Elemzések Nemet mondott a magyar buszokra a főváros – ez volt a 24. hét

Nemet mondott a magyar buszokra a főváros – ez volt a 24. hét

Pardavi Mariann | 2016.06.20 06:08

Nemet mondott a magyar buszokra a főváros – ez volt a 24. hét

Felkészültek-e a hazai vállalatok az Ipar 4.0 kihívásaira? Hogyan teremtenek jól képzett munkaerőt? Érdemes olcsóbb berendezést választani? Ezeken a kérdéseken töprengtek a24. héten a magyar járműipar szereplői.

Hirdetés

Gyártók

Egy ember, egy motor az új irányvonal a győri Audinál: az eredetialkatrész-gyártás újdonsága ugyanis az, hogy egy erőforrást egy dolgozó épít az első csavartól az utolsóig. A munkatársaknak különleges képzettségre és nagy tapasztalatra van szükségük, hiszen a számos motorváltozat mindegyikét fel kell tudniuk építeni.

Jó hírrel kezdtük, rosszal folytatjuk. Úgy tűnik, nem kér Budapest a nekik tervezett magyar buszból. Kifejezetten a 3-as metró felújításával összefüggő közösségi közlekedési feladatok mentén alkották meg a Modulo M 168d modellt, amiből a mostani állás szerint nem fog venni egyet sem a főváros.

Beszállítók

Ács Istvánnal, a Bosch Rexroth Kft. ügyvezetőjével is beszélgettünk a héten. Felkészültek-e a hazai vállalatok az Ipar 4.0 kihívásaira? Miként lehet megtalálni és megtartani a minőségi munkaerőt? Mennyit ér a magyar szürkeállomány a világpiacon? Ezekről a témákról esett szó az interjú során.

A szombathelyi BPW-Hungária Kft. elkötelezetten törekszik a környezeti terhelés csökkentésére, ennek érdekében számos kapcsolódó beruházást végeztek az utóbbi években. A fenntartható fejlődés jegyében 2015-ben egy napelemes kiserőmű építését indították el, belső felhasználásra történő áramtermelés szándékával. A napelemes kiserőműve 185 család áramfogyasztásának megfelelő áramot termel.

350 millióból alakított ki szolgáltatóközpontot az Alcoa Székesfehérváron. A beszállító 2015 szeptemberében jelentette be, hogy két különálló – Alcoa és Arconic – piacvezető vállalattá kíván szétválni. Ez a terv várhatóan 2016 második felében teljesedik be. Egy 440-es létszámú szervezet az Arconic; míg a másik, 150-es létszámú szervezet a jövőbeni Alcoa üzleti tevékenységeit fogja támogatni.

Szolgáltatók

Interjút adott Ésik Róbert, a HIPA elnöke: elmondta, a Nemzeti Befektetési Ügynökség azon dolgozik, hogy egy asztalhoz tudja ültetni a Magyarországon jelen lévő külföldi járműipari nagyvállalatok döntéshozóit a hazai kis- és középvállalkozások képviselőivel.

Az autóipar szereplőinek gyakori probléma a munkaerő, vannak azonban üdítő kivételek. A szerszámgépek forgalmazásával foglalkozó Pekárik Szerszámgép Kereskedelmi Kft. ügyvezetője 2017-ben indítja el házon belül az oktatást. A tervei szerint olyan szakembereket fognak kitanítani a megrendelőik számára, akik képesek kezelni, programozni, karbantartani, szervizelni az egyre bonyolultabb berendezéseket.

A MÁV 120 darab saját fejlesztésű IC+ kocsi gyártásához keres partnereket, rendezni kívánják a béreket, sokkal korszerűbb vasúti szolgáltatások jöhetnek. A vezérigazgató, Csépke András válaszolt kérdéseinkre.

Székesfehérváron adta át európai központját a Himile. A vulkanizáló formákat gyártó vállalat a vezető abroncsgyártókkal együttműködve fejleszti termékeit, beszállítója az összes nagy gumiabroncsgyártónak, mint például a Bridgestone, a Continental, a Goodyear, a Michelin és a Pirelli.

A héten fogadta el a kormány azt az autóbusz-gyártási cselekvési tervet, amelynek egyik eleme szerint három éves feltételes közbeszerzési eljárást írhatnak ki a Volán társaságok. Így az állam közvetve kiszámítható megrendelésekhez juttathatná a magyarországi buszgyártókat, írja a Világgazdaság. A szolgáltató társaságoknak a beszerzésekhez 35 milliárd forintos keret állna rendelkezésükre. Ezzel összecseng a kormány azon gondolata, miszerint 1000-1200 új busz kellene a magyar utakra.

A brit tulajdonú, csomagolástechnikával foglalkozó Mondi Kft. felújítja üzemét, új technológiájú gépsorokat vásárol, továbbá több új üzemcsarnok, raktár és logisztikai központ is épül. 220 munkahelyet teremtenek.

Oktatás

92. évesen elhunyt Magyar Béla okleveles gépészmérnök, nyugalmazott főiskolai tanár, a Széchenyi István Egyetem több szakmai, oktatási szervezetének egykori vezetője.

Az oktatásért felelős államtitkár, Palkovics László szerint jelenleg a képzési rendszer nem elégíti ki a gazdaság igényeit. Összeomlás szélén állna a magyar járműipar?

Techtogether

Az idei Formula Student szezonra új járművel készülnek a győri egyetemisták. Az autót bemutató eseményre még pár napot várni kell, de a csapatkapitány elárult pár részletet, beleshettünk a ponyva alá.

Gyártósor

A munkadarab befogás területén tevékenykedő Schunk hazai leányvállalatának vezetőjével, Vitányi Róberttel beszélgettünk. Úgy fogalmazott: aki olcsóbbat választ helyettük, később rendszerint megkeresi őket.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink