Gyártók Sofőr nélküli parkolás, akadálykikerülés, agymotoros autó - kipróbáltuk a jövőt

Sofőr nélküli parkolás, akadálykikerülés, agymotoros autó - kipróbáltuk a jövőt

Biró Csongor | 2013.10.11 09:45

Sofőr nélküli parkolás, akadálykikerülés, agymotoros autó - kipróbáltuk a jövőt

LPG. Mindenki a gázra gondol, pedig ez az LPG nem a hajtás környezetkímélőbb formája, hanem a Lommel Prowing Ground rövidítése. Ez a Ford boszorkánykonyhája Belgiumban.

Hirdetés

Az itt dolgozók csak egytől félnek, de tőlük nagyon: az újságíróktól. Most mégis megnyitották nekünk ezt a bázist, amely fölött mintegy védőernyőként F-16-os vadászgépek rajzottak óránként. Mindent azért nem láthattunk, de feltűnt az új Ford Transit és az új Ford Mondeo Tournier.

A Ford új arca az S-Max Concepten

A titkok kincseskamrájában betekintést nyerhettünk a jövő Ford dizájnjába, a Frankfurtban bemutatott S-Max Conceptet testközelből is megcsodálhattuk, a Ford Vignale luxusautóba pedig be is ülhettünk. Utóbbi létjogosultsága kérdéses, miért venne valaki egy Mondeót majdnem kétszeres áron, csak azért mert egyedi és különleges a belseje, illetve az autóhoz kapcsolódó szolgáltatások testre szabhatóak? Ráadásul amellett, hogy fiókos és bőrrel bevont a csomagtere, két aktatáskánál több alig fér bele.

Ford Vignale, a prémium autó

Martin Gorniak dizájner és Rupar Ernesto külső dizájn menedzser az Autopro.hu-nak a Vignale különlegességét hangsúlyozták, azt, hogy aki ilyent vásárol, az különleges bánásmódban és kiszolgálásban részesül, a drágább árért az egyediség kárpótolja, az autót akár az ügyfél otthonába viszik, hogy kipróbálhassa.

Luxus csomagtartóért cserébe

Autók közötti kommunikáció
A jövő már a Fordnál is elkezdődött. Tanúi lehettünk egy globális törekvés úttörő fejlesztésének, amelyben több gyártó azonos kommunikációs nyelven köti össze az autókat, hogy biztonságosabbá váljék a közúti közlekedés. Ez a vehicle to vehicle, azaz autók közötti kommunikáció. Tesztünkben egy előttünk az autópályán veszteglő, vagy vészfékező autóról kapunk információt, de akár a kanyarban ránk leselkedő veszélyként békésen álldogáló dámszarvasról, vagy egy váratlan útfelbontásról is érkezhet figyelmeztetés.

Állatok az úton!

Az akadályt vagy veszélyt észlelő autó elküldi az információt, a mögötte haladók pedig megkapják, a számítógép értékeli, és amennyiben érinti a fogadó autót, figyelmezteti a sofőrt a várható veszélyre. A sofőr pedig ennek alapján dönt, hogy mit tesz. Ahhoz, hogy ez a rendszer a valóságban is jól működjön, rengeteg autóba kellene beszerelni. A Ford mérnökei szerint az akadály előrejelzéséhez az autópályán haladó autók 5 százalékát, a vészfékezés előrejelzéséhez a 10 százalékát kellene bevonni az autók közötti kommunikációban. Ez először az autópályán működne, majd később a városi közlekedésben.

Mi is adhatunk figyelmeztetést

Milyenek lesznek a jövő Fordjai?
Válaszol: Sheryl Connelly a Ford jövővel és világtrendekkel foglalkozó vezetője
A Föld lakossága egyre nő, mar hét milliárdan vagyunk. Húsz megacity-nk, azaz tíz milliónál több lakosú városunk van. Pekingben 11 naposak a dugók. Hogyan képes a városi mobilitás, a tömegközlekedés megbirkózni ezekkel a feladatokkal? Minél képzettebbek a nők, annál kevesebb gyerekeket szülnek, ezzel párhuzamosan öregszik a világ lakossága. Megduplázódik az idősek száma, minden harmadik vén lesz, a várható életkor pedig nőni fog, egyesek megérhetik a 150 évet is. Képzeljük el, amikor 105 éves autósok beülnek a kocsijukba, és közlekedni kezdenek. Mindezt, a gazdasági válság hatásait, a fogyasztói társadalom kihívásait, etikai normákat, az információéhséget, a kütyüfüggőséget, az egyedisége való igényt, a testre szabhatóságot, a márka minőséget is figyelembe vesszük a Fordnál, amikor kialakítotjuk a jövő kihívásaira adott válaszokat. Megváltozott a prémium és a luxus meghatározása. A válság erre is hatással volt. A felelősség előtérbe került.

Sheryl Connelly felel a jövőért a Fordnál

Parkolás távirányítóról
A szűk városi parkolók, vagy az otthoni zsúfolt garázsok nem jelentenek akadályt annak a parkolás segédnek, amelyet kifejlesztett a Ford. Sofőr nélkül működik, csak meg kell állnunk az automatikus váltóval szerelt autónkkal a garázs előtt, járó motornál kiszállnunk és távirányítóval benavigálnunk az autót a helyére, gombbal leállítani, majd indulás előtt ugyanezt visszafelé. A rendszert kipróbáltuk, van róla videónk is, de még sokáig nem fogjuk használni, hacsak a jogi környezet nem változik meg. Autó ugyanis vezető nélkül nem közlekedhet, legalábbis Európában nem. A Ford vezető mérnökei megnyugtattak, ez a jogi álláspont hamarosan megváltozik. Arra a kérdésünkre, hogy mégis mikor, a válasz csak ennyi volt: majd meglátják.

Automatikus parkolás

Kikerüli az akadályt a Ford, ha elalszik a vezető
A LPG-ben tett látogatás legnagyobb szenzációja a Ford akadályelkerülő rendszerének a világpremierje volt. Ezt előttünk nem láthatta még senki, mi rögtön ki is próbáltuk. A rendszer lényege, hogy csak már az autózásban jelenleg is használt radaros, ultrahangos és kamerás segédek közreműködésével, amennyiben a sofőr passzív, az autó képes kikerülni az elé kerülő akadályokat. Ha elég kicsi a sebesség és elég távoli az akadály, akkor sok más rendszerhez hasonlóan vészfékezéssel megállítja az autót. Ha azonban az autó túl gyorsan halad, vagy az akadállyal (mozgó, álló test, vagy akár gyalogos) történő ütközés már elkerülhetetlen, az autó átveszi önmaga felett az irányítást és miközben fékez, a kormány mozgatásával kikerüli az akadályt és biztonságos helyre húzódik le.

Szenzorok a Focuson

Előre, hátra és oldalra is figyelnek a szenzorok, hisz a kocsi sűrű forgalomban, többsávos autópályán is képes végrehajtani ezt a manővert. A rendszer még kísérleti, de néhány éven belül szériába is kerülhet, ha minden, főleg jogi feltétel is adott. A kérdés nem lehet az, hogy ki vezeti az autót, minden esetben a felelősség a sofőré, ha beavatkozik a vészhelyzetben, a reakciója felülírja az asszisztensét.

Akadály kikerülése kívülről

Akadály kikerülése belülről nézve

Elektromos, hibrid és kerékagy-motoros autók
A lommeli tesztpályán forgalomtól mentes, ám valós és kalandos körülmények között tehettük próbára a Ford legzöldebb autóit. Kipróbáltuk az Amerikában már egy éve forgalmazott hálózatból tölthető Ford C-Max Energi és hagyományos hibrid Ford Fusion Hybrid modelleket (ilyen lesz a Mondeo hibridje), vezettük az európai forgalmazás küszöbén álló Ford Focus Electricet és teszteltük a világ egyetlen kerékagy-motorjával felszerelt Fiestát. Ez utóbbi a Magyarországon a szombathelyi LuK-t is birtokló Schaeffler csoport saját terméke, amely a jövő egyik ígéretes megoldása lehet. Nem kell belső égésű motor, sőt külön motor sem, minden ami, a hajtáshoz kell a kerékben kapott helyet: villanymotor, teljesítményelektronika, rekuperáció, fék. A Fiesta motorterébe akkumulátort tettek. Egy jövőbeni autó építésénél egy ilyen megoldás még több szabadságot adhat az építőknek, tervezőknek, fejlesztőknek és dizájnereknek és még az autósok is jól járnak, hisz rengeteg hely felszabadul, ha a hajtás a kerekekbe kerül.

Ford Focus Electric

Az agy
Az eWheelDrive, azaz a kerékbe épített villanymotor ötlete nem új, már Ferdinand Porsche is ilyet tervezett az osztrák Lohner cégnek 1900-ban. Egyetlen hátránya, hogy a kerékagyba szerelt villanymotor nehéz, és növeli a rugózatlan tömeget. A villamos hajtás nagy indítónyomatéka miatt sebességváltó és kuplung nem kell, differenciálmű sem. A két elektromos motor együttes csúcsteljesítménye 110 lóerő, a maximális nyomaték 700 newtonméter. A tesztelt prototípus akkumulátora lítiumionos, vízhűtéses, hatótávja 90 kilométeres.

Ford Fiesta eWheelDrive

Hirdetés

Kiemelt Partnereink