Nem kövér, csak a csontozata erős – ilyen az új Audi A8 váza

Szerző: autopro.hu/Sz.K. | 2017.07.12. 11:03

Az új Audi A8 váza 51 kg, míg elődje 282 kg-ot nyomott. A meghökkentő súlycsökkenés egyik oka, hogy az új vázat 28 anyagból kombinálták össze.

Miért súlyosabbak az autók, amikor a cél a könnyítés? Tim Hämmerle az Audi könnyűsúlyú tervezőközpontjának feje szerint ez a minden luxusautó-gyártó előtt ott lebegő fogyasztói igények kielégítésének eredménye. Reagálni kell a szigorúbb szabályozásokra, és meg kell védeni a jövőbeli hibrid vagy elektromos változatokhoz használandó nehéz, lítium ionos akkumulátorokat és segédberendezéseket- mutat rá.

Az Audi most mégis jelentős súlycsökkentést ért el a váz tekintetében, ami annak is köszönhető, hogy az összetevő 28 anyag közé különböző alumínium lemezek, szerelvények és öntvények, hagyományos, és forrón formázott, rendkívül nagy szilárdságú acél és magnézium rögzítők tartoznak, továbbá hogy ez a márka első modellje, amelyben karbonszálas erősítésű polimer hátsó panel van.

Az összeillesztési folyamat egyik új eleme az újonnan kifejlesztett alumínium az alumíniumhoz lézerhegesztés, különböző szegecselő rendszerek és a görgős peremezés is.

Ennek eredményeként az Audi elmondhatja, hogy a dinamikus merevség 24%-kal, az elülső merevség 14%-kal nő.

Az új A8 váza: kék: alumínium, piros: alumínium öntvény, lila: ultraerős acél, zöld: alumínium lemez, fekete: karbonszállal erősített polimer, szürke: hagyományos acél, sárga: magnézium

Lézersugaras hegesztés

A lézersugaras hegesztést használják az alsó küszöböknél, ahol az acél-acélhoz csatlakozik, és a felső síncsúcsnál is, ahol alumíniumot alumíniummal hegesztenek össze, hogy ne legyen hézag. Ez 53%-kal gyorsabb, mint a régi folyamat, és 24%-kal kevesebb a szerelés során kibocsájtott széndioxid.

Magnézium keresztrögzítő

A válaszfal és a tartóoszlopok összekötése révén ez a rögzítőelem 33%-kal kevésbé sűrű, és 28%-kal könnyebb, mint elődje. Présöntéses belső bordázással sikerült további 500 grammot lefaragni. Alumínium csavarok rögzítik a támasztórúdra.

Hengergörgő ajtónyílások

Az alumínium paneleket fokozatosan, három lépcsőben burkolják az acél belső mag köré. Ezzel értékes mm-ek szabadulnak fel, és 5 fokkal nagyobb a sofőr látószöge.

Szénszálas polimer hátsó rész

A 2,6 kg-os CFRP panel 33%-kal növelte az autó általános merevségét. 5 cm széles csíkokból áll, amelyek a hosszanti és keresztirányú terhelésnek és a nyíróerőnek is ellenáll.

Bionika

A természetből inspirálódó mérnökök célja a madarak csontszerkezetének utánzása, hiszen az könnyű és nagy teherbírású. Az A8 két 143 cm-es gerendát használ a csomagtér alján, vékony belső öntvényekkel, így merevítve a járművet.

Az Audi A8 aktív felfüggesztése csak egy eleme az alváz dinamikájának, amely magába foglalja a légrugózást, a kormányzást, a hátsókerék kormányzást, az ESP-t, a négykerék meghajtást és az aktív hátsó differenciálművet.

Ez csak a fejlesztések kezdete. A jövőben még azt is megtudhatjuk, milyen hatást gyakorol a vezetőre, az utasokra és a biztonságra az autó – írta meg a Carmagazine.