Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Számos újítással készül az idei szezonra a BME Formula Racing Team
2024.04.25 16:20Ellentmondásosak a számok az abroncs-értékesítésben Európában
2024.04.25 15:23Rekordot döntött a Toyota
2024.04.25 13:23Hússzorosára nő a hazai ipar energiatárolói kapacitása
2024.04.25 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Lengyelországban nyitott Crafter-gyárat a VW
Újabb közép-kelet-európai autógyár áll hamarosan munkába, a lengyeleknél már jövőre 70 ezer jármű gyártásával számolnak. Az MAN leendő furgonja is itt készülhet. De miért ilyen vonzó Európa keleti fele a gyártók számára?
Meglévő wrzesnia-i gyára mellé további 800 millió euróból épített új üzemet a Volkswagen Nutzfahrzeuge (VWN). A Craftert és az MAN leendő furgonját, a TGE-t készítő telephelyet már jövőre 70 ezer kész jármű hagyhatja el, 2018-ban pedig a százezres termelési érték elérése a cél. Az új üzem 23 hónap alatt épült fel, ez európai rekordnak számít.
Az új üzemmel a VWN a Daimlerrel veheti fel a versenyt: a furgonok ígéretes piacán a stuttgartiak tavaly 200 ezer Sprintert adtak el, míg a VW mindössze 50.400 Crafterre talált vevőt. A lengyelországi telephely a költségek (mint például a bérköltségek) leszorításával további versenyelőnyt jelent a wolfsburgi konszernnek.
Az Automobilwoche beszámolója kitér a nyugat-európai autóipari cégek kelet-európai beruházásainak elemzésére is. Az EY tanácsadó cég szerint a német autógyártók és beszállítók 2010 óta kilencmilliárd eurót fektettek be a régióban, 14 ezer munkahelyet teremtve ezzel. Ugyanakkor a Roland Berger szerint a 2015-ben Kelet-Európában gyártott 6,7 millió személykocsival még mindig viszonylag kicsinek nevezhető a német autógyártók jelenléte.
A térség legaktívabb gyártójának az Audi és a Daimler számít. A lap többek között megemlíti előbbi gyártó győri, utóbbi kecskeméti gyárát is, valamint beszámol arról, hogy a két német cég a jövőben további gyárak létesítését tervezi Kelet-Európában.
Az elemzés szerint a globális vállalatok számára az alacsony bérek jelentik a legfőbb vonzerőt a térségben: míg Németországban óránként átlagosan csaknem 52 euróba kerül egy fő foglalkoztatása, addig néhány száz kilométerrel távolabb, Lengyelországban és Magyarországon még a tíz eurót is alig éri el ez az érték. Romániában még alacsonyabb költségekkel, óránként 5,9 eurós kiadással kell számolni egy munkavállaló után. A kisebb személyi jellegű kiadásokkal szemben ugyanakkor a munkaadóknak esetenként a szakképzett munkaerő hiányával, a korrupcióval és a bizonytalan politikai helyzettel is számolniuk kell.
A Roland Berger szerint ugyanakkor a térség másik nagy, de egyelőre rejtett előnye Oroszország közelsége: Lengyelországból például a helyi autópiac talpraállására a gyártók gyorsabban és egyszerűbben reagálhatnak.