Gyártók Suzukiban erős a Kaloplasztik

Suzukiban erős a Kaloplasztik

Kovács András | 2009.10.26 11:53

Suzukiban erős a Kaloplasztik

Gumi- és műanyag-feldogozás a profilja a 45 éves múltú kalocsai Kaloplasztiknak, a Suzuki A-kategóriás beszállítója az iparági válság miatt most éppen nehéz időket él.

Hirdetés

A Kaloplasztik forgalmának 85 százaléka kötődik a járműgyártáshoz, a Magyar Suzukinak 1992-es megalakulása óta beszállítója a Kaloplasztik, s kétharmados aránnyal az esztergomi autógyár legnagyobb megrendelő. Ezen kívül szállítanak még az Opel különböző gyárainak műanyag- és gumialkatrészeket, valamint közvetve a Fordnak és a Mercedesnek is.

A leglényegesebb termékek a Suzuki személyautók külső, belső burkolatai, szellőző rácsok, spoilerek, rádiókeretek, sárvédő, küszöblécek. A 2009 őszi állapot szerint a Spash, az SX4 és a Swift modellekhez gyártanak alkatrészeket. Nyirádi János ügyvezető igazgató büszkén nyilatkozza az autopro.hu-nak, hogy többször kapták meg a Suzukitól az Év beszállítója címet.

Négynapos munkahétben dolgoznak a Kaloplasztiknál.
Négynapos munkahétben dolgoznak a Kaloplasztiknál.

A jelennel illetve a közeli jövővel kapcsolatban már nem olyan optimista Nyirádi úr, a Suzuki termelésének 40 százalékos csökkenését megérezte a Kaloplasztik. Korábban még 300 ezres darabszám volt a terv az esztergomi gyárban, a 2009-et azonban valószínűleg 200 ezer darab alatt zárják – véli az ügyvezető. Ezzel együtt előre néznek Kalocsán, a cég első emberét meghívták a kecskeméti Mercedes gyár októberi ünnepélyes alapkőletételére. Nyirádi János el is fogadta az invitálást…

„Az, hogy a csökkentett munkahét mellett törtünk lándzsát, azzal magyarázható, hogy egyrészt ezt tartjuk igazságosabbnak, másrészt így meg tudjuk tartani azokat a gyakorlott, és az autóipari termékek gyártásában már rutinnal rendelkező munkavállalóinkat, akikre szükség lesz akkor is, ha ez a válság lezajlik, és a gazdaság újból a normál kerékvágásba fog kerülni. A döntésnek örülni nem örült senki, de a dolgozói tájékoztató alapján a döntő többség tudomásul vette és inkább ezt a kényszermegoldást választotta, mint a csoportos létszámleépítést.” Ezt a nyilatkozatot a kalohirek.hu közölte az ügyvezetőtől, még 2009 februárjában.

Minden részlet számít a Suzuki alkatrésznél.
Minden részlet számít a Suzuki alkatrésznél.

Persze nem úszták meg a leépítéseket sem: 250-ről 170-re csökkent a dolgozói létszám. Az év első felében, mint oly sok helyen, náluk is bevezették a négynapos munkahetet. 2008 volt a csúcsév, akkor szombaton is dolgoztak Kalocsán. „Ez még egyszer nem jön vissza” – mondja Nyirádi János. Tervezték, hogy munkahelymegtartó pályázaton indulnak, de az idő azt igazolta, jó döntés volt, hogy nem adták be. Örülnek, ha megmaradt embereknek munkát tudnak adni. A lassítást abban is érzékelik Kalocsán, hogy 2010 elejére tervezett Suzuki YP6 modell gyártási előkészítése nem olyan ütemben halad, mint a korábbiaké.

A Kaloplasztik szabványos konténerei.
A Kaloplasztik szabványos konténerei.


Az Év Ipari Vállalkozása

A Bács-Kiskun Megyei Kereskedelmi és Iparkamara 2008. decemberi ünnepi küldött közgyűlésén díjakat adományozott az arra érdemes vállalkozóknak, s három kalocsai cég is elismerésben részesült. Egyikük, a Kaloplasztik Kft. az Év Ipari Vállalkozása címet érdemelte ki „a jelentős technológiai és minőségi felkészültséget igénylő autóipari beszállítások terén felmutatott sikerükért”.
A Kaloplasztik 1964. áprilisában alakult, ahogy akkor az megszokott volt, a Bács-Kiskun Megyei Tanács ipari osztálya hozta létre. A cél az „akkori mezőgazdaság átszervezésével kapcsolatosan felszabadult munkaerő foglalkoztatása volt”. A Kft. két alapvető tevékenysége ma a műanyag- és a gumifeldolgozás, a műanyagon belül a hőre lágyulók fröccsöntési technológia a profil. A gumifeldolgozás területén szélesebb a kör: keverék-, formacikkgyártás, préselés és a fröccsöntés, valamint a profil szalaggyártás és extrudálás folyik cégnél.

A vállalkozás Kalocsa északi részén található, közel a vasútállomáshoz, jó közúti elérhetőséggel. Több mint tizenöt hektáros a területe és minden, ami a termeléshez szükséges – például az önálló ipari vízmű –, a kerítésen belül koncentrálódik. Több üzemcsarnok van, a legnagyobb a műanyag-feldolgozó 2200 négyzetméter, de ezen túlmenően is folyik termelés. Az országban az elsők között vezették be a minőségbiztosítási rendszert, még 1994-ben, a környezetirányításit pedig 1996-ban, amelyet az óta is folyamatosan auditálnak a független cégek.

Kiemelt Partnereink