Gyártók Ilyen is rég volt: profitot termelt a Seat

Ilyen is rég volt: profitot termelt a Seat

autopro.hu | 2016.03.24 10:22

Ilyen is rég volt: profitot termelt a Seat

Tavaly óriási lépést tett a spanyol gyártó a fenntartható nyereséges működés felé vezető úton. A vállalat a 2014-ben elkönyvelt -66 millió eurós adózás utáni eredményt követően a 2015-ös évet 6 millió eurós adózás utáni nyereséggel zárta. A növekedés motorjaként egyrészt a bővülő kiszállítási darabszámot, másrészt pedig a jövedelmezőbb modellek magasabb arányát érdemes kiemelni. Árbevétele elérte a 8,3 milliárd eurót, amely 11 százalékkal magasabb, mint az előző évben. Ez a vállalat történetének eddigi legjobb eredménye, a 2009-es év bevételének a kétszerese. Az egy járműre vetített bevétel 3,5 százalékkal növekedett.

Hirdetés

– Ez az eredmény számunkra két szempontból is kiemelkedő jelentőséggel bír. Egyrészt 2008 óta most először tudunk pozitív eredményt felmutatni, másrészt pedig ezt egy olyan évben értük el, amely során óriási kihívásokkal kellett szembenéznünk. Nagyszerű időszak előtt állunk, köszönhetően elsősorban bevezetésre váró új modelljeinknek és a mobilitás valamint az összekapcsolhatóság területén megvalósuló műszaki megoldások integrációjának – hangsúlyozta Luca de Meo, a vállalat elnöke a 2015-ös eredmények bejelentése kapcsán.

A kiszállítások sorozatban harmadik éve tartó növekedése és az évi 400 ezer darabos küszöb átlépése elsősorban a dél-európai piacok, például Spanyolország és Olaszország erősödésének, továbbá a Seat legnagyobb piacának számító Németország ötödik éve tartó bővülésének valamint a mexikói piacon elért sikereknek köszönhető.

A kiszállításokra és a márka árbevételére kedvezően hatott a Leon és az Ibiza tartósan magas darabszáma, amely 2015-ben elérte a 160 900 (+4,4 százalék) illetve a 153 600 (+2,4 százalék) autót. Sorozatban hatodik éve emelkedő árbevételéhez hozzájárult az Alhambra kiszállítási számainak erőteljes emelkedése (+17,2 százalék) illetve az Audi Q3 sikere is.

Stabil üzleti teljesítményével a Seat képes volt ellensúlyozni a márka ismertségét támogató megnövekedett marketing- és reklámköltéseket, a dolgozói juttatások emelkedésével összefüggő kiadásokat illetve azokat a jelentős költségeket, amelyek az új modellekkel kapcsolatos beruházások, kutatási- és fejlesztési feladatokkal kapcsolatban merültek fel. Ilyen például a martorelli üzem 1-es gyártósorának az új moduláris keresztmotoros (MQB) A0 platformhoz való igazodás jegyében történő átalakítása. 2015-ben 586 millió eurót fordított beruházásokra illetve a kutatás és fejlesztés területeire, ez 28 százalékkal volt több, mint a korábbi év hasonló költése. Az utóbbi öt évben a gyártó kiadásai ezen a területen elérték a 2,7 milliárd eurót.

A működési eredmény az előző év -167 millió eurós eredményéhez képest 96 százalékkal javult, így a vállalat a 2015-ös évet -7 millió euróval zárta.

Foglalkoztatás

A gyártás és kiszállítás területén elért bővülésnek köszönhetően 350 új munkahely jöhetett létre a teljes csoportnál. Ebből 100 mérnök a tavaly 40. évfordulóját ünneplő technikai központnál helyezkedett el, csakúgy mint 48, a vállalat szakmunkásképző intézetében végzett friss diplomás. Mindent egybevéve a vállalat a tavalyi évben 14 millió eurót fordított dolgozói szakképzésre.

Jövőkép

2016-ra további növekedést vár. Az idei év egyik főszereplője a márka első SUV modellje, az új Ateca lesz, amely a közelmúltban debütált a Genfi Autószalon közönsége előtt. Várhatóan nyáron kerül majd a kereskedésekbe.

Az Ateca azonban csak a kezdet, a gyártó történetének legambiciózusabb termékoffenzívájának első lépése. A vállalat erősíteni kívánja jelenlétét az SUV modellek szegmensében, így 2017-ben egy új, Martorellben kifejlesztett és gyártott kisebb terepes crossover modellel lép a piacra.

A vállalat autóipari referenciaként kíván szolgálni az összekapcsolhatóság területén, ezért olyan vezető iparági képviselőkkel lépett szövetségre, mint a mobil technológiai óriás Samsung és az SAP, amely világszerte vezető szerepet tölt be vállalati alkalmazások, üzleti hálózat és a dolgok internete (Internet of Things – IoT) területén.

A vállalat célja, hogy egyre közelebb kerüljön a jövő hálózatba kapcsolt autójának megalkotásához. Központi kérdésként kezeli a legkorszerűbb hálózatba kapcsolhatósági technológiák fejlesztését és alkalmazását továbbá a járműben helyet foglalók és az ő adataik védelmét. Ezt a szellemiséget képviselik a Seat Connect modellváltozatai, amelyek az új Ibiza bevezetésével 2015 nyara óta járják az európai utakat. A teljes Seat modellpaletta rendelkezik Connect változattal, amely 2015. júniusi bevezetése óta a kiszállítások 15 százalékát teszi ki.

A jövő az egyre tökéletesebb összekapcsolhatóság irányába mutat és a gyártó az élen kíván járni ezen a területen. A Samsung, az SAP és az Accenture vállalatokkal való közös részvétel a Mobil Világkongresszuson immár sorozatban második éve egyértelmű bizonyíték a márka összekapcsolhatóság iránti elkötelezettségére.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink