Elemzések Végre lesz önvezető tesztpályánk – ez történt a 20. héten

Végre lesz önvezető tesztpályánk – ez történt a 20. héten

Pardavi Mariann | 2017.05.22 06:33

Végre lesz önvezető tesztpályánk – ez történt a 20. héten

Pénteken tették le a zalaegerszegi tesztpálya alapkövét, de a hét többi napján is odatették magukat a hazai járműipar szereplői.

Hirdetés

Gyártók

Két hete ütötte fel a fejlt a zsarolóvírus, ami úgy tűnik, a magyarországi autógyártókat nem érintette: kérdésünkre az Audi, a Mercedes és a Suzuki kommunikációs osztályáról is azt a választ kaptuk, nem tudnak róla, hogy a vírus problémát okozott volna a vállalatuknál. Szakértők közben arra figyelmeztetnek, a hackertámadások kapcsán az igazi kihívást a vezeték nélküli hálózatokhoz kapcsolt járművek jelentik majd a jövőben.

Beszállítók

Május 27-én Tökölön mutatja be az érdeklődőknek a Knorr Bremse, mire képesek az önvezető kamionja. Ennek kapcsán beszélgettünk Horváth Csabával, a Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. előfejlesztési osztályának autonóm járműirányítási csoportvezetővel. Mint mondta, az önvezető képességeket nem divatból, hanem gazdaságossági megfontolásokból vásárolja majd járműveire a szállítmányozási szektor. Végül mindenképpen az automatika nyer, ha azzal hatékonyabbá tehető az üzleti működés.

A héten igencsak aktív volt a beszállító, hiszen megírtuk azt is, tavaly a Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. 17 millió forint támogatást adott 9 kecskeméti iskolának, alapítványnak. A támogatásokat az intézmények infrastruktúra fejlesztésre, egészségmegőrzésre, oktatási eszközök beszerzésére fordították. A napokban átadták a felújított tornatermet a Vásárhelyi Pál Általános Iskolában, ezzel megvalósult az utolsó projekt is.

Gőzerővel dolgoznak Egerben is: alig ért véget az Aventics sűrített levegővel hajtott járműveinek versenye, a Pneumobil, máris hallat magáról a cég. Ezúttal egy felvásárlás kapcsán került a híreink közé: károsanyag-kibocsátást csökkentő rendszereket és mechatronikus eszközöket gyártó céget kebelezett be. Gödri István ügyvezető tájékoztatása szerint az amerikai Vector Horizon Technology LLC (VHtek) megvásárlása a magyar leányvállalat idei tevékenységét előreláthatólag még nem befolyásolja, ugyanakkor a következő két évben már számolnak a tranzakció pozitív hatásával.

Techogether

A Mach-Tech Ipar Napjai Kiállítással egy időben és helyen rendezte meg szakportálunk a Techtogether mérnökhallgatói csapatversenyt. Nemcsak értékes nyeremények cseréltek gazdát, hanem annál jóval értékesebb kapcsolatok is születtek. A múlt hét elején hoztunk képgalériás cikket a rendevényről.

Sok fotót hoztunk a Techtogether GTE-Machtech versenyről

Ellátogattunk a győri járműépítő csapat sajtótájékoztatójára is: a Széchenyi István Egyetemen tevékenykedő Szenergy Team eseményének apropóját az adta, hogy május 25-én állnak rajthoz a világ legnagyobb energiatakarékos futamán, a Shell Eco-marathonon Londonban.

Interjút készítettünk egy másik győri csapat, a nevében ugyan hasonló, de tevékenységében teljesen eltérő team, a Szengine konstrukciós vezetőjével, Légrádi Gergellyel is. A motorfejlesztő csapat tagja szerint türelem, elhivatottság és jó emberismeret kell ahhoz, hogy jól működjön a napi munka.

Szintén a győri egyetemhez kötődik: járműakusztikai kutatócsoportot hoznak létra a Lendület program keretében. A projekt teljes összege 319 millió forint, amelynek 63 százalékát az Audi Hungaria biztosítja.

A gyártó oktatóközpontját a közelmúltban egyébként több száz általános iskolás tanuló látogatta meg. A Győrből és a régió településeiről érkezett felsőtagozatosok autóipari szakmákkal ismerkedhettek meg.

Szolgáltatók

Ahol termelés, gyártás folyik, minden folyamatnál megjelennek a kerekek. A kerék- és görgőpiacon megkerülhetetlen tényező a német Blickle gyártócég, amelynek hazai képviselője a Roll-N Ipari Kerekek Kft. Több mint harmincezer féle termékük teljesít szolgálatot az ipari anyagmozgatás terén. Belőlük sem hiányzik az innováció, a cég mostani újítása például egy antisztatikus műanyag kerék, amely a gumikerékkel ellentétben nem hagy nyomot semmilyen felületen. A kerék védi így az embert, a kocsin szállított érzékeny elektronikai alkatrészt és a padlót is, ideális megoldást adva a magas szintű higiéniát megkövetelő munkahelyeken. A világpiaci szinten vezető ipari kerék- és görgőgyártó vállalat magyarországi márkaképviseletének ügyvezetőjével, Hámori Zoltánnal beszélgettünk.

Megnéztük, mit tudnak a Blickle görgői

Az acélár változásáról is beszámoltunk: a teljes ötvözetlen lapos acéltermék felhasználási volumene a visegrádi országokban (Lengyelország, Csehország, Szlovákia és Magyarország) a 2008-as 8,5 millió tonnáról 2016-ban 10,6 millióra emelkedett. Az Európai Unió felhasználási volumene 2008-ban 79,5 millió tonna volt, 2016-ban pedig ennél 0,7 százalékkal alacsonyabb, 75 millió tonnát tett ki.

Javult a Waberer’s üzleti teljesítménye: az előző év azonos időszakához viszonyítva a 9,5 százalékos növekedéssel elért 572,4 millió euró bevétel és a 12,1 százalékos EBITDA (kamatfizetés, adózás és értékcsökkentési leírás előtti üzemi eredmény) is jelzi, hogy a cég 2016-ban stabil teljesítményt nyújtott. Ez főként a közúti szállítás iránti kereslet Európa-szerte tapasztalható növekedésének, és a vállalat sikeresen megvalósított növekedési stratégiájának köszönhető. A Waberer’s regionális szerződéses logisztika üzletága különösen jól teljesített: 2016-ban bevételei 10,9%-kal nőttek.

Trend

Végre letették a zalaegerszegi járműipari tesztpálya alapkövét, a kormány Magyarország járműipari Szilícum-völgyét látja a térségben. A mintegy 40 milliárd forintból megvalósuló zalaegerszegi tesztpálya csaknem 250 hektáros területen épül meg.

Ennek kapcsán tartott előadást Palkovics László az elektromos hajtású járművek, és azon belül is a vezető nélküli autók fejlesztésében és gyártásában történő magyar részvételről Párizsban a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) magas szintű munkareggelijén.

Interjút készítettünk a hazai robotika egyik szakemberével, a Kuka Robotics Hungária Ipari Kft. ügyvezetőjével, Orovica Szilárddal. Mint mondta, a gyártásban manapság már korántsem csak ráccsal, plexivel ellátott cellában dolgozó robotokkal lehet találkozni, egyre több helyen virtuális cella választja el a robotot az embertől, vagy már az sem, mert a robot megérzi az embert. A biztonságra a robotban lévő érintésfigyelő rendszerek ügyelnek, amelyek leállítják a robotot, ha belépést észlelnek. A kollaboráció segítségével a robotizált munkafázisok így egyre inkább beépülnek a teljes munkafolyamatba. A Kuka az emberi részvételt igénylő munkavégzést kollaboratív és szenzitív robotjaival teszi harmonikussá és optimalizálttá.

Ember és robot együtt, egymással dolgozik: ilyen jövőt képzel el a Kuka

A Kuka okosrobotjaitól csak egy ugrás az okosváros: az okosvárost valójában nem informatikai rendszere, hanem a szolgáltatásokat jól kihasználó lakói tesznek teljes egésszé. Ezért tekinti egyik fő feladatának Debrecen, hogy a digitális készség és jártasság kialakításával adjon mindehhez belépőt. Megnéztük, hogy Magyarország második legnagyobb városában hogyan terveznek okosvárost. Az intelligens zebrát egy cég referencia gyanánt üzemelte be, de egyértelmű, hogy pályázni kell, ha kiterjedt rendszerekre van szükség. Mátyus László, az EDC Debrecen Város- és Gazdaságfejlesztési Központ Smart City divíziójának vezető szakértője válaszolt.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink