Gyártók Nem kérdés: újra van magyar buszgyártás

Nem kérdés: újra van magyar buszgyártás

Gégény István | 2016.05.04 08:38

Nem kérdés: újra van magyar buszgyártás

Az iparág szereplőin eddig sem múlt a szándék. Annyival léptünk előbbre, hogy immár nincs praktikus akadálya a sorozatgyártásnak, a megrendelések viszont még mindig csupán „ígéretesek”.

Hirdetés

Jó ideje zajlik a diskurzus szakmai körökben, hogy akkor mégis hogyan tovább, magyar buszgyártás. Az évtizedekkel ezelőtt fénykorát élő termelési és fejlesztési iparági szegmens szakembergárdája nem lesz fiatalabb az idő múlásával, új, versenyképes, korszerű megoldások pedig csak akkor születhetnek, ha a piacképességet maga a piac is visszaigazolja. Ez utóbbi hiányában aludta eddig hosszúra nyúlt téli álmát a magyar buszgyártás, ám a legutóbbi BusExpo iránti kimagasló érdeklődés is jelezte, hogy új fejezet látszik nyílni a történetben.

A „kimagasló érdeklődés” nem valami sajtóanyagból vett költői túlzás, hiszen olyan messze kellett leparkolnunk a bejárattól, hogy még abban sem voltunk teljesen biztosak, az autótenger valamennyi sofőrje és utasa ugyanoda jött-e, mint mi. Pedig közel és távol nincs más létesítmény a zsámbéki tesztpálya mellett, a mintegy 10 perces kényszerű séta során pedig lehetőségünk volt legalábbis megtippelni, hogy itt bizony nem buszrajongó családok, hanem főként szakmai érdeklődők fognak a méretes járművek körül tolongani.

Talma próbálta elvonni a sajtó figyelmét, elég jól működött a mézes madzag

Így is lett, s noha a patinás múlthoz illően számszerűleg talán többségben voltak az oldtimer modellek, s Talmácsi Gábor sofőrként szerepeltetésével a sajtó figyelmét ügyesen vonzotta magához az MAN Kaposváron futó gázüzemű busza, a járműiparban érintett közönség mégiscsak a magyar gyártmányok környékén cserélte a névjegykártyákat.

A Kravtex az utóbbi évek nagy túlélője, ám ennek nyilván ára is van, hiszen nem szeretnének megválni az embereiktől, így néhány megrendelés mellett jelenleg jórészt az udvarra termelnek. De a buszaik korszerűek, évek óta terhelés alatt bizonyítanak, Euro VI motorral is rendelhetőek, a mostani kiállításra pedig egy közel 10 méteres újdonsággal érkeztek. Az utóbbi időben főleg 12 méteres járműveket gyártó cég ezzel a modellel próbál rést találni a piacon, ám amíg képesek a beszerzések kiírói akár egy centi okán is kizárni őket egy tenderből, nehéz elhinni a patrióta szemléletről szóló gondolatokat. A Kravtex-Kühne csoport azonban nem adja fel: hamarosan új csarnokot avatnak, amellyel a legnagyobb hazai buszgyár címet is elnyerhetik.

Mészáros Csaba, az evopro csoport vezére Krankovits Istvánnal, a Kravtex első emberével beszélget - ma az ő kezükben van a magyar buszgyártás slusszkulcsa

A másik főbb szereplő a ma még MABI-Bus néven ismert cég, amelynek érdekes előtörténetéről az evopro mérnöki vállalkozás vezérigazgatója nyilatkozott néhány napja szakportálunknak. Az ő elektromos midibuszaik közül 5+3 darab már a BKK kötelékében áll, április utolsó napjától a 16A vonalán utazhatnak ezeken a járműveken a fővárosban közlekedők. Összesen 20 ilyen kipufogómentes buszt vásárol Budapest állami támogatással, de az igazi nagy falatot az a 75+75 csuklós Modulo beszerzése jelenthetné, amelyre vonatkozóan pozitív döntést hozott ugyan a BKV, a Fővárosi Önkormányzatnál mégis elakadt az ügy. Iparági információk szerint ráadásul jelenleg az számít pozitívumnak, hogy még nem döntöttek semmit, jelentsen ez akármit is.

Ilyen magyar buszok közlekedhetnének százával a fővárosban, még a BKV-n sem múlik a dolog

Hogy mi állhat a háttérben, nem tudjuk, de beszédes interjút adott erre vonatkozóan az Origo hírportálnak Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter. – Tarlós István egy pedáns mérnökember, aki jól méri föl, hogyan kell egy intézményt racionalizálni. Nekünk emellett fontos szempont, hogy a közösségi közlekedés hogyan tud hozzájárulni a gazdasági növekedéshez. A nemzeti buszgyártás az állami és önkormányzati megrendelések segítségével tud újraépülni. Az még nem derült ki egyértelműen, hogy a főváros a magyar autóbuszipar megrendelői oldalán is részt kíván-e venni – mondta a tárcavezető, majd bővebben is kifejtette előbbi szavait. – Tarlós Istvánnal szoktam beszélni, ismeri a véleményemet, ezt nem is nehéz kitalálni. Tudom persze, hogy fővárosi hatáskörről van szó. De erre a kérdésre hamarosan választ kapunk, mivel a metró felújításához a főváros autóbuszokat fog bérelni vagy beszerezni. Nemzetgazdasági szempontból nagy jelentőségű lenne, ha a járművek többségét a magyar buszipar szállíthatná. Bízom benne, hogy eltűnt a korábbi rossz felfogás, és lesz lehetőség arra, hogy magyar gyártású buszokkal is közlekedhessenek a fővárosiak – fogalmazott reményt keltően Varga Mihály.

BusExpo 2016
Több tucat fotót mutatunk a helyszínről

Mit is lehetne ehhez hozzátenni? A bizalom, a remény adottság, s úgy tűnik, ki is tart még egy darabig. Lassan nehezebb lesz azonban megindokolni, miért ne magyar buszt szerezzen be egy szolgáltató, mint azt, hogy miért igen.

Említést érdemel még a Rába terméke is, pontosabban azt fontos észrevenni, hogy a győri, alapvetően beszállítói tevékenységet folytató cég egyetlen midibusszal jelent meg a rendezvényen. Egy kicsit ott is voltak, meg nem is. Eldőlni látszik tehát a „nemzeti busz” kontra magyar buszgyártás polémia, utóbbi javára.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink