Elemzések Szijjártó: nehéz év elé néz a magyar járműipar

Szijjártó: nehéz év elé néz a magyar járműipar

Gégény István | 2016.03.08 12:01

Szijjártó: nehéz év elé néz a magyar járműipar

Idén is Járműipari Konferenciára hívta az iparág képviselőit a Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA). A bizakodó hangvételű vezérelőadások sorai között olvasva nyilvánvalónak tűnik, hogy egyre nagyobb gondot jelent a munkaerő hiánya.

Hirdetés

A HIPA által életre hívott, immár harmadik alkalommal megrendezett Járműipari Konferencia kiemelt témája az innovatív és magas hozzáadott értéket előállító befektetések ösztönzése, a hazai beszállítók szerepének növelése, valamint a szektor 2015. évi tevékenységének értékelése volt. A délelőtti plenáris szakaszban számos olyan üzenetet hallhatott a több száz jelenlévő, amelyeket mind jól ismertek már, ám sosem árt az ismétlés: amíg a járműipar a magyar gazdaság zászlóshajója, motorja, addig a gyártók, multinacionális nagyvállalatok szempontjából a hazai kkv szektor elengedhetetlenül szükséges gerincoszlopnak tekinthető. Minden vezérszónok – a 3+1 OEM mellett a Bosch és a Continental kapott lehetőséget prezentációra – sikeres tevékenységről és fejlődési tervekről számolt be, a HIPA elnöke pedig kecsegtető beruházási lehetőségeket vázolt fel. Konkrétan 40 járműipari befektetési projekt áll a megvalósulás kapujában, 8 ezer új munkahely jönne létre a legoptimistább kimenet esetén.

A derűs képet Szijjártó Péter miniszter beszéde árnyalta, avagy árnyékolta be, és nem az elmaradhatatlan bevándorlási kitérő miatt. Amíg a közelmúlt, így a tavalyi év is bőven termelt örömteli eredményeket, rekordokat például az exportot érintő mutatók vonatkozásában, a jövő magyar járműiparának egén azonban egyre több felhő gyülekezik. Minden eddiginél élesebb ugyanis a verseny, amelynek során már nem csupán a szomszédos országokkal, hanem akár Latin-Amerikával is meg kell küzdenünk a beruházásokért – fogalmazott a tárcavezető.

A kihívások sorában aztán a társadalmi tényezőkről is sorra megemlékeztek a hazai autógyárak vezetői, noha félig-meddig a CSR tevékenységek között említették például az óvodafejlesztési programokat. Pedig ez a jövő útja, hiszen hiába jönnének hazánkba befektetések, ha kifogytunk a szakképzett munkaerőből. A duális képzés fontos eszköz, ám nem csodaszer, a demográfiai tendencia kemény valóságával nehéz vitatkozni. Nem véletlen, hogy az Audi és Mercedes is óvodától egyetemig átfogó képzési programot indított, de ne legyen kétségünk: aki mostanában születik a Hatvan-Eger-Miskolc tengelye mentén, potenciális Bosch munkatársként jön világra, Szombathely környékén pedig az Opel mellett 5-6 további nagy cég figyeli érdeklődve már a legkisebbek érkezését is. A konferencia legfőbb üzenete minden számadaton innen és túl, hogy új munkaerő-piaci stratégiára van szükség minden hazai járműipari tevékenység fenntartásához és bővítéséhez. Közelebb kell menni az emberekhez – a pedagógusokhoz, a szülőkhöz is.

Előadásában valamennyi ügyvezető vállalata múltbeli tevékenységének felidézésével indított: amíg az Opel és a Suzuki is negyedszázados jubileumát hangsúlyozta, a Continental 146 évet ugrott vissza az időben, s bár az első autómobilok kapcsán talán a Mercedes-Benz vihetné el a pálmát 130 éves múltjával, a szentgotthárdiak nyerték a ki tud mélyebbre nyúlni a gyökerekben versenyt, feltéve, ha számít az 1867 óta zajló kerékpár és varrógépgyártás is.

Ez volt 2015

Tavaly 2,5 millió motor és több mint félmillió gépjármű készült Magyarországon.7833,3 milliárd forint termelési értéket állított elő a hazai autóipar, amely 17,6 százalékkal volt több, mint 2014-ban.

A járműgyártásban dolgozók száma 13 százalékkal nőtt, meghaladta a 149 ezret. Míg 2014-ben a teljes magyar áruexport 20 százaléka származott az autóiparból, tavaly ez az arány 21,6 százalékra emelkedett.

Az exportból származó árbevétel 16 százalékkal, a belföldi értékesítésből származó bevétel 36 százalékkal nőtt, ezek eredményeként pedig a magyar autóipar részaránya a teljes feldolgozóiparban már több mint 30 százalék.

Mivel az elért mérföldkövekről, rekordokról szakportálunkon folyamatosan beszámoltunk, ezúttal a jövőt illető terveket szedtük csokorba. A Suzuki például nem tervez kifejezett bővítést esztergomi gyárában, annál nagyobb hangsúlyt helyeznek viszont kapacitásaik hatékonyabb kihasználására, a gyártástechnológiai innovációra. – Innováció nélkül nincs autógyár, autógyár nélkül viszont nincs innováció – fogalmazott Urbán László vezérigazgató-helyettes. Annak ellenére, hogy a japánok 50 ezres éves termelési tevékenységre készültek annak idején, 2015-ben 185 ezer autó gördült ki a gyárból, s a „nagykorú” modellek – SX4 S-Cross és Vitara – felfutásának köszönhetően tovább növekedhet ez az érték. A 2008-ban elért 281 ezres csúcs még messze van, de 2017-ben már a 3 milliomodik autó legyártása szerepel a naptárban. Az Audi Hungaria jelenleg a Q3 modell gyártására készül, ezzel párhuzamosan 14 motorváltozat felfutása zajlik 2016-ban. A beszállítók felé fontos üzenet, hogy egyre több smart megoldást vezetnek be Győrben, vagyis egyre okosabb gyárrá válnak a magyar négykarikások, ami nyilvánvaló feladatokat jelent, elvárásokat támaszt partnerek számára is. A Mercedes-Benz a CLA és CLA Shooting Brake modellek ráncfelvarrását említette az idei év feladatai között, szóba került a logisztikai csarnok kibővítése és az árukosár koncepció bevezetése, illetve hosszabb távú célkitűzéseket hallhattak a jelenlévők az új ügyvezető, Christian Wolff első nyilvános szereplése alkalmával. Az Opel új tudásközpontjával remél további sikereket elérni, valamint a motorgyártást is éves 600 ezres darabszámig növelnék, 18 motorváltozat bevezetése mellett. A Bosch egyértelműen a kutatás-fejlesztés terén erősít, nagy figyelmet fordítva az önvezető technológiákra. Javier González Pareja magyar nyelven megkezdett előadásának hatásos célzása volt, hogy amíg ő beszél, valahol a világon épp bejegyeznek egy újabb Bosch-találmányt, vagyis 15 percenként feltalálnak valamit a mérnökeik. A Continental annak a folyamatnak az újabb állomásaira készül, amelynek korábbi lépéseként a mechanikus segédleteket felváltották az elektronikus eszközök (ABS és társai), majd realitássá vált az elektromos autó, s aktuálisan a sofőr nélküli technológia áll a középpontban.

HIPA Járműipari Konferencia 2016
Kattintásra galéria nyílik

Hogy igaza lesz-e Szijjártó Péternek, miszerint 2016 nehezebb év lesz a járműipar számára, mint 2015 volt, a következő hónapokban kiderül. Az biztosnak tűnik, hogy az elért eredmények ellenére nincs idő hátradőlni – az új kihívások éberen tartják az innovációs szellemet, a pénzügyi mutatók, darabszámok és termékek mellett pedig egyre jobban felértékelődnek az emberi, társadalmi kapcsolatok.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink