionok és a kombájnok gyorsabban termelnek, vagy a gyártósorokon kevesebb a felesleges mérés, és pontosabb tervezésre van lehetőség.

Zubán Gergely Márton
CAN USB kijelző modul, datalogger

Napjainkban a gépjárművekben számos elektronikus vezérlő található (pl. motorvezérlő, műszerfalvezérlő, ABS), amelyek egymással egy belső kommunikációs rendszeren (többnyire egy úgynevezett CAN-buszon) keresztül cserélnek adatokat egymással. Az autókban lehetőség van erre a rendszerre egy külső eszközzel rácsatlakozni, és a vezérlőktől információt kinyerni. Zubán Gergely Márton, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem 21 éves villamosmérnök hallgatója olyan eszközt fejlesztett ki, amelynek segítségével a gépjármű elektronikus rendszerében fellelhető adatokat a felhasználó - akár vezetés közben is - egy egyszerű laptopon vagy PDA-n megjelenítheti és nyomon követheti. Így lehetőségünk nyílik arra, hogy vezetés közben olyan adatokat is megfigyelhessünk, amelyek eredetileg a műszerfalon nem láthatók (például a pillangószelep állása vagy - bizonyos autótípusoknál - a motorhőmérséklet). A megjelenítési funkció mellett az egyetemista adatrögzítő funkciót is épített a szoftverbe, lehetőséget kínálva arra, hogy egy esetleges gépjárműhibánál a vezetési adatokat utólag a szereléshez felhasználhassák. A hallgató nagy hangsúlyt fektetett arra, hogy a laptop autóhoz való csatlakoztatására fejlesztett eszközt minél több autótípushoz egyszerűen lehessen illeszteni, illetve előállítási költsége alacsony legyen.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink