Archív Mercedes SLS AMG: felszállósebesség

Mercedes SLS AMG: felszállósebesség

Kovács András | 2010.04.30 08:44

Mercedes SLS AMG: felszállósebesség

Ha nincs is jegyrendszer az új SLS AMG Mercedesre, ha valaki besétál egy 60 millió forinttal töltött aktatáskával valamelyik szalonba, azt mondják neki, felírják, és jöjjön vissza jövőre. Bennünket a műszaki tartalom érdekelt.

Hirdetés
SLS AMG: az erő vele van.
SLS AMG: az erő vele van.

Az új Mercedes-Benz SLS AMG tömören: alumínium térvázas karosszéria, szárnyas ajtó, AMG 6,3 literes V8-as motor, 420 kW/571 LE teljesítmény, 650 newtonméter nyomaték, szárazkarteres kenés, a differenciállal egybeépített hétfokozatú, duplakuplungos váltómű, sportfutómű alumínium háromszög-lengőkarokkal, 1620 kilogramm saját tömeg. Az első és a hátsó tengely közötti 47:53 arányú súlyeloszlás és az alacsony súlypont hangsúlyozza a sportkocsi-koncepciót. Nulláról százra 3,8 a gyorsulási idő, a csúcssebesség elektronikusan korlátozott 317 km/óra, ehhez képest korrekt a 13,2 literes (kombinált) fogyasztás is.

A vázszerkezet 46 százaléka áll alumínium profilokból, 31 alumínium lemezből, 20 alumínium öntvényből és 3 százalék acélból. A nyers karosszéria súlya mindössze 241 kilogramm. Az 1620 kilogrammos saját tömeg az 571 LE csúcsteljesítményre vetítve csak 2,84 kilót terhel egy lóerőre.

Az új SLS szíve a Mercedes-AMG nagyteljesítményű V8-as szívó (!)motorja, amelynek 6800/percnél leadott 420 kW/571 LE teljesítménye az egyik legnagyobb a kategóriában. A 650 newtonméteres nyomatékmaximum 4750/percnél jelentkezik. Áttervezték a szívórendszert és a vezérművet, a kipufogócsonkot, és csökkentették a kipufogó ellennyomását. A jobb hengertöltés eredménye a teljesítmény közel kilenc százalékos (46 LE) növekedése lett. A szárazkarter jóvoltából alacsonyabban lehet beépíteni a motort, növelhető lett a kanyarodási sebesség.

Szárny van, de - még - nem repül.
Szárnya van, de - még - nem repül.

Kovácsolt dugattyúk, erősített főtengely-csapágyazás, módosított forgattyúsház és igény szerint vezérelt olajszivattyús, javított kenés teszi állóképessé a motort. Közben sikerült mérsékelni a súlyt – különösen fontos a dugattyúk oszcilláló tömegét. A motor száraz súlya 205 kilogramm, teljesítménysúlya 0,36 kg/LE. A 7200-as fordulatszámnál percenként 22 köbméter levegőt elnyelő motor átlagos fogyasztása korrekt, az SLS AMG 13,2 literje kategóriájában dicséretes. Ebben benne van a hengerfuratok LDS-bevonata, a jellegdiagram szerinti kenés, és az intelligens generátorvezérlés is: motorfékezéskor az akkumulátort tölti az AMG, gyorsításkor viszont üresen pörög a generátor, így tehermentesíti a motort.

Egyedi bőrbelső.
Egyedi bőrbelső. (Fotók: Kovács András)

A motorteljesítményt könnyű karbontengely továbbítja hátra – az újonnan fejlesztett duplakuplungos váltót a hátsó híddal építik egybe és nyomatékcsővel kapcsolják a motorházhoz. Ebben a motor fordulatszámával pörög a karbontengely.

A hétfokozatú AMG SPEEDSHIFT DCT váltó gyorsan, a vonóerő megszakítása nélkül kapcsol. A vezető négyféle menetprogramból választhat: a kis fogyasztású C (Controlled Efficiency), az S (Sport), az S+ (Sport plus) és az M (manuális). A Sport, Sport és M üzemmódban aktív a gázfröccsfunkció; mindegyik kényelmesen kezelhető az AMG DRIVE UNIT forgókapcsolóval.

Az, hogy az első tengely mögött van a motor, ideális menetdinamikát, sajátkormányzást, kanyarvételt, kis tehetetlenséget, élénk viselkedést és jó útfogást biztosít.. Mind a négy kereket kettős keresztlengőkar tartja, a rugózási és a kerékvezetési funkciók külön vannak választva, a rugóstag az alsó lengőkaron támaszkodik meg. A kerékdőlés és az összetartás értéke állandó, határhelyzetben jó visszajelzéseket kap a vezető. A lengőkarok, a kerékagy és a függőcsapszeg anyaga kovácsolt alumínium – ezáltal jelentősen csökken a rugózatlan tömeg.

Mercedes SLS AMG
Egyszerű műszeregyüttes képgaléria.

A hosszú, 2680 milliméteres tengelytáv nem csak az egyenesfutásnak tesz jót, hanem csökkenti a kerékterhelések ingadozását is, így gyorsításkor és fékezéskor alig bólint az autó. A széles nyomtáv – elöl 1682, hátul 1653 milliméter – pedig a kanyar belső és külső kereke között mérsékli az átterhelődést, ami jól hat az útfogásra.

AMG SLS: spirál az alagútban.

Mivel a kormánymű a motor előtt, a kereszttartón van, különösen alacsonyan lehetett beépíteni a motort. Alapfelszerelés a háromfokozatú ESP®, amelyen gombnyomással választható az ESP ON, az ESP SPORT és az ESP OFF mód. Ám az utóbbiban is rögtön helyreáll az ESP® valamennyi funkciója, ha megnyomják a fékpedált. A rendszer kezdetben célzott fékbeavatkozással lép közbe, és mindig együttműködik a széria lamellás differenciálzárral. Így még különösen dinamikus vezetési stílus esetén is át lehet vinni a motorteljesítményt az útra.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink