Elemzések Udvarok és üvegpaloták: polarizálódó használtautó-piac

Udvarok és üvegpaloták: polarizálódó használtautó-piac

autopro.hu/Hírszerkesztő | 2012.03.28 10:52

Udvarok és üvegpaloták: polarizálódó használtautó-piac

A vegyes évkezdet ellenére egész év tekintetében az újautó eladási mutatók további stagnálását, a használtautók iránti érdeklődés növekedését, és ennek okán az import erősödését jósolja a PBA Biztosítási Alkusz Kft.

Hirdetés

A mintegy 700 kereskedéssel napi kapcsolatot ápoló vendori üzletáguk előrejelzése szerint a csökkenő regisztrációs adó előnyeit nagyobb részt a kereskedők élvezik, hogy az elmúlt években szinte nullára redukálódott árrésük helyreálljon.

A nehéz piaci környezetnek köszönhetően 2011-ben immár tízszer annyian (440.000-en) döntöttek használtautó vásárlás mellett, mint ahányan (45.000-en) az új autókat kínáló szalonokat keresték fel. Ez jelentős változás az 5-10 évvel ezelőtti viszonyokhoz képest, amikor rövid ideig fele-fele arányban oszlott meg a forgalom új és használt autókra.
Noha az idei első két hónapban több mint 30 százalékkal nőtt tavalyhoz képest az újautók eladása, és ezzel párhuzamosan a használtpiacon enyhén csökkent a forgalom (66 ezer helyett 57 ezer talált új gazdára), az egész év tekintetében nem valószínűsíti a trend tartós fennmaradását Harka László, a PBA Biztosítási Alkusz Kft. vendor üzletágának igazgatója. Véleményük szerint inkább a szabályozói változásokat reagálta le az újautó-piac az év elején, de nem ez lesz jellemző az egész évre.

„Néhány éves autók tekintetében a hazai piacról nem kielégíthető érdeklődés új forrást igényelt, így 2011-ben hatalmas mértékben (80%-kal) megnövekedett a külföldről importált használtautók száma, és ez a tendencia 2012-ben tovább erősödik” – jósolja a szakértő. – A regisztrációs adó csökkentése feltétlenül kedvezni fog a jobb állapotú külföldi használtautó importnak, miközben már 2011-ben is jelentősen nőtt az import – mondta Harka László. Január és február folyamán a Datahouse adatai szerint több mint kétszeresére ugrott 2011 hasonló időszakához képest a használtautó behozatal.

A PBA szerint a hazai használtautó kereskedők színvonalban és hosszútávú kilátásaik terén polarizálódnak. Vannak, akik nem tudnak lépést tartani a piaci kihívásokkal és csődbe mennek. Akiknek viszont jobban megy, azok jellemzően összeállnak, és előre menekülnek. „Megfigyelhető tendencia, hogy két-három, egykor csak kavicsos fedetlen udvaron működő kereskedő összeáll, kibérelnek egy korábban márkaszalonként funkcionáló, mára elhagyott „üvegpalotát„, és így eggyel feljebb lépve tudják folytatni a kereskedést” – magyarázza Harka László. „Az új környezet egyszerre jelent költségcsökkentést, ugyanakkor emeli színvonalukat és presztízsüket, miközben a kínált végfelhasználói ár nem feltétlenül emelkedik, tehát kedvezőbb a vásárlónak nyújtott élmény, és az árrés javulására is van esélyük.”

A visszavett banki flották eddig a pénzintézetek által finanszírozott parkolókban álltak, ám megindult ezek kényszerű felszámolása, így ezek is visszakerülnek a vérkeringésbe. Igaz, szakértők szerint nem vonzóak ezek a készletek: a több hónapot álló autók sokszor rosszabb állapotba kerülnek, mintha valaki hajtaná őket, ráadásul utolsó tulajdonosuk az ilyen autókat sosem kíméli, hiszen úgy tekinti, hogy „nem az övé, hanem a banké”.
Noha a használtautók kínálata a banki felszámolások és a felpörgő import miatt egyre fiatalabb és változatosabb lesz, ennek ellenére az átlagos műszaki állapotuk nem feltétlenül javul ugyanilyen mértékben. A német piacon nem kirívó az évi 30-50 ezer kilométeres futásteljesítmény, egy 3 éves német családi kombi simán lefut ennyit. Ez újszerű kockázat a használtautó piacon, ezért szükséges az új autó vásárlása mellett megfelelő biztosítási csomagot is választani: a kötelező és a kedvező casco mellett érdemes informálódni egy kiegészítő műszaki garancia biztosításról is. A PBA szakértői szerint ez megvédhet minket az első 6 hónapban az autó műszaki állapotából adódó számos fiaskótól.

A használtautó árak az új autó árakhoz képest megfordultak. A szalonokban minél nagyobb egy autó teljesítménye, és minél tágasabb, annál magasabb az ára. Nem feltétlenül van ez így a használtautó piacon; egyre inkább fordított tendencia figyelhető meg, a kicsi, gazdaságos, fiatal kora ellenére is olcsó autókat keresik a vevők. Ezt a tendenciát erősítik 2012-ben a különféle kedvezőtlen illetékváltozások is.

Vannak, akik egyszerűen nem tudnak tovább várni a kocsi lecserélésével, amit több éve, a válság kezdete óta csak folyamatosan elodáztak. Mások úgy gondolkodnak, hogy bár a fenntartási költségek emelkedésével képtelenek fenntartani gépjárművüket, mégsem akarnak gyalogossá válni és lemondani az autós létről, ezért sokan közülük az autó lecserélését választják. Ezért láthatjuk azt a tendenciát, hogy egyre több az eladósorban lévő nagy motorral, nagy fogyasztással, magas súlyadóval rendelkező autó. „Sajnos sokan nem gondolnak arra, hogy használtautó vásárláskor a kezdetektől tartalékoljanak bizonyos összeget a váratlan javítási esetekre. Egyszerűen nincs pénzük mindenre és abban bíznak, hogy nem lesz baja a gépkocsinak. Minimum az autó vételárának tíz százalékát kellene félretenni nem várt kiadásokra” – tanácsolja a PBA Biztosítási Alkusz Kft. vendor üzletág igazgatója.

Kiemelt Partnereink