Elemzések Új lehetőségek a márkakereskedések előtt

Új lehetőségek a márkakereskedések előtt

Pataki Gábor | 2012.03.03 12:37

Új lehetőségek a márkakereskedések előtt

Akár több tízmillió forint értékű, számára (fel)használhatatlan alkatrész-készletét is el tudja adni egy márkakereskedés egy online raktáron keresztül. Utánajártunk, vajon mit takar a „racionalizált készletgazdálkodás az elektronikus autóalkatrész-piactéren”.

Hirdetés

Világméretű piac nyílik az alkatrészpiacon a kereskedések előtt

– A sajtóközleményükben az állt, miszerint „a virtuális raktárkészlet válságkezelő megoldás lehet az autóipari vállalkozások számára, akiket különösen érzékenyen érintett a recesszió. Eladhatják felesleges árukészleteiket, ugyanakkor számos autóalkatrészhez egyszerűbben és könnyebben juthatnak hozzá.” Hogyan lehet egy raktárkészlet virtuális?

– Kicsit visszakanyarodnék az R&R gyökereihez – kezdte a beszélgetést Bognár András, a cég DMS üzletágvezetője. – 11 évvel ezelőtt az R&R Software létrehozta a DMS (Dealer Management System) üzletágat, mely egy iparágspecifkus szoftvercsomagra épül. A szoftvercsomag része a közép-európai régióban jelentős referenciával rendelkező osztrák Vector Car Dealer Package megoldása. Kezdetben főleg Renault márkakereskedések vették igénybe a szolgáltatást, majd az ügyfélkör folyamatosan bővült. Most már nem csak a Renaultnál, hanem szinte minden márkánál jelen vagyunk – innen a tapasztalat az autóiparban.

A készletgazdálkodás mindig kiemelt része volt a szoftvercsomagnak és a kapcsolódó szolgáltatásnak, tanácsadásnak. Az R&R Softver számos készletgazdálkodási képzést szervezett és tartott az ügyfélkörben, együttműködve az adott márka képviseletével. Az R#R tervei között szerepelt egy megfelelő alkalmazás és szolgáltatás kiépítése - amiért végül a PareX-re esett a választás, az az a háttér és tapasztalat, ami a holland cég mögött áll. Plusz Továbbá nem csak a magyarországi forgalmazást, értékesítést lehet támogatni, hanem a magyarországi cégek be tudnak kapcsolódni egy nemzetközi piactérbe is. Ide minden szerződött partner feltölti az általa eladásra kívánt alkatrészeket. A rendszer zárt, csak márkakereskedések részére lett kialakítva.

– Tehát én magánemberként nem tudok innen, teszem azt, egy hengerfejet rendelni?

– Így van. Ahogy említettem a rendszer célja, hogy a készlet „felesleg” értékesítésben támogatást adjon gépjármű márkakereskedések részére. A szolgáltatást csak márkakereskedések vehetik igénybe, adott márkával foglalkozó kereskedés hasonló kereskedések által felkínált alkatrészek közül válogathat Magyarországon, környező országokban és szerte a világon. A rendszer nem elérhető viszonteladók részére.

– Ennyire felértékelődött az alkatrész adás-vétel szerepe?

– Számos márkakereskedés számára az alkatrészértékesítés maradt kevés, valamennyire még profitábilisnak mondható üzletágnak. Az újautó értékesítés közel 70%-át a flotta és céges vásárlások teszik ki, a vevőszolgálati érékesítés is folyamatosan csökken. Így tényleg fontos, hogy az alkatrészgazdálkodás optimális és hatékony legyen. Ezért lehet kulcskérdés, hogy mennyire gyorsan, milyen áron tudnak alkatrészeket szerezni az ügyfeleiknek. Ebben pedig egy ilyen piactér nagy segítség lehet. Igaz, idehaza még csak most indítottuk a kampányt.

– Akkor még valószínűleg kevés visszajelzésük lehet – de mégis, mennyire fogadják jól a kereskedések a hírt? Meg gondolom egyébként is végeztek a bevezetés előtt piackutatást.

– Így van, már csak azért is, mert egyszer már volt itthon próbálkozás egy ilyen jellegű szolgáltatásra, amire azonban nagyon nagy volt az érdeklődés – vette át ennél a kérdésnél a szót Lakatos Gergely, a cég PR és értékesítési vezetője. – Azt egy konkurens cég indította, de utóbb ezzel felhagytak.

– Miért lehet ez vonzó az autókereskedések számára?

– Hogy kicsit más megvilágításba helyezzem a történetet: két típusú alkatrész létezik az autós világban, gyári és utángyártott. Vannak olyan alkatrészek, amelyek nem érhetőek el utángyártott formában, csak eredetiben a gyártótól. Az alkatrészek pedig sokszor csak egy konkrét típushoz, esetleg azon belül is csak egy bizonyos évjárathoz passzolnak, ezekből pedig nem érdemes nagyobb raktárkészletet felhalmozni. Előfordulhat azonban az is, hogy egy alkatrészt félrerendeltek, vagy az ügyfél nem jött érte, esetleg mégsem kéri – és ott marad a kereskedés nyakán. Az pedig általános üzletpolitika, hogy a gyártók nem vesznek vissza alkatrészt – ha mégis, akkor pedig töredék értéken.

– És a felesleges raktárkészletekkel kezdenek üzletelni a kereskedések? Forintban mekkora készletekről beszélünk?

– Igen, a PareX fő célja a felhalmozott, holt és elfekvő készlet csökkentése – határozta meg a szolgáltatás lényegét Bognár András, majd számszerűsített is. – Az, hogy mekkora értékű ez a készlet, az profiltól és nagyságtól is függ, de akár 5-20 millió forint közötti összeggel nyugodtan lehet kalkulálni cégenként, sőt, ez inkább a minimum, ami összegyűlik. A PareX pedig mozgásba hozza az alkatrészeket.

– És mivel nem csak Magyarországon belül lehet üzletelni, hanem szerte a világon, így hatalmas piac nyílik meg.

– Mondok egy gyakorlati példát – folytatta ismét Lakatos Gergely. – Félrerendeltem egy elektronikus vezérlőmodult, nem lett jó, ott maradt a polcon. A nyilvántartásomból biztosan látszik, hogy nem fogom eladni előrelátható időn belül. Felrakom hát a PareX-re, hogy nálam van egy elérhető darab, a többi felhasználó pedig látja és megrendelheti tőlem.

– Eddig szinte kizárólag a PareX-ről beszéltünk, de hogy jön képbe egyáltalán az R&R?

– A PareX-nek van egy partneri keretrendszere, amely alapján az R&R Software a magyarországi PareX képviselet – hangsúlyozta a DMS vezető. – A kiválasztáskor fontos a szerződő partnerek nemzetközi tapasztalata, a kiforrott ügyfélrendszer. A szerződést követően ügyfeleiknek megkapják a rendszer eléréshez és használatához szükséges információkat, és ezen keresztül bekapcsolódhatnak a teljes európai szolgáltatásba. Mi ehhez egy magyar nyelvű felhasználói támogatást adunk. Ennek nyilván voltak lokalizációs, törvényi feladatai – továbbá nem titkolt célunk, hogy így olyan kereskedéseket is megnyerhetünk, amelyek eddig a nem a mi rendszerünket és szolgáltatásunkat vették igénybe.

– Tehát a PareX önmagában is egy jól működő szolgáltatás, amelynek célja első körben a jelenlegi ügyfélkörben az értékesítés támogatása, másodsorban azonban kvázi ajtónyitó is?

– Valahogy így – bólintott erre a PR vezető. – A Parex egy havidíjas szolgáltatás, nem forgalom után kér százalékot, hanem fix havi költsége van. Ezt követően mindenki annyit és úgy használja, ahogy csak akarja – persze a meghatározott keretrendszeren belül. És akkor e mellé jön az R&R plusz szolgáltatása, ugyanis ha a PareX-et használni kívánó cég nem a mi szoftverünket használja, akkor is be tudjuk integrálni az ő rendszerébe a programot.

– Kettő az egyben?

– Igen. Külföldön nagy divat, itthonra is begyűrözött már a válság hatására a hatékonyságnövelés. Ennek nyilván számtalan módja van, üzleti intelligencia-szolgáltatások, kontrolling rendszerek, és nekünk is rengeteg szolgáltatásunk épül erre. Ám ezen informatikai eszközök és tudás egy szállítótól általában nem elérhetőek. Mi azonban egyben kínáljuk őket. Kérdés, hogy ki akarja és tudja igénybe venni, melyik márkakereskedés lép időben. Persze nem egyik pillanatról a másikra, egy csettintésre lehet optimalizálni egy kereskedés gazdálkodását, fél évbe is telhet, és sok tréningre, sok energiára van hozzá szükség, mind a márkakereskedés részéről, mind pedig a mi oldalunkról.

Kiemelt Partnereink