Archív Kétliteres benzines GTDi az új Volvo-szabadalom

Kétliteres benzines GTDi az új Volvo-szabadalom

K. A. | 2010.02.07 20:38

Kétliteres benzines GTDi az új Volvo-szabadalom

A Volvo egy új fejlesztésű, négyhengeres, 2 literes hengerűrtartalmú GTDi (közvetlen befecskendezéses, turbófeltöltéses benzinmotor) motort mutat be a Volvo S80, V70 és XC60 modellekben. Az új technológia, a közvetlen befecskendezés és a kettős változó szelepvezérlés, az alacsony üzemanyag-fogyasztás és károsanyag-kibocsátás, valamint a teljesítmény meggyőző kombinációját kínálja széles fordulatszám tartományában – és mindezt kompakt kialakítással.

Hirdetés

Az új benzinmotor, a 2.0 GTDi kis mérete és hengerűrtartalma ellenére 203 LE maximális teljesítményű és már 1750 percenkénti fordulatszámtól 300 Nm nyomaték leadására képes, így különleges vezetési élményt nyújt. „Sikerült egy olyan négyhengeres motort készítenünk, amelynek teljesítménye vetekszik a 2,5 literes öthengeres motorokéval, azonban hatékonyabb” – mondta Magnus Jonsson, a Volvo Cars termékfejlesztési részlegének vezetője.

A kevesebb néha több, azaz a turbótechnológia következő nemzedéke

A turbófeltöltéses rendszert a Volvo Cars a Borg-Wagner Turbo System és az acél alkatrészeket gyártó Benteler Automotive együttműködésével fejlesztette ki. A turbófeltöltő (K03) a motor maximális teljesítményéhez viszonyítva a legkisebb a piacon kaphatóak közül. A turbó nemcsak a teljesítmény tekintetében rendelkezik jó tulajdonságokkal, hanem a katalizátor gyors felmelegítése révén a kipufogógáz utókezelését is javítja.

A turbinaházat egybeépítették a kipufogó-gyűjtőcsővel: ezzel a hatékony megoldással a Volvónak már korábban is jó tapasztalatai voltak. Most annyi a különbség, hogy az új kipufogócsonk- és turbinaház öntvény helyett lemezacélból készül. Az acél könnyebb, kompaktabb, és – ami a legfontosabb – a külön szigetelőrétegnek köszönhetően ez a rendszer kevesebb hőt termel. Ily módon a gáz magas hőmérsékleten áramolhat, ami hatékonyabb égést tesz lehetővé.

Lemezacélból készült turbórendszer - világújdonság
Tény, hogy a lemezacélból készült kipufogócsonk önmagában nem számít újdonságnak, de ezt a megoldást eddig csak öntvény turbinaházzal együtt használták. Az új, integrált és teljes egészében lemezacélból készült turbórendszer a világon egyedülálló újdonság, amelyet a Volvo szabadalmaztatott.

Az innovatív technológia lehetővé tette a kipufogócsatornák olyan optimális kialakítását, amely optimális gázáramlást tesz lehetővé, és a kipufogógáz pulzálásának maximális kihasználásával biztosítja a turbina leghatékonyabb működését. A kipufogógáz-áramlás dinamikájának ilyen kihasználásával szélesebb fordulatszám-tartományban érhető el nagy teljesítmény. Mindez azt eredményezi, hogy a motor kis és nagy fordulatszámnál is azonnal reagál és jól gyorsít.

„Sok vásárló számára fontos a nagy teljesítmény. Mivel azonban egy újszerű és hatékony erőátviteli rendszerről van szó, ezzel a technológiával mind az üzemanyag-fogyasztásban, mind a károsanyag-kibocsátás szempontjából jelentős előrelépés érhető el” – mondta Magnus Jonsson. „Ezzel a motorral és automata sebességváltóval a Volvo S80 100 kilométeren mindössze 8,3 liter üzemanyagot fogyaszt.”

A hatékony közvetlen befecskendezés gyorsan beindítja a turbófeltöltőt

Az új motor közvetlen befecskendezéssel működik. A befecskendezőkön hét furat található, hogy mindegyik hengerbe pontosan lehessen a vezérlés. A közvetlen befecskendezés révén magas lesz az égéstér töltési foka, hatékonnyá válik az égés és alacsony lesz a károsanyag-kibocsátás. A magas töltési foknak köszönhetően a turbófeltöltő is hamarabb felpörög, így már alacsony fordulatszámokon is gyorsan reagál. Ez pedig már kisebb sebességeken is élénk gyorsulást és jó vezethetőséget eredményez. A közvetlen befecskendezésnek abban is szerepe van, hogy nagy terhelések mellett is gyors és stabil legyen az égés, és így a motor még padlógáz esetén is egyenletesen működjön. A befecskendező rendszert a Bosch szállítja.

Kettős VVT (változó szelepvezérlés)
A Volvo új GTDi motorja mindkét vezérműtengelynél változó vezérléssel működik. Mind a beszívó-, mind a kipufogószelepek nyitásának időzítése változtatható, hogy az átfedés optimális legyen, az égéstérben pedig a motor fordulatszámától függetlenül a megfelelő töltési fok alakuljon ki. Ennek eredményeként az égési folyamat a teljes fordulatszám-tartományban a lehető leghatékonyabbá válik, a gyorsulás pedig valamennyi sebességnél élénk lesz.

Mindkét VVT-vezérlés hagyományos, forgólapátos típusú. A belső és a külső forgórész forgását a motorolaj nyomása szabályozza. Az olajvezérlő szelepek nyitásával és zárásával az olaj nyomása és a szelepvezérlésen keresztüli áramlása addig változtatható, amíg be nem áll a belső és a külső forgórész közötti kívánt szögeltérés. Az olajvezérlő szelepeket a motorvezérlés szoftvere szabályozza a vezérmű pozícióérzékelőjétől kapott adatok alapján.

Kompromisszumok nélkül
„A közvetlen befecskendezés és a VVT, valamint az új, szabadalmaztatott turbófeltöltő rendszerünk kombinálása révén úgy tudunk alacsony üzemanyag-fogyasztású és károsanyag-kibocsátású motort gyártani, hogy sem a teljesítmény, sem a vezetési tulajdonságok terén nem kényszerülünk kompromisszumokra” – mondta Magnus Jonsson. „Olyan motort alkottunk, amely ugyanolyan hatékonyan működik a városban, mint az autópályán. Ráadásul, mivel a motor kialakítása már létező koncepcióra épül, a gépkocsivásárlók még szélesebb körének tudunk üzemanyag-takarékos alternatívát kínálni elfogadható áron.”

A Volvo új 2.0 GTDi motorját először olyan piacokon hozzák forgalomba, amelyeken a két literesnél kisebb hengerűrtartalmú motorok adókedvezményben részesülnek: Délkelet-Ázsiában, Hollandiában, Kínában és Japánban.

Az S80 automata váltóval 100 kilométeren csupán 8,3 litert fogyaszt.

A motor műszaki adatai

Motor megnevezése 2.0 GTDi
Motor típusa Négyhengeres turbófeltöltős benzinmotor
Hengerűrtartalom 1999 cm3
Furat 87,5 mm
Löket 83,1 mm
Sűrítési arány 10:1
Hengerenkénti szelepek száma 4
Vezérlés DOHC
Maximális teljesítmény 149 kW (203 LE) / 6000 ford./perc
Maximális nyomaték 300Nm / 1750–4000 ford/perc, rövid ideig 320 Nm
Turbónyomás 90 kPa
Károsanyag-kibocsátás szintje Euro 5, J-ULEV

Teljesítmény és üzemanyag-fogyasztás (kézi/automata)

Gyorsulás 0-ról 100 km/h-ra, mp Fogyasztás, l/100 km CO2-kibocsátás, gr.

Volvo S80 7,9/8,5 7,9/8,3 184/193
Volvo V70 8,3/8,9 8,1/8,4 189/195
Volvo XC60 9,6 (automata) 8,6 (automata) 199 (automata)

GTDi motor a Volvo felsőháznak
Az XC60 is megkapja az új motort. Képgaléria
Hirdetés

Kiemelt Partnereink