Gyártók Nyomást gyakorol a Honda a beszállítóira

Nyomást gyakorol a Honda a beszállítóira

Panker Gergő | 2015.01.30 07:07

Nyomást gyakorol a Honda a beszállítóira

Tavaly soha nem látott mennyiségben hívtak vissza autókat, így a gyártók új módszerekkel próbálják a minőséget tovább növelni. A platformok térnyerése azonban azt jelenti, hogy a meghibásodások a jövőben egyszerre több autót is érinthetnek.

Hirdetés

A Honda az elmúlt héten arra kérte a beszállítóit, hogy alaposan vizsgálják át működésüket annak érdekében, hogy tovább szigorítsák biztonsági és minőségi előírásaikat. Ito Takanobu, a Honda elnöke arra kérte a vállalatát, hogy „merüljön alá“ a saját termelési, fejlesztési és beszerzési rendszereiben, ideértve a beszállítókat is, annak érdekében, hogy biztosíthassák a magas minőségi szabványokat.

A rengeteg visszahívás különösen megnehezítette a Honda számára a tavalyi év utolsó hat hónapját. A vállalatot a legérzékenyebben a számos más OEM-nek nehézséget okozó hibás légzsákok okozta tömeges visszahívások érintették. A japán gyártót továbbá hátráltatta a legújabb generációs Fit bevezetésének csúszása, illetve a kulcsfontosságú piacokon történő visszahívása.

A Honda Legend gyártása egy hónappal csúszott a minőséggel és biztonsággal kapcsolatos vizsgálatok miatt

A Hondának mindezen felül 70 millió dollár büntetést kellett befizetnie, miután nem értesítette az Egyesült Államok kormányát számos garanciális követelésről, illetve több mint 1700, a gyártó autóinak potenciális meghibásodásából adódó sérülésről, illetve halálesetről. Az NHTSA kétszer is 35 millió dollárra, a szervezet által maximálisan kiszabható összegre büntette a vállalatot.

A beszállítóknak szóló felhívás része egy nagyszabású minéségellenőrzésnek. A Honda bejelentette, hogy felvesz egy minőségmérnököt az Egyesült Államokban található részlegére, aki a beszállítói auditokat fogja irányítáni. A minőség javítására irányuló törekvések miatt a gyártó egy hónappal elhalasztotta a legújabb hibrid modell, a Legend bemutatását. A bemutató elhalasztására azért volt szükség, hogy a gyártó további ellenőrzéseket végezhessen el az autó biztonsági rendszerein és hibrid hajtásrendszerén.

Modularitás=nagyobb mértékű visszahívások?

Miközben a Hondánál igyekeznek a minőséget tovább a javítani, az autóiparban drámaian megnőtt az egységes platformok száma. Az IHS Automotive előrejelzése szerint (lásd a lenti ábrát) a Honda a jelenlegi multiplatformú gyártásról áttérhet egy olyan forgatókönyvre, ahol a gyártás 80 százaléka csupán két platformra épül majd. Hasonló trend jellemezheti majd a többi járműgyártót is.

A moduláris platformok térnyerése jelentős beruházásokat igényel. Mindez elemzők szerint látványosan gyors egybeolvadásokat hozhat, illetve új autóipari szövetségek megalakulásást eredményezheti. 2020-ig tovább növekedhet a platformonkénti darabszám: a platformok száma egyre csökkenni fog, míg a gyártók egyre több modellt mutatnak be ugyanazokon az architektúrákon.

Honda platformok megoszlása 2013-ban és 2020-ban - forrás: IHS Automotive

Ám nem csupán ez az egyetlen dolog, amit a gyártók a következő modellciklus során egységesíteni szeretnének: a fentiek akár azt is eredményezhetik, hogy az OEM-ek globális szinten kevesebb szerződést kötnének. A platformhatékonyság növelése, illetve a komplexitás és a gyártási költségek leszorítása érdekében jelentősen csökkenhet az egyedi mérnöki irodák száma.

A SupplierBusiness szerint a gyártáskapacitás növelése és a minőség javítása nem okozhat túl sok gondot a beszállítóknak. Nem árt azonban odafigyelni a Honda óvatosságára, mivel a jövőben egy esetleges meghibásodás sokkal több járművet érinthet, mint korábban.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink