Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Nőtt a légi áruszállítás mennyisége és díja
2024.04.23 09:20Ezért van mindig dugó az M0-áson
2024.04.23 08:18Autonóm teherautót tesztel valódi forgalomban az MAN
2024.04.23 07:17Összefog a Volvo és a CATL
2024.04.23 06:19Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Suzukiban utazik a fajszi Pata József
A Bács megyei Fajsz község legnagyobb munkaadója Pata József családi vállalkozása, amely többször volt már az Év beszállítója a Suzukinál. A ház mögött kezdték, ma az új telephelyen már a robottechnika is a hétköznapok része.
A helyi termelőszövetkezet műszaki vezetője volt a '80-as években a Bács-Kiskun megyei Fajszon Pata József, 1989 végén mondott fel, akkor tízezer forint volt a havi fizetése. Mezőgazdasági gépalkatrészeket és bútoripari vasalást, csőbilincseket kezdett el gyártani. A 150 négyzetméteres műhely és a fele ekkora galvanizáló a még a falu belterületén a családi ház mellett kapott helyet. Nem sokkal később belekerült a Suzuki beszállítói célprogramba, az akkori Ipari Minisztérium kezdte el szervezni a cégeket.
1992-ben még csak tízen voltunk, de nyolc alkatrészre kaptunk megrendelést a Suzukitól – emlékszik vissza a hőskorra Pata József Kft. névadó ügyvezetője. A vállalkozás külső befektető nélkül fejlődött, s 1999-re annyira beszorult a családi háznál, hogy nem volt más választás, elkezdték tervezni, hogyan jönnek ki a faluból. Nagyon sok volt a megrendelés – az Opel lengyelországi gyárába is szállítottak, alig győzték, ám ekkoriban még száz hektár földterülete is volt a családnak. Eladták a földet, a gépeket, s a legerősebb „lábra” az autóipari beszállításra koncentráltak.
Pata József Suzuki-beszállító Fajsz legnagyobb munkaadója. |
Jelenlegi telephelyükön 1600 négyzetméteres csarnokkal kezdtek, ahol 2002 tavaszán indult meg a termelés, a kétszintes irodaház az öltözőket is magába foglalta. Közel 50 darab 2-250 tonna „nyomóerővel bíró, hagyományos lépéses szerszámokkal felszerelt sajtológépen, valamint tíz darab 20-150 kVA nagyságú tompa hegesztővel folytatták a termelést” a zöldmezős beruházásként létesült új központban.
– Ahogy jött a profit, úgy bővítettünk, a Suzuki adta a fejlődési lehetőséget – mondja Pata József. Akkor már nagyban gyártották a karosszériaelemeket, 4–160 tonnás sajtológépekkel dolgoztak. 2003-ban már látszott, hogy kell a progresszív üzem, modern, automata gépekkel. Az autógyártás és -vásárlás aranykorában folyamatosan növekedett az árbevétel és a profit, ám az utóbbit a család soha sem vette ki a vállalkozásból, hanem mindig újból befektette.
Egy modern üzemcsarnok a sok közül a Pata Műveknél. |
Háromszoros Év beszállítója Munkájukat mindenki elismerte: háromszor kapták meg a Suzukitól az Év beszállítója címet, kétszer a Minőség díjat. Kétszer kamarai elismerésben is részesültek, de kaptak díjat az esélyegyenlőség biztosításáért is. Tavaly voltak a legtöbben, 80-an, most, 2009 őszén 73-an vannak, ám az automata gépeknek köszönhetően jelentősen nőtt a termelékenység. |
Egyre nőtt az általuk sajtol, gyártott alkatrészek hozzáadott értéke, egyre több, modernebb hegesztőgépet állítottak munkába, s ma már a legfejlettebb robottechnika is működik a fajszi Pata Kft-nél. A robothegesztő-üzem egy újabb csarnokot kapott, 500 négyzetméteren, de van hozzá szociális helyiség is, 100 négyzetméteres. Már 2008 negyedik negyedévében elkezdtek készülni az YP6-ra, a Suzuki legújabb modelljére, ám a világgazdasági válság megtörte a gyári fejlesztés lendületét.
A hegesztőrobot már Fajszon van. |
A Suzuki megrendeléseinek jelentős visszaesése ellenére be tudják fejezni erre az esztendőre tervezett 520 millió forintos beruházásukat. 2008-ban 1,7 milliárd forint volt az árbevétel, Pata József számításai szerint ez 35 százalékkal kisebb lesz ebben az esztendőben.