Elemzések Él és virul, de közben zsugorodik a miniautó-szegmens

Él és virul, de közben zsugorodik a miniautó-szegmens

autopro.hu/B.B. | 2017.06.23 12:30

Él és virul, de közben zsugorodik a miniautó-szegmens

Iparági elemzések szerint idén is folytatódik a kisautók eladásainak csökkenése. A trendekre az autógyártók is reagálnak, és fokozatosan visszafogják a karosszériatípus termelését. Mekkora potenciál van még az olyan autókban, mint a Fiat 500, Toyota Aygo vagy a Renault Twingo?

Hirdetés

Karosszériaváltozatok jönnek, karosszériaváltozatok mennek: tavaly sem teljesített jól, és előrejelzések szerint idén is zsugorodni fog a miniautók szegmense. A várakozások szerint a kétéves keresletcsökkenés után a miniautók eladása alacsonyabb szintre, évi 1,2 millió példányos értékre állhat be, ami az évtized végéig nem is változik. A változást jelzi az is, hogy a anyagi okokból a szegmens gyártókapacitásait többek között a Fiat, a VW, és a Toyota is fokozatosan leépíti. Már ami a mennyiséget illeti – technológiai fronton pont ellenkező irány figyelhető meg.

A borús előzetes becslések ellenére 2017 első negyedévében az európai autópiac értékesítéseinek 8,3 százaléka még mindig ezekhez a modellekhez köthető, amivel a szegmens a huszonnégy tagú mezőnyben az ötödik legnagyobbnak számít az Automotive News Europe és a JATO Dynamics piackutató közös felmérése szerint. A példányszám visszaesése közben a miniautó-ágazat piaci részesedése viszonylag stabil maradhat, hiszen az ilyen kocsiknak kevesebb közvetlen vetélytársa van (például a SUV-ok előretörését is kevésbé érzik meg).

A január-márciusi eladásokon még nem látszik a változás

Érdekesség, hogy 2017 első három hónapjának eladásaiban egyelőre nyoma sincs a JATO jóslatának, a top10 miniautó közül hétből több fogyott, mint egy évvel korábban. A listavezető a Fiat, mely az utóbbi évtizedben a szegmens talán legismertebb típusait szolgáltatta. A Panda és az 500 stabilan tartják az első két helyet, ám a feltörekvő Kia Picanto még nekik is kihívást jelenthet. A koreai kisautó eladott példányszámai még a modellváltás végrehajtása közben is 13 százalékkal ugrottak, nyáron pedig már be is mutatkozik az új verzió.

A szűkölő szegmensben a gyártók próbálják minél inkább egyedire, sportosra, néha SUV-szerűre szabni a kis kocsikat, hiszen az ilyen kivitelekkel jóval nagyobb árréseket lehet realizálni. A Fiat sportos Abarth gépei, a 110 lóerős Twingo GT, a VW Cross Up, a Panda 4x4 mind jó példát szolgáltat a termékfejlesztésnek erre az irányára, mely a kereslet visszaesését a nagyobb eladási árral (és haszonnal) próbálja kompenzálni.

A motorválaszték és az extrák listájának növekedése mellett a praktikumra is egyre nagyobb hangsúly kerül. Emiatt hamarosan eltűnhetnek a háromajtós változatok: míg 2012-ben még a miniautók 44 százaléka ilyen kivitelű volt, tavaly ez az arány már csak 26 százalék volt. Bár több modellből (VW Up, Seat Mii, Skoda Citigo, Toyota Aygo, Peugeot 108, Citroen C1) is elérhető még a háromajtós konfiguráció, az ilyen kivitel aránya egyre jelentéktelenebb.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink