Elemzések Most minden kiderül: itt a KPMG éves autóipari elemzése – 1. rész

Most minden kiderül: itt a KPMG éves autóipari elemzése – 1. rész

autopro.hu/B.B. | 2017.01.20 10:31

Most minden kiderül: itt a KPMG éves autóipari elemzése – 1. rész

Immár tizenhetedik éve adja ki a globális autóipar helyzetéről és kilátásairól szóló éves elemzését a KPMG. Négy részben mutatjuk be, milyen következtetésekre jutottak az elemzők több száz autóipari cégvezető válaszai alapján.

Hirdetés

Több ezer megkérdezett bevonásával készült a KPMG Global Automotive Executive Survey 2016 nevű felmérése, mely az autóipar jelenlegi helyzetével és jövőjével foglalkozik. A 38 országban megkérdezett nyolcszáz vállalati senior vezető autógyártóknál (25%), beszállítóknál (25%), kereskedőknél (10%), járműiparhoz köthető financiális, lízing (9%) és mobilitási szolgáltatóknál (20%) vagy IT-vállalatoknál (12%) dolgozik. A válaszolók egyharmada Európában, 13 százaléka Kínában, másik 13-13 százaléka Észak- illetve Dél-Amerikában tevékenykedik, míg 16 százalékuk Indiában, 12 százalékuk pedig Japánban és Koreában tölti be pozícióját.

A megkérdezettek megoszlása - forrás: KPMG

A felméréssorozat történetében először a világ különböző részein élő 2100 fogyasztót is meginterjúvoltak, hogy újabb, egyre jelentősebb szemszögből vizsgálva még pontosabb képet kaphassunk az iparágról.

Mi mással is lehetne kezdeni egy hasonló felmérést, minthogy miben látják a megkérdezettek a legnagyobb autóipari trendeket a 2025-ig tartó időszakban? Az előző évek alapján komolyan átrendeződő rangsor első helyén az alternatív hajtások helyett a hálózatba kapcsolás és digitalizálás végzett. Több helyes javulással dobogós lett a hibrid és az elektromos hajtás, míg a korábban listavezető, feltörekvő piacokra vonatkozó növekedési törekvések a negyedik helyre szorultak vissza. A lista az iparági vezetők szerint az üzemanyagcellás hajtással, a mobilitási szolgáltatásokkal és a szinte a semmiből a listára kerülő big datával folytatódik. Érdekesség, hogy az önvezetés kis javulással csak a kilencedik helyet szerezte meg.

Uralkodó trendek 2025-ig - forrás: KPMG

A korábbi évekhez képest jelentősen, öt helyet rontva visszaesett a platformok fejlesztésének és a járművek moduláris felépítésének szerepe, de a 2015-ben még ezüstérmes downsizing is egészen a tizedik helyre esett vissza. Míg a megkérdezettek egy évvel korábban a nyugat-európai gyártás racionalizálását tartották a negyedik legfontosabb témakörnek, prioritási rend szerint ez most csak a tizenegyedik helyet érte el.

A hálózatba kapcsolás és digitalizálás szerepe olyannyira megnövekedett, hogy a felmérés szerint a következő öt évben az üzleti modellekben (termékfejlesztés, értékesítés, fogyasztókkal való kapcsolat) akár alapvető zavarokat is okozhatnak. A vállalatvezetők szerint az üzleti modellel kapcsolatos problémák fellépésének valószínűsége is megugrott, 2015-höz képest csaknem tízszer annyian (3 helyett 28 százalék) tartottak különösen valószínűnek, és hatszor többen (9 helyett 54 százalék) valószínűnek.

Érdekes eredményt hozott az autógyártók önvezetés és elektromos mobilitás terén történő összehasonlítása. A legnagyobb innovációs és technológiai úttörőnek a BMW és a Toyota számíthat a következő nyolc évben, nyomukban a Honda, a Ford és a Tesla van. A VW-csoport a Hyundai-Kiához és a Renault-Nissanhoz hasonlóan mindkét tényező alapján a középmezőnybe sorolható, míg a megkézdezettek szerint a Daimler attól kissé leszakadt. A gyakran az önvezetés példájaként felhozott Tesla viszont ebből a szempontból átlagosnak mondható. (Itt persze különösen fontos megjegyezni, hogy a felmérés iparági vezetők következő 8 évre vonatkozó várakozásaira épít, továbbra sem tudni, mi van egy-egy gyártó a tarsolyában.)

Az önvezetés és elektromos mobilitás úttörői - forrás: KPMG

A fogyasztókkal való kapcsolattartás szempontjából viszont az autógyártók komoly változásokkal szembesülhetnek. A keresletet meghatározó preferenciarendszerekben az autógyártók szerepe csökken (a cégvezetők tavalyi válaszaihoz képest több, mint felére esik), jelentőségük egy részét pedig az okosodó autók beszállítói, különösen az ICT-vállalatok veszik át. Ezek az infokommunikációs rendszereket és technológiákat (felhők, hálózati integrációk stb.) szolgáltatják például a hálózatba kapcsolt járműveknek - vagyis az elemzésben is megjelenik az autóipari együttműködések fontossága. A kereskedők és mobilitási szolgáltatók jelentősége a vevői kapcsolattartás szempontjából szinte minden megkérdezett szerint megegyezik.

Keresleti szempontok változásának iparági vezetői és fogyasztói megítélése - forrás: KPMG

Érdekes megfigyelni, hogy a fogyasztói véleményekhez képest 2015-ben milyen jelentős mértékben eltért a gyártók és az ICT-vállalatok fontosságának megítélése - ez részben persze a trendek időközbeni változásával is magyarázható, de hiba lenne kizárólag azzal magyarázni. Könnyen lehet, hogy vevői szemmel jobban elkülönül, mely vállalattól származik egy-egy technológia, mint ahogy azt a gyártók gondolják. 2016-ban már nagyjából pontosan lekövette az iparági vezetők véleménye a keresleti oldal meglátásait.

A Global Automotive Executive Survey 2016-ot feldolgozó következő részünkben a jövő járműveit mint adatgyárakat vizsgáljuk.

Kapcsolat:

Boros Árpád, szenior menedzser, Mobilitás / Járműipar KPMG Tanácsadó Kft. | T: +36 1 887 4118 | M: +36 70 370 1972

Hirdetés

Kiemelt Partnereink