Elemzések PwC: Közép-Európa versenyképessége a régió autóiparában

PwC: Közép-Európa versenyképessége a régió autóiparában

autopro.hu | 2013.04.30 10:53

PwC: Közép-Európa versenyképessége a régió autóiparában

A Közép-Európai régió várható jövőjéről, versenyelőnyeiről, és a régió autóiparának kiaknázható jövőbeli lehetőségeiről tartott előadást Jan Maser senior manager, a PwC Autofacts Stratégiai Tanácsadó Csoportjának képviseletében a PwC II. Autóipari Konferenciáján, Győrben.

Hirdetés

Az Európai autógyártás 2015-re sem éri el a válság előtti szintet.

A gazdasági válság főleg a személygépjármű eladásokat befolyásolta negatívan melyre a gyártók az európai gyáraikban a termelés csökkentésével reagáltak. Az idézett tanulmány szerint a válság előtti termelési szintet 2015-ig nem érik el. Ennek ellenére optimistán kell a jövőbe tekinteni, hiszen nem csak a válságot megelőző évek vizsgálatai mutattak ki növekedést. Napjainkban is szinte hetente jelennek meg hírek az autóipari gyárbővítésekről, és a gépjárműiparhoz tartozó beszállítói hálózatok fejlesztéséről.

Jan Maser előadásában szereplő előrejelzés szerint a közép-európai régióban, 2019-re várhatóan 4 millió db személygépjármű kerül legyártásra, a tavalyi 3.2 millió darabszámmal szemben. Magyarországon a három autógyárban 2012-ben 225 ezer db jármű gördült le a gyártósorokról, a bővítések hatására 2019-ben ez a szám megközelíti 700 ezer darabot.

2019-re várható növekedés a gyártásban(baloldali táblázat); A várható megoszlási arány a prémium-, és egyéb márkájú személygépjárművek között (jobb oldali táblázat) (Forrás: PwC)

A PwC szerint jelenleg kelet felé tolódik az európai gépjárműgyártás, Csehország Szlovákia, Magyarország és Románia súlya is nő a térségben. Ennek csak egyik, de legfontosabb példája, hogy 2012-ben, több mint 1 millió jármű gördült le a szlovákiai és magyar szerelőszalagokról, szemben a 2006-os 300 ezer darabos gyártással.

Az európai személygépkocsi eladási számok alakulása 2011-ról 2012-re 860 ezres csökkenést mutat, amint az a következő táblázatból márkánként kiolvasható.

Az európai személygépkocsi eladási számok alakulása 2011-ról 2012 (Forrás: PwC)

Közép-Európa versenyképességének megőrzése: alkalmazkodjunk a globális trendekhez

Maser előadásában kitért arra, hogy a versenyképesség megőrzése érdekében, a helyi autóiparnak adaptálnia kell a globális trendeket. A régió erőssége jelenleg, a magasan képzett produktív munkaerő, és ennek a munkaerőnek az alacsony költségei. Az előadó hangsúlyozta, hogy ezeket az előnyöket kell fejleszteni középtávú célként. Elsősorban a munkaerő képzés színvonalának erősítésével, a mérnökképzés bővítésével, és a kutatási és fejlesztési központok létesítésével és támogatásával.

A legfontosabb távlati cél pedig a stabilizált beszállítói hálózat fejlesztése olyan technológiai kompetenciákkal, amelyek alkalmasak a prémium autógyárak kiszolgálására. Fontos továbbá a közös vállalkozások létrehozása, a prémium márka gyártók, a technológiai fejlesztő központok, és a lokális beszállítók közötti együttműködés erősítésének érdekében.

Kiemelt Partnereink