Gyártók Növelte eladásait tavaly a Ford Oroszországban

Növelte eladásait tavaly a Ford Oroszországban

MTI | 2017.02.21 08:28

Növelte eladásait tavaly a Ford Oroszországban

Első külföldi autógyártóként a Ford 10 százalékos forgalomnövekedést ért el tavaly az orosz piacon három kedvezőtlen év után.

Hirdetés

Igazolódhat a Ford azon kockázatos döntése, amely szerint növelte befektetéseit a közismerten bizonytalan orosz piacon, miközben versenytársai leépítéseket hajtottak végre.

Az éves oroszországi járműeladások a 2012-es 2,9 millióról kevesebb, mint felére csökkentek az alacsony olajár és a nyugati gazdasági szankciók miatti válság folytán. Tavaly 11 százalékot esett az orosz piac, idén januárban pedig az előző év azonos időszakához képest 5 százalékkal csökkent.

A Ford nagy riválisa, a General Motors ki is vonult az orosz piacról 2015-ben. Ezzel szemben a Ford más utat választott: speciálisan az orosz út-és időjárási viszonyokhoz módosított modelleket dobott az orosz piacra. Orosz partnerével, a Sollers-szel 1,5 milliárd dollárt fektetett be a helyi viszonyokra kialakított modellek helyi gyártásába. Ennek eredményeképp tavaly 10 százalékkal nőttek a Ford oroszországi eladásai, ez a Ford vezetői szerint igazolja a vállalat stratégiájának helyes voltát.

A tavaly értékesített 40 ezer Ford még mindig messze áll attól a majdnem 90 ezer darabtól, amennyit 2008-ban a globális pénzügyi válság előtt értékesített a cég az orosz piacon. Mark Fields Ford-vezérigazgató szerint az orosz piac éledni látszik, erre kíván építeni a Ford, amely a külföldi gyártók közül egyedüliként tudott növekedést produkálni Oroszországban tavaly.

A Ford Sollers 2015-ben nyitott 275 millió dolláros befektetéssel új üzemet, abban az évben a Ford eladásai meredeken csökkentek, 41 százalékot zsugorodva. Jelenleg a Ford Sollers négy üzemet működtet Oroszországban, a Fiesta és az EcoSport modell is a helyi viszonyokhoz adaptált verzióban kerül értékesítésre. A rossz állapotú úthálózat és az extrém hideg olyan körülmények, amelyek a járművek testre szabását teszik szükségessé, ezt a stratégiát követve könyvelhetett el sikeres eladási növekedést a Ford.

Vlagyimir Bespalov, a VTB Bank elemzője szerint a Ford oroszországi működése még mindig veszteséges, de 2018-ban már nyereséget termelhet.

Tavaly a Ford volt az egyetlen gyártó, amely növelni tudta eladásait Oroszországban. A Kia, az orosz piac második helyezettje 9 százalékos veszteséget könyvelhetett el, míg a vezető Avtovaz 3 százalékkal kevesebbet értékesített tavaly. Az orosz piacon harmadik legnagyobb szereplő, a Hyundai eladásai is 10 százalékkal zsugorodtak, a Volkswagen szintén 5 százalékkal kevesebb autót tudott értékesíteni tavaly.

Az angol IHS Markit elemzője szerint korai lenne most válaszolni arra a kérdésre, hogy hosszú távon kifizetődő lesz-e a Ford oroszországi befektetése, azonban az orosz piacon történő jelenlét mindenképp hasznos a globális autóipari verseny kimenetelét tekintve.

Kiemelt Partnereink