Audi Hungaria 2016: a bértárgyalástól az elektromos motorokig

Szerző: Wurmbrandt András | 2016.12.30. 06:30

Bár - mint év végére kiderült - a várakozásokkal ellentétben nem ez lett minden idők legjobb éve, még sincs okuk panaszkodni 2016-ra a győri négykarikásoknak. Íme a mögöttünk lévő év az Audi Hungaria tekintetében.

Idén sem volt rest a magyar sajtó az Audi Hungariaval foglalkozni, így szakportálunkon is mindjárt az év első napjaiban jelent meg hír a négykarikás vállalattal kapcsolatban. A társaság ügyvezetésének újdonsült elnökét idéztük, aki a Népszabadságnak arról beszélt, hogy az Audi eladási statisztikái a Volkswagen konszern dízelbotránya ellenére sem csökkentek.

Bő egy héttel később már a 2015-ös rekorderedmények volt a téma, elég közülük a több mint kétmilliós gyártott motort kiemelnünk.

Az első negyedév olyan eseményeit aztán, mint az Audi Hungaria Kutatási Projektek Napja vagy a Gézengúz Alapítványnak nyújtott adomány átadása, elhúzódó bértárgyalások árnyékolták be. A bérmegállapodás végül április elején, sztrájk nélkül jött létre a mintegy hétezer tagot számláló szakszervezet és a menedzsment között. Ennek részleteiről itt olvashat.

A szó szoros értelmében színes hírrel lazítottunk a sztrájkkészültség izgalmai után, amikor beszámoltunk arról, hogy április első heteiben ezer limitált kiadású különleges színű Audi A3 Limousine gördült le a győri gyártósorokról.
Kevésbé színes, de gazdasági érdekérvényesítő szempontból annál fontosabb, hogy májusban Peter Kössler a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara elnökségi tagja lett.

A június Ádámmal és Évával indult, azaz azzal a két robottal, amelyeket a smart factory – okos gyár jegyében állítottak be a járműgyártás területére. A két Kuka iiwa R820 robot a gyártósor munkatársait támogatja a Győrben készülő autók fugáinak és illeszkedéseinek mérésében. Ádám és Éva felelősek a nehezen elérhető pontok méréséért, ezzel tehermentesítve az embereket feladataik elvégzésében.
Idén ünnepelte duális képzésének 15. évfordulóját a vállalat. A jubileumot úgy ünnepelték meg, hogy díjazták a duális képzésben résztvevők legjobbjait. 2001 óta 1800 diák tett sikeres vizsgát a vállalat szakképzési rendszerében. Idén 140 tanuló végzett, az új tanévben pedig 160-an kezdték meg gyakorlati képzési idejüket.

A mélyalapozási munkákkal az idén nyáron kezdődött meg az Audi Hungaria új, nyolcvanezer négyzetméteres karosszériaüzemének építése is. Az év végén tető került a csarnokra, a belső munkálatokat jövőre kezdik meg. A karosszériaüzem mellett a szerszámgyár is bővült idén.

Július végén derült ki, hogy kapacitáscsökkenés miatt az eddigi három műszakos helyett, átmenetileg két műszakos munkarendet vezetnek be a járműgyártásban. A változás mintegy 750 embert érintett, akik közül 550-en december elejétől a pozsonyi Volkswagen gyárban kaptak feladatot egészen addig, amíg Győrben 2018-ban meg nem kezdődik a Q3-as SUV sorozatgyártása.
Augusztus 3-án kezdetét vette az Audi TT RS Coupé és Roadster második generációjának sorozatgyártása: az első Audi TT RS Coupé arakék színben gördült le a gyártósorról. A sportos TT család csúcsmodellje is teljes egészében Győrben készült.

A szeptemberi tanévet az Audi is az oktatásra figyelve kezdte: a vállalat duális szakképzési rendszerében két új szakma tanulói is magukra öltötték a munkaruhát, járműipari karbantartó technikus és alternatív gépjárműhajtási technikus szakokon is elindult ugyanis a szakképzés.
Emellett átadták az Audi Hungaria Iskola bővítési projektjének második ütemét, ezzel egy új épületszárnyat, egy teljes egészében felújított és kibővített épületet, valamint egy új aulát vehetett birtokba az intézmény 509 tanulója – köztük 52 elsős kisgyermek – és több mint 60 pedagógusa.
Ebben az időszakban adott nagyobb lélegzetű interjút portálunknak dr. Knáb Erzsébet, a vállalat személyügyekért felelős ügyvezetője is, aki többek között azt is elmondta, hogy idén 3,1 milliárd forinttal támogatták munkatársaik letelepedését.

Az év utolsó hónapjaira a bértárgyalások megkezdése mellett az a bejelentés maradt, mely szerint 2018 végén, 2019 elején indul az Audi elektromos autók sorozatgyártása Győrben, s ekkor kezdik meg az elektromos motorok előállítását is a magyarországi üzemben.
És hogy a számok tekintetében is kerek legyen az év: november 30-án az Audi Hungariánál legördült az egymilliomodik autó a gyártósorról, melyet a harmincmilliomodik győri motor, egy 400 lóerős, öthengeres TFSI erőforrás hajt.