Annak ellenére, hogy elvesztette a Volkswagen hatalmi csatáját, Piech sikerei megkérdőjelezhetetlenek

Szerző: autopro.hu/Sz.K. | 2017.04.18. 15:30

Ferdinand Piech, aki most ünnepli 80. születésnapját, elévülhetetlen teljesítményként néz vissza életére, ami a Volkswagen Csoportot a világ legnagyobb autógyártójává tette.

Piech kapcsolata a VW Csoporttal keserűen ért véget, miután elvesztette befolyását és hatalmát. Karrierje során kegyetlennek és rendíthetetlennek volt bélyegezve, és nem is tett semmit, hogy változtasson ezen a képen, de a sikerei megkérdőjelezhetetlenek.

Mérnökként lett a VW csoport vezérigazgatója, majd később elnöke. Útja során a VW Audi márkáját a Mercedes-Benz és a BMW valódi riválisává tette, megmentette a VW-t a csődtől, és olyan márkákat adott a csoporthoz, mint a Bentley és a Bugatti.

Piech a Porsche-nál kezdte karrierjét, a sportautókat gyártó vállalatot nagyapja, Ferdinand Porsche alapította, ahol ő főmérnökként az első Le Mans győztes autót, a Porsche 917-et fejlesztette. Majdnem csődbe vitte a céget, amikor a Porsche-Piech klán tagjait kitiltották az autógyártó vezető tisztségeiből.

Egy új kezdet után keresgélve Piech az Audi-hoz ment 1972-ben, mint speciális projektekért felelős mérnök. Ebben az időben az Audinak konzervatív imázsa volt, és a tömegpiacra gyártott akárcsak az Opel. Piech, aki az Audi vezérigazgatója lett, feljebb pozicionálta a márkát, a technológiai innovációkra fókuszálva.

Piech tervezte meg az első öthengeres benzinmotort, és később az első állandó összkerék meghajtást a közúti autókhoz az Audi Quattro-ban, ami az 1980-as Genfi Autószalonon debütált. 1989-ben az Audi leleplezte a Frankfurti Szalonon a világ első TDI (turbófeltöltős közvetlen befecskendezés) öthengeres dízelmotorját az Audi 100-ban.

Piech már korán elmozdította a márkát a könnyűsúlyú szerkezetek irányába, amikor kifejlesztette az Audi zászlóshajóját, az A8 sedant, amely az első autó, aminél teljes alumíniumtestet használtak, 1993-ban. Az Audi mára vezető a könnyűsúlyú konstrukciókban, és az alumínium A2-ese, amit 2005-ben lapátra tettek a szerény eladások miatt, most reneszánszát éli a használtautó piacon.

VW pálfordulás

Amikor kinevezték a Volkswagen vezérigazgatójának 1993 januárjában, Piech krízishelyzetben örökölte meg a vállalatot. Abban az évben a VW a legnagyobb veszteséget írta le a dízel károsanyag kibocsájtási botrányáig, ami 2015-re a cégnek egy 4,1 milliárd eurós deficitet okozott.

Vezetése alatt a VW bemutatott egy forradalmi platform megosztási stratégiát, amiben különböző autók versenyeztek azonos szegmensen belül, a költségmegtakarítás terén különböző márkanevek alatt.

A Toyota hírnevet nyert a zöld autókért a Prius hibriddel, de Piech az elsők között volt, aki kísérletezett az ultra-alacsony fogyasztású autókkal korábban. 1999-ben a Volkswagen bemutatta a Lupo miniautót, úttörő technológiákkal, hogy 3 literre csökkentse az üzemanyag fogyasztást 100 kilométeren. Piech kifejlesztett egy jogutódot, a kísérleti „1 literes autót”, ami kevesebb, mint egy liter dízelt fogyasztott 100 kilométeren. Egy ilyet vezetett a végső éves találkozóra a VW vezérigazgatójaként 2002-ben. Több mint 10 év múlva az ötlet valósággá vált, igaz kis számú gyártással, a járművet XL1-nek hívták.

Piech folyamatosan próbálkozott, hogy alkukat keressen, ám ez nem mindig sikerült. Autómárkák gyűjtőjeként az újabb szerzemények iránti szomja sosem csillapodott, amíg egy célpont játékban volt.

A Bugattit, a Bentley-t és a Lamborghinit is 1998-ban vásárolták meg. Piech meggyőzte milliárdos barátját, Jacob Wallenberget is meggyőzte 2008 márciusában, hogy adja el családja érdekeltségét a svéd teherautó gyártó Scania-ból a Volkswagennek. Piech személyes kapcsolatait is kihasználta, hogy meggyőzze Osamu Suzukit, szövetkezzen a Volkswaggennel, hogy fejlessze a VW piaci helyzetét az indiai szubkontinensen és Délkelet-Ázsiában. Az autógyártók ezen szövetsége bedőlt, mert Suzuki azt állította, hogy a VW arrogánsan állt hozzá a partnerségi kapcsolathoz.

Öt évvel ezelőtt Piech megragadta az olasz prémium motorgyártót, a Ducatit, de az ismételt ajánlata az Alfa Romeo irányába újra elutasításra került a Fiat Chrysler vezérigazgatója, Sergio Marchionne által.

Ragaszkodott hozzá, hogy megépítse a Phaetont, egy luxus sedant, ami versenyezhet a német riválissal, a Mercedes-Benzzel. A Phaeton többe kerül, mint a Mercedes zászlóshajója, az S class. A Bernstein Research elemzői szerint ez egy pénzügyi feketelyuk volt, ami 28 000 euro veszteséget jelentett.

Piech kedvenc autói

Piech elmondta, hogy a legfontosabb autók, amikért felelős volt, sorrendben a Porshce 917, az Audi Quattro, a VW Phaeton, a Bugatti Chiron és a VW XL1.

A Porsche korábbi vezérigazgatója, Wendelin Wiedeking szerint Piech egy „tehetséges motorfejlesztő, akinek a figyelme határtalan.” Semmi sem hagyta el a gyártósort anélkül, hogy Piech személyesen ellenőrizze, mondta Wiedeking, de nem volt mindig érzékeny az üzleti perspektívára. Piech nem volt következetes.

Piech áldozatai

Piech zsenialitását majdnem beárnyékolta kegyetlen egója, ami nem tolerált nézeteltéréseket, és félelemmel teli közeget kreált.

Majdnem akkor, amikor VW ügyvezető lett belőle 1993 januárjában, a fejek hullani kezdtek a VW csoport székhelyén Wolfsburgban, kezdve Daniel Goudevert-tel, a márka fejével a Volkswagennél.

Piech három Audi vezérigazgatót váltott le: Franz-Josef Kourtem-et, Herbert Demel-t és Franz-Josef Paefgen-t.

A BMW korábbi vezérigazgatója, Bernd Pischetsrieder értékes áldozat volt, Piech 2006-ban váltotta le.

Piech meggyőzte családját, hogy szabaduljanak meg Wiedekingtől, a Porsche vezetőjétől is, és adják el a sportautó gyártót a VW Csoportnak, hogy kifizethessék a pénzügyi kötelezettségeiket.

Amikor Piech a győzelmét ünnepelte, a német média elsőoldalas fényképeket nyomtatott unokatestvéréről és riválisáról, Wolfgang Porsche-ról, amint könnyek között tájékoztatja a Porsche alkalmazottait Stuttgartban, hogy évtizedek függetlensége után, az autógyártó csak egy darabkája lesz a masszív Volkswagen gépezetnek.

Még Piech legközelebbi szövetségesei is kegyvesztettek lettek. Piech megpróbálta eltávolítani Winterkorn-t VW vezérigazgatói tisztségéből, míg más igazgatótanács tagok, beleértve Wolfgang Porsche-t is, támogatták Winterkornt, és Piech 2015 áprilisában elhagyta elnöki tisztségét. Öt hónappal később Winterkorn, aki azon volt, hogy szerződést kapjon vezérigazgatóként, visszalépett, amikor a VW károsanyag kibocsájtási botránya nyilvánosságra került.