Gyártók Ez történt a 2. héten a magyar járműiparban

Ez történt a 2. héten a magyar járműiparban

Biró Csongor | 2014.01.10 13:46

Ez történt a 2. héten a magyar járműiparban

Az autóipar Magyarországon 2013-ban jó évet zárt és minden lehetősége megvan szereplőinek, hogy ezt 2014-ben is folytassák. Nézzük, mi történt az év első két hetében a magyar gazdaságban és a magyar járműiparban.

Hirdetés

Jó hangulat

Az év jó hírekkel indult: Magyarországon volt a legmagasabb a decemberi gazdasági hangulatmutató (ESI) az Európai Unióban (EU) az Európai Bizottság (EB) legfrissebb adatai szerint, a magyar mutató 115,3 pont volt a novemberi 110,9 pont után. Decemberben az ipari szektorban 5,6 pont (3,3 pontos növekedés), a szolgáltató szektorban 1,5 pont (2,1 pontos növekedés), az építőiparban mínusz 13,1 pont (1,9 pontos növekedés), a kiskereskedelmi szektorban 5,6 pont (9,1 pontos növekedés), a fogyasztók körében pedig mínusz 22,9 pont (0,5 pontos csökkenés) volt a hangulatmutató. A hangulat az eurózónában az összes szektorban javult, és az 1,6 pontos emelkedés jelentősen meghaladta a piaci elemzők várakozásait.

Tavaly decemberben már az egymást követő kilencedik hónapja javult folyamatosan a gazdasági hangulat. Az eurozóna legnagyobb gazdaságai közül Spanyolországban 4 pontot javult a hangulatmutató, Olaszországban 2,3 pontot, Hollandiában 1,5, Németországban és Franciaországban pedig 0,3-0,3 pontot. Az összesített magyar ESI utoljára 2002 októberében volt olyan magas, mint az elmúlt hónapban, akkor 117,5 ponton állt.

A pozitív hangulat egybevág azzal, a miniszteri bejelentéssel, hogy a várakozásoknál kedvezőbb, 929,2 milliárd forint lesz a 2013. évi büdzsé hiánya, mintegy 200 milliárd forinttal kevesebb a költségvetési törvényben szereplő deficitnél, így a GDP-arányos hiány legfeljebb 2,7 százalék, kedvező esetben akár 2,3 százalék is lehet. Varga Mihály jelezte, hogy még két tételről - az önkormányzati alrendszer pénzforgalmi egyenlegéről és a takarékszövetkezeti integrációs szervezetnek juttatott vagyoni hozzájárulás elszámolásáról - nincs döntés. A végleges államháztartási hiányszámot befolyásoló két tételről elmondta: az önkormányzati mérlegnél plusz 90 milliárd forinttal számol a tárca. Az inflációt 5,2 százalékra tervezték a 2013-as költségvetési törvényben, de végül jóval alacsonyabb, 1,8 százalék lesz, emiatt egyes adóbevételek alulteljesültek. Az áfa-bevételeknél 130-140 milliárd forint az elmaradás, de jövedéki adóból is a vártnál kevesebb folyt be, míg a pénzügyi tranzakciós illetékből a várthoz közeli volt a bevétel. Szociális hozzájárulási adóból többletbevétel keletkezett, és a frekvenciaértékesítés is növelte a költségvetési bevételeket - ismertette Varga Mihály. 2014-re az NGM 2 százalékos gazdasági növekedést vár, emellett a foglalkoztatás is tovább bővül.

Raiffeisen

Január első munkahetében a kedélyeket egy pénzügyi hír borzolta fel, az eladósorba kerülő osztrák leánybankra, a Raiffeisenre a sokkal kisebb, állami tulajdonú Széchenyi Bank tett ajánlatot. Néhány napi tétovázás után az osztrákok bejelentették, hogy a jelenlegi feltételek mellett nem válnak meg magyarországi cégüktől, sőt az alaptőke átfogó megerősítését tervezik. A bejelentésre a Raiffeisen papírjainak az értéke zuhanni kezdett a bécsi tőzsdén.

Export

2013 novemberében az export euróban számított értéke 0,8 százalékkal nőtt, az importé 2,6 százalékkal csökkent tavalyelőtt novemberhez viszonyítva. A külkereskedelmi mérleg többlete 237 millió eurós javulást mutatott 2012 azonos időszakához képest. 2013. novemberben – első becslés szerint – a kivitel értéke 7,4 milliárd eurót (2201 milliárd forintot), a behozatalé 6,5 milliárd eurót (1959 milliárd forintot) tett ki. A külkereskedelmi mérleg aktívuma az év tizenegyedik hónapjában 804 millió euró (242 milliárd forint) volt. A novemberi kivitel 78, a behozatal 75 százalékát az Európai Unió tagállamaival bonyolítottuk le. Az adatok alapján megállapítható, hogy romlottak az exportáló vállalatok kilátásai, valamint hogy a tavaly negyedik negyedévben a GDP növekedése lassult a harmadik negyedévhez képest, és 2012 azonos időszakához képest 2,1 százalékkal bővült. Az exportot továbbra is a járműgyártás húzza.

A3 kabrió készül Győrben

Üzemanyag

Az év második hetében csökkent az üzemanyagok ára, a benzin átlagára hajszállal, de 400 forint alá került, a gázolajé 417-418 forintra mérséklődött. A benzin ára tavaly április elején érte el csúcsát, akkor egy liter átlagosan 451 forintba került. A gázolaj literje 2012. január közepén volt a legdrágább, átlagosan 449 forint.

Az autóipar jövője

Az évkezdet a jövőbenézés lehetőségét is elhozta, január 7-én nyitotta meg kapuit a CES, ahol az Audi többek között bemutatta az új győri sportkocsi, az Audi TT belsejét. A kiállításon kiderült, akár idén tömegesen forgalomba kerülhetnek olyan szériajárművek, amelyeken a Google operációs rendszere, az Android fut. A GM, Honda, Audi, Hyundai már beszállt a kezdeményezésbe.

Egy új tanulmány szerint a szuperkondenzátorokkal párosított hidrogén üzemanyagcellás hibrid járművek hatékonyabbak, mint az üzemanyagcellás technológiát és akkumulátort ötvöző megoldások. Az üzemanyagcella-szuperkondenzátor páros azért bizonyult a legjobbnak, mert a szuperkondenzátoroknak köszönhetően a hagyományos akkumulátor képességeit jelentősen meghaladó feszültségen tölthető és kisüthető. A plusz súly ellenére továbbá gazdaságosabb is, mint a többi párosítás - olvasható az Autoprón. Egy másik tudományos igényű írásunkban a Nissan kutatás-fejlesztési igazgatója szerint a karbonszálas technológia inkább a repülőkbe való, nem pedig az autókba, ezért a gyártó a közeljövőben nem tervezi az anyag alkalmazását.

Hazai gyártók, beszállítók

Az év egy bejelentéssel indult: a svájci központú, gépipari és elektronikai rendszereket gyártó Phoenix Mecano Kecskemét Kft. 1,5 milliárd forint összegű kutatási, fejlesztési (K+F) pályázatot nyert, a fejlesztést 2014-ben valósítják meg.

A hazai autóipari beruházások fejlesztése mindig felveti a mérnökképzés, a mérnökutánpótlás kérdését. Évindító beszélgetésünkben Palkovics Lászlóval, a magyar járműipari kutatás-fejlesztés kulcsemberével, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gépjárművek és Járműgyártás Tanszékének vezetőjével a mérnökökről, az egyetemi-ipari együttműködésekről és a válság utáni feladatokról esett szó. A szakember elmondta, hogy nem érti, hogy az ipar miért elégedetlen a hazai mérnökképzéssel. "Az olyan kijelentésekre, hogy ha lenne ötszáz jól képzett mérnök, ide hoznának külföldi vállalatok valamilyen járműipari tevékenységet, azt tudom válaszolni, hogy specifikálja a járműipar, mit akar, s a felsőoktatás majd ennek meg fog felelni. Mint ahogy megfelel az említett vállalatok igényein túl a Mercedes-Benz igényeinek, az Audi igényeinek, a Bosch, a Knorr-Bremse és jó pár vállalat elvárásainak. Az ipari szereplőknek meg kéne mondaniuk, az egészhez mit raknak hozzá, mit kívánnak, s hogyan gondolják majd ezeket a mérnököket alkalmazni" - mondta el interjúnkban Palkovics László.

Szintén a mérnökképzésről beszélgettünk a Magyar Mérnöki Kamara elnökével. Barsiné Pataky Etelka kritikus volt a hazai járműipari szereplőkkel: "Pillanatnyilag az autóiparban magyar fejlesztés sincs, az autógyártók „összeszerelő üzemként" tartják fenn a magyarországi gyáraikat. Abban az irányban kell előrelépni, hogy a nagy múltú magyarországi motor- és járműfejlesztés teret nyerjen, és ne csak szűk területen, kutatási szinten működjön. Ilyen kutatóhelyek vannak Magyarországon, de ezek szélesebb alkalmazása és magyarországi gyártásba vonása lehetne a közeljövő egyik fontos előrelépése" - olvasható a kamara vezetőjével készült interjúnkban.

Az Audival kapcsolatos hír, hogy a Bajnokok Ligáját megnyerő kézis lányok kipróbálták magukat a szerelőszalag mellett, ahol ugyanolyan lelkesedéssel dolgoztak, mint a pályán. A Cascada kabrió és a Zafira Tourer egyterű után a sportos Astra GTC is rendelhető a szentgotthárdiak legerősebb motorjával. A 200 lovas 1.6 Ecotec Sidinél csak a kétliteres turbómotor erősebb az Opel kínálatában. A kocsi ezzel a motorral álló helyzetből 100 kilométer/órás sebességre 7,9 másodperc alatt gyorsul fel, a GTC Astra végsebessége 230 kilométer/óra lehet. Az Alto utódjaként Indiában bemutatott A-Star nagy sikerre ítéltetett, azt még nem tudni, hogy Esztergomban is készül-e majd.

Sok más mellett az elmúlt héten megírtuk az Autopro.hu-n, hogy a GE Lighting autóizzókkal foglalkozó autólámpa ágazata Magyarországon három városban folytat autóizzó gyártást. A vállalat tevékenységében hazánknak kiemelt szerepe van, amit jól mutat az is, hogy itt működik az autólámpa ágazat fejlesztési, ellátási, termékmenedzsmenti és OEM értékesítési globális kiválósági központja.

Piac

2013-ban biztosan látszottak a fellendülés jelei Európa autópiacán, a 2014-es évet várva pedig az elemzők bizakodók. Az IHS Automotive szerint 2013-ban összesen 19,1 millió autót gyártottak Európában, 1,1 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban. A Renault, a Toyota és a Volkswagen 0,9 százalékkal növelte európai eladásait novemberben, megelőzve a Fiatot, a General Motorst és a Fordot a lassan, de biztosan javulásnak induló európai piacon. Az elmúlt 12 hónapban számos közös technológiai fejlesztésről hallhattunk: a Peugeot-Citroen és General Motors, a BMW és a Toyota, valamint legutóbb az Aston Martin és a Daimler is jelentett be együttműködésről szóló megállapodást. Az ilyen jellegű megállapodások megtakarítást jelentenek az OEM-eknek, továbbá a beszállítók számára is komoly jelentőséggel bírhatnak a jövőre nézve.

A magyar autópiac is javult és bár a magánvásárlók nem jelentek meg, megindult a lassú növekedés. Szakértők szerint 2014-ben további 10 százalékkal több autót helyeznek forgalomba Magyarországon. 2013-ban az összpiacon a Ford győzedelmeskedett, a személyautók között az Opel, a modellversenyt pedig a Skoda Octavia nyerte.

Kiemelt Partnereink