Gyártók Verseny a tehetséges mérnökökért: mindenki keres - mindenki talál?

Verseny a tehetséges mérnökökért: mindenki keres - mindenki talál?

Koloszár Tamás | 2012.02.08 12:00

Verseny a tehetséges mérnökökért: mindenki keres - mindenki talál?

Járműipari berkekben előszeretettel emlegetik, hogy a győri Audi és a kecskeméti Mercedes közelharcot vív a végzős mérnökökért, s egymástól csábítják el a tehetséges mérnököket. Volt már példa arra, hogy audis mérnök Kecskemétre költözött, majd visszatért Győrbe.

Hirdetés

Néhány egyedi esetet leszámítva azonban a tendencia nem jellemző, annak érzékeltetésére azonban mindenképpen, hogy egy komoly iparágban is szárnyra kapnak az alap nélküli feltételezések.

- Jól megvagyunk egymás mellett, nincs konfliktus az Audi és a Mercedes között Magyarországon - nyilatkozta az autopro.hu-nak az Audi Hungaria Motor Kft. egyik magas rangú illetékese.

Ami viszont tény, hogy mérnöki diplomával rendelkező tehetséges szakemberekből hiány van minden iparágban, így az autóiparba is - állapította meg szakportálunk megbízásából készített elemzésében a Workania állásportál által működtetett Fizetések.hu bérinformációs portál.

A végzős járműipari mérnökök azonnal elkelnek. 2011-ben csak a győri Audi kétszáz mérnököt vett fel.
A végzős járműipari mérnökök azonnal elkelnek. 2011-ben csak a győri Audi kétszáz mérnököt vett fel.

A végzős járműipari mérnökök azonnal elkelnek. 2011-ben csak a győri Audi kétszáz mérnököt vett fel - tudtuk meg Czechmeister Mónikától, az Audi Hungaria Motor Kft. helyettes szóvivőjétől. Légrádi Edit az Opel Szentgotthárd Kft. szóvivője arról tájékoztatott, hogy 2011-ben 32 mérnököt vettek fel. A tendencia az elkövetkező évben, években is folytatódik. Csak az Audi több száz mérnököt keres az idén, folytatja a bővítést Szentgotthárd, s kell mérnök a Suzukihoz is.

– Folyamatosan keresünk mérnök kollégákat a minőségbiztosítás, a beszerzés, a gyártás, a szerviz, energiaellátás, illetve beruházási osztályokra. Persze nem százas nagyságrendet, hiszen alapvetően a stabil, folyamatos termelés fenntartása a célunk, azonban ehhez is szükség van friss emberi erőforrásra - tájékoztatott Ruska Viktória, a Magyar Suzuki Zrt. kommunikációs vezetője.

– Stratégiai terveinkben a következő öt évre a jelenlegi 55 fős létszámunk megháromszorozása szerepel – mondta megkeresésünkre Szőcs Károly, a Magna Steyr Engineering Center Hungária Kft. ügyvezető igazgatója. – A 2012-es évre az üzleti tervünk szerint ebből – a most felvett 8 új kollégán kívül - több mint 20 fő új munkatárs – lehetőleg iparági tapasztalattal már rendelkező, német és/vagy angol nyelvtudással bíró gépész- illetve villamosmérnök esik.

– A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. több területre keres szakembereket, pályakezdőket szakirányú végzettséggel, valamint mérnököket általában 3-5 éves szakmai tapasztalattal. Jelenleg termelői területekre várunk gyártástechnológusokat, üzemmérnököket, gyártástámogató mérnököket, ezen kívül szükségünk van nagy létszámban jó szakemberekre minőségmenedzsment területén is - nyilatkozta Sztipichné Kozári Edina, a Mercedes-Benz Hungária Kft. marketing és PR-vezetője.


A sort persze folytathatnánk, e néhány példa azonban annak érzékeltetésére elég, hogy több járműipari mérnökre van igény, mint ahány végez a szakirányú egyetemeken. A lista tovább szűkül, ha a nyelvtudás is szóba kerül, a Suzukinál az angol, az Audinál és a Mercedesnél pedig a német nyelv ismerete elengedhetetlen feltétel.

A kereslet-kínálat alapvetően kihatással van a mérnöki fizetésekre. Bár a megkérdezett cégek kerülték a pontos összegek megnevezését, s csak annyit közöltek, versenyképes fizetéssel igyekeznek megszerezni a legjobb mérnököket.

A Suzuki is folyamatosan keres mérnököket.
A Suzuki is folyamatosan keres mérnököket.

Konkrét adatokkal csak a Magna Steyr Engineering Center Hungária Kft. ügyvezető igazgatója, Szőcs Károly szolgált:

– Pályakezdők esetében azt az összeget adjuk, amit a Workania felmérése mutat, ehhez jön még cafetéria, teljesítménypótlék, nyereségrészesedés, és hűségbónusz.

Forintosított összeget a kecskeméti Mercedes sem közölt.

- A gyár vezetése nagy hangsúlyt fektet munkatársaink folyamatos képzésére és továbbképzésére, hiszen a legmagasabb szakmai színvonalon és a vevők által megszokott Mercedes-Benz minőségben építjük járműveinket.
Munkatársaink motiváltságához és elkötelezettségéhez versenyképes és vonzó alapbérrel, megfelelő béren kívüli juttatási csomaggal járulunk hozzá - közölte Sztipichné Kozári Edina.

Mennyit keresnek valójában a mérnökök?

Egy pályakezdő karbantartó mérnök havi átlagfizetése 281.900 Ft, a folyamat mérnöké 293.000 Ft, a műszaki tervezőé pedig 297.400 Ft – állapította meg szakportálunk megbízásából készített elemzésében a Workania állásportál által működtetett Fizetések.hu bérinformációs portál. Figyelembe véve, hogy országszerte az egyetemi diplomával rendelkező pályakezdők átlagosan 240 ezer forintot keresnek, kiderül, hogy az autóiparra megéri koncentrálni –

Az évek múlásával arányosan nő az autóiparban dolgozó mérnökök átlagfizetése is: a karbantartó mérnökök 1-2 év után már átlagosan 301.800 Ft-ra, 3-5 év után 328.500 Ft-ra, 6-10 év után 345.400 Ft-ra, több mint 10 év elteltével pedig átlag 353.000 Ft-ra számíthatnak.

A folyamatmérnökök esetében a csúcsfizetés 6 és 10 év közötti munkatapasztalat után jár, átlagosan 357.400 Ft. A több, mint 10 éve pályán lévő kollégák ennél valamivel kevesebbet, havi 351.400 Ft-ot keresnek. A tervező mérnökök úgyszintén 6-10 ledolgozott év után számíthatnak a legtöbbre, havi 386.700 Ft-ra. Ebben a pozícióban a legtapasztaltabbaknál is valamivel többet keresnek a 3-5 éve pályán lévők: a Fizetesek.hu szerint ennyi év után átlagosan 372.400 Ft jár, míg tizenegynéhány év után „csupán” 344.600 Ft.

Van jelentkező az Opelnél, gondot csak a nyelvtudás hiánya okoz.
Van jelentkező az Opelnél, gondot csak a nyelvtudás hiánya okoz.

Nehéz-e mérnököt találni?

Légrádi Edit szóvivő, Opel Szentgotthárd Kft.: – Jelentkezések szép számmal érkeztek, merítés tehát van, a szűk keresztmetszet továbbra is a nyelvtudás hiánya, amely esetünkben elengedhetetlenül szükséges ahhoz, hogy a napi munkáját el tudja látni a munkatárs. Néhány speciális szakterület esetében nehezebb a keresés, mint például az épületgépészet illetve mérőrendszer-mérnöki területek. Eddig azonban találtunk megfelelő végzettségű, és megfelelő kompetenciákkal rendelkező jelölteket. A kiválasztásra nagy figyelmet fordítunk, talán ennek is köszönhető, hogy az újonnan belépő kollégák a próbaidős interjúk során illetve az új kollégák számára szervezett fórumokon pozitívan nyilatkoznak, a visszajelezések alapján elégedettek.

Ruska Viktória, kommunikációs vezető, Magyar Suzuki Zrt.: – Nem egyszerű a helyzetünk, hiszen a Magyar Suzuki Esztergomban található, tehát értelemszerűen vagy a régióból, vagy a közvetlen vonzáskörzetből számítunk mérnökökre, illetve a munkavégzés helye miatt a költözésre való hajlandóság is fontos szempont a választásban. Mindemellett stratégiai szintre helyezzük az együttműködést az egyetemekkel és szakiskolákkal. A legtehetségesebb fiatalokat nem elég a végzést követően megszerezni: már a képzési rendszerben el kell érni, meg kell szólítani őket. Az együttműködések rendszerén nagy erőkkel dolgozunk, de a változó jogszabályi környezetben időre lesz szükségünk, míg a végleges törvényi szabályozásokra épített új rendszerünkkel elő tudunk állni.

Szőcs Károly ügyvezető igazgató, Magna Steyr Engineering Center Hungária Kft.: – A nálunk folyó magas színvonalú autóipari fejlesztő munka és a kiemelkedő juttatások valamelyest könnyebbé teszik ezt az egyébként nehéz feladatot, vagyis viszonylag sikeresek vagyunk a pályázók „felhajtásában”. A munka nehezebb és fáradságosabb része a kiválasztás. A pályakezdő, illetve kevesebb tapasztalattal rendelkező jelölteknél sok és meglehetősen alapos interjút, értékelést kell lefolytatni az igazán megfelelő munkatársak kiválasztása érdekében, míg a tapasztaltaknál a már elért bérszínvonaluk felülmúlása okozhat nehézséget.

Czechmeister Mónika, helyettes szóvivő, Audi Hungaria Motor Kft.: – Alapvetően ki tudjuk elégíteni a szükségleteket, gondjaink inkább csak a speciális szaktudást igénylő mérnökök megszerzésében van. Nagy hangsúlyt fektetünk a képzésre, a győri Széchenyi István Egyetemen már három Audi-tanszék működik, s emellett valamennyi egyetem állásbörzéjén ott vagyunk.

Sztipichné Kozári Edina, a Mercedes-Benz Hungária Kft. marketing és PR-vezetője: - 2011. decemberében a kecskeméti gyárban elértük a 2000 fős dolgozói létszámot, s idén még 500 dolgozóval bővítjük a munkatársi keretet. Eddig minden helyre megtaláltuk a megfelelő szakembereket, s mivel jelentkezőkben nincs hiány, bízunk az idei sikeres toborzásban. A termelési területekre elsősorban Kecskemétről és környékéről érkeznek motivált, szakmunkás végzettséggel vagy szakképesítéssel és gyakorlattal rendelkező pályázók, akiknek fontos a hosszútávú, stabil munkahely. A mérnöki pozíciókra elmondható, hogy nemcsak a város vonzáskörzetéből, hanem az ország minden tájáról érkeznek jelentkezések.

– Stratégiai terveinkben a következő öt évre a jelenlegi 55 fős létszámunk megháromszorozása szerepel – mondta megkeresésünkre Szőcs Károly.
– Stratégiai terveinkben a következő öt évre a jelenlegi 55 fős létszámunk megháromszorozása szerepel – mondta megkeresésünkre Szőcs Károly.

Végezetül azt kérdeztük a cégek képviselőitől, mi teszi vonzóvá az általuk képviselt vállalatot?

Légrádi Edit szóvivő, Opel Szentgotthárd Kft.: – Úgy hisszük, hogy a versenyképes bérezés mellett a munkaerő megtartásához nagymértékben hozzájárul az is, ha kihívást jelentő feladatokkal tudjuk motiválni a munkatársakat. Erre az idén induló Flex Motorgyár projektünk rengeteg alkalmat biztosít.

Ruska Viktória, kommunikációs vezető, Magyar Suzuki Zrt.: – Alapvetően úgy gondoljuk, hogy a Suzuki kiváló alma máter minden pályakezdő, lelkes fiatal szakember számára, hiszen itt gyakorlati aspektusban láthatja a mérnök a korábban megszerzett elméleti tudást. Nagyon komoly szempont a választáskor, hogy nálunk teljes spektrumú autógyártás folyik, így számos területen kamatoztathatók a képességek.

Szőcs Károly ügyvezető igazgató, Magna Steyr Engineering Center Hungária Kft.: – Egy nemzetközi autóipari nagyvállalat professzionális hátterét nyújtjuk. A változatosság és a személyre szabott fejlődési és továbbképzési lehetőségek részei a méltán sikeres Magna vállalati kultúrának. Azok jelentkeznek hozzánk, majd dolgoznak nálunk, akik egy olyan munkahelyen szeretnének dolgozni, ahol végigkísérhetik egy új gépjármű életre hívását a tervezéstől a tesztelésen át a gyártásig, ahol tanulhatnak, fejlődhetnek és sokrétű kihívásokban lehet részük, ahol adott az itthoni és a külföldi munkavégzés lehetősége egyaránt!

Czechmeister Mónika, helyettes szóvivő, Audi Hungaria Motor Kft.: – Nálunk maga a termék az innováció, amelyhez a versenyképes jövedelem mellett karrier- és a külföldi munkavégzés lehetősége is társul. Nagy súlyt fektetünk a dolgozók képzésére és megtartására. A válság alatt megtartottuk azokat, akik fontosak voltak, stratégiánkban fontos helye van a biztos munkahelynek és a kiszámítható jövőnek.

Sztipichné Kozári Edina, a Mercedes-Benz Hungária Kft. marketing és PR-vezetője: - A Mercedes-Benz több mint 125 éve alkotta meg a világ első automobilját. Számos szabadalom után nem csoda, hogy ma a Mercedes-Benzt a világ legsikeresebb autóipari márkájaként tartják számon. A minőség nemcsak az általunk épített autók esetében játszik kiemelkedő szerepet, hanem a munkahelyünkön is. A stabilitás, biztos munkahely ma nagy kincsnek számít. A stabilitáson túl mérnökeink minden nap új szakmai kihívásokkal találkoznak a járműgyártás első fázisától az utolsóig. Legyen szó akár tapasztalt szakemberről, akár pályakezdő mérnökről, mindenki lehetőséget kap, hogy ebben a nemzetközi színvonalú munkahelyi környezetben elmélyítse elméleti tudását.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink