Sztrájk és Trump – Ez történt a 45. héten

Szerző: Wurmbrandt András | 2016.11.14. 10:51

A címben szereplő két kulcsszó határozta meg a mögöttünk lévő hetet: egyrészt a kecskeméti Mercedest érintő lehetséges sztrájk, másrészt az amerikai elnökválasztáson meglepetés befutó Donald Trump autóipart is érintő tervei borzolták a kedélyeket.

Gyártók

Sztrájkbizottság alakult a kecskeméti Mercedes gyárban, mivel a Vasas Szakszervezet egyelőre nem tudott megegyezni a menedzsmenttel a béremelés mértékéről. A szervezet továbbra is 15 %-os béremelést követel és nem tudják elfogadni, hogy két évre legyen bebetonozva a bérfejlesztés!

Mindeközben a Magyar Suzuki vezérigazgató-helyettese arról beszélt portálunknak adott interjújában, hogy innováció nélkül előbb-utóbb lehúzhatnák a rolót. Hozzátette azt is, cégük nem értelmezhető a beszállítói nélkül.

Hibás guminyomás-ellenőrző rendszert épít autóiba a Volkswagen és a Fiat – erre a következtetésre jutott a Transport & Environment. A környezetvédő szervezet tizenhat eltérő szituációban vizsgált meg egy Volkswagen Golfot és egy Fiat L500-at, az elektronikus ellenőrzőrendszer viszont csak azokban az esetekben figyelmeztetett a nem megfelelő beállításokra, amiket a rendszer hatósági engedélyeztetése során is vizsgálnak.

195 millió dollárból hoz létre háromezer főt foglalkoztató új technológiai és üzleti központot a Ford Indiában. A cég ezzel tovább növeli chennai-i telephelyét – a helyszínen a gyártó már jelenleg is 9000 munkavállalóval rendelkezik.

Baj van a Volvo öveivel: a már-már a biztonság szinonimájaként is emlegetett gyártónak több tízezer kocsit kell visszahívnia a biztonsági övek hibája miatt.

Száznyolcvan fokos fordulatot vett Matthias Müller hozzáállása egy, a VW-csoport által egyedül építeni tervezett saját akkumulátorgyárról: a cégvezér augusztus végén még viccnek nevezte az ötletet, minapi nyilatkozatában viszont már az elektromos kocsik számára termelő új üzem mellett foglalt állást. Müller elmondása szerint a saját akkugyár Németországban épül majd meg.

Beszállítók

Robert Bosch egykori, 19. századból származó 300 kilogrammos öntöttvas esztergapadjával szemléltette a vállalat Stuttgartban, hogy az Ipar 4.0 korában a történelmi gépek is hálózatba kapcsolhatók.

Sokáig a ZF tűnt a befutónak abban a többfordulós felvásárlási versenyben, amelynek végén mégis a másik rivális, a Knorr-Bremse ajánlatának elfogadásához közelednek a Haldex tulajdonosai. Jelenleg a svéd fékgyártó menedzsmentjében már csak a Knorr-Bremse ajánlatáról beszélnek.

Többek között automatizálással is foglalkozó vállalatot vett a Tesla, amivel az amerikai gyártó máris szert tett ezer új, magasan képzett európai dolgozóra. A lényeg természetesen nem ez, hanem a most megkaparintott tudás, amivel a gyártó még hatékonyabbá teheti a népautónak szánt Model 3 gyártását.

Szolgáltatók

Az NNG fejlesztette, a Ford igényeire szabott navigációs szoftvert alkalmaznak három új Ford típusnál, a világ hét régiójának 50 országában. A magyar cég az egyes piacok számára egyedi, lokális igényeknek megfelelő funkciókat is kifejlesztett, ilyen például a Mekka-kereső az arab régióban, vagy a teljes off-road támogatás Afrikában, a szoftver kezeli a helyi nyelveket, nyelvjárásokat.

Hamarosan bárki használhatja az Android Autot. Minden autótípus esetében elérhetővé válik a szolgáltatás, mivel a Google fejlesztés 5.0-ás verziójának köszönhetően már egy telefon is képes betölteni a kocsi infotainment rendszerének szerepét.

Elemzések

Új világ köszönthet az autóiparra Trump elnökségével. Mexikó, szabadkereskedelmi egyezmények, VW-botrány – csak néhány terület, ahol a nem kis fordulattal zárult amerikai elnökválasztás óriási változásokat hozhat.

Oktatás

A Bosch, az Ericsson, az evopro és a Morgan Stanley támogatásával az ELTE Informatikai Kar havi 50 ezer forintos ösztöndíjjal támogatja azokat az első éves egyetemi hallgatókat, akik középiskolai tanulmányaik során kiemelkedő eredményt értek el matematikából vagy informatikából, és felvételt nyertek a programtervező informatikus szakra.