Elemzések Mi történt a 20. héten?

Mi történt a 20. héten?

Biró Csongor | 2014.05.16 14:30

Mi történt a 20. héten?

A vártnál kedvezőbb GDP-adatok, az ipari termelés jelentős emelkedése és a befektetői bizalom javulása adott teret a gazdasági optimizmusnak az év húszadik hetében. A forint kezdeti stabilitás után a hétvégére gyengült, ám a hazai járműipar ezt nem vette rossz néven. Szárnyal a Rába, bemutatták az új Ikarust, erősebb dízelmotorok jönnek Győrből, dolgozók százait veszi fel az Autoliv, az ezredik mérnököt alkalmazta a Bosch. Nézzük, mi történt a hazai gazdaságban és a magyar járműiparban a héten.

Hirdetés

Gyártók

Szárnyal a Rába. A legnagyobb hazai tulajdonban lévő járműipari vállalat korábbi eredményességét folytatva még mindig kiváló készpénztermelő képességről tesz bizonyságot, miközben a hitelállomány tízéves mélypontra süllyedt. Konszolidált, csoportszintű árbevétele 2014 első három hónapjában 11,8 milliárd forintot ért el, ami 3,5 százalékos növekedést jelent 2013 hasonló időszakához viszonyítva. A vállalatcsoport 1 milliárd forintot meghaladó EBITDA-val és 444 millió forintos üzemi nyereséggel zárta az első negyedévet. A tavalyi kimagasló cash-flow termelés idén is folytatódott 2222 millió forint készpénztermeléssel, amelynek köszönhetően a nettó hitelállomány az elmúlt tíz év legalacsonyabb szintjére, 6,8 milliárd forintra esett.

Hamarosan erősebb és takarékosabb dízelmotorok kerülnek ki a győri gyárból, az Audi a május eleji bécsi motorszimpóziumon mutatta be erőforrásait. Az új TDI 2967 köbcentiméter hengerűrtartalmú, hengerszöge maradt 90 fok, erősebb változata 272 lóerős (200 kW), legnagyobb forgatónyomatéka 600 newtonméter. Továbbra is lesz a motornak egy gyengébb variánsa, amely 218 lóerős (160 kW). Az Audi jelenleg legkedveltebb V6-os dízelmotorja 258 lóerős és 550 newtonméteres nyomatékú, gyengébbik társa 204 lovas. A V6-osok között a király a 313 lovas biturbó egység, ez egyelőre változatlan erővel marad a kínálatban.

Az erő kapott hangsúlyt azon a rendezvényen, ahol többek között a legerősebb magyar autót, a Mercedes-Benz CLA 45 AMG-t is kipróbálhattuk. A világ legerősebb széria négyhengerese (360 lóerő) versenyautót farag a szép magyar négyajtós kupéból.

A legerősebb magyar kocsi

Új magyar busz

Alighogy bemutatták, már forgalomba is állt az első BKV-nál összeszerelt Ikarus busz, amely az úgynevezett PKD-konstrukcióban készült. A minden elemében új jármű részegységenként érkezik a Magyar Autóbuszgyártó Kft.-től, és az összeszerelést a BKV végzi el, váltója szentgotthárdi Allison.

Az új Ikarus PKD

Beszállítók

Az ezredik fejlesztőmérnök is megkezdte munkáját a Bosch budapesti fejlesztési központjában, amelynek bővítése jelenleg is folyik. Az itt dolgozó szakemberek száma folyamatosan nő, csak az utóbbi két évben több mint háromszáz mérnököt vettek fel. Tavaly adták át a kibővített központi épület első ütemét, és 2015-re elkészül a második is. Nyolcszáz új munkatársat keresnek az Autolivnél. A világ legnagyobb aktív és passzív utasvédelmi berendezéseit gyártó cégének sopronkövesdi leányvállalata 2018-ig megduplázza területét, termelését és alkalmazottai számát. A felsőörsi Omikron-Dokk kompozit termékeit elsősorban a járműiparnak szállítja be. Lipóczi Gergely értékesítési igazgatót kérdeztük.

Munka az Omikron-Dokknál

Egyetemi versenyek

Itt a nyár, kezdődnek az egyetemi versenyek. Az Bosch Rexroth főtámogatásával megrendezett Nemzetközi Aventics Pneumobil Versenyen olyan mérnökhallgatók vonulnak fel Egerben, akik lelkesek, tehetségesek, nem hiányoztak az elméleti előadásokról, ugyanakkor a műhelyben, laborban is otthonosan mozognak. Rotterdamban elstartolt a Shell Eco-Marathon. Zámbó Zoltánnal, a győri egyetem csapatának gépészeti vezetőjével még a felkészülési időszakban beszélgettünk, közben pedig a kecskeméti csapatot is felkerestük. A Miskolci Egyetem csapatának győzelmével zárult a Hungaroringen rendezett „Go-kart, Go-Bosch!” program. Mi is ott szurkoltunk a helyszínen.

Élénkülés

Az idei első negyedéves, meglepően magas, 3,5 százalékos GDP-növekedés tükrében 2014-ben 2,5-3 százalékkal is bővülhet a magyar gazdaság- elemzők szerint. Ha a gazdaságot a szeptember-december periódushoz viszonyítjuk, akkor 1,1 százalék a kiigazított növekedés, ami megegyezik a tavalyi harmadik negyedéves bővüléssel. Az autógyártás rendkívüli kapacitásbővítése és termelés növekedése nagymértékben járult hozzá a GDP bővüléséhez. Varga Mihály miniszter szerint a gazdaság "kirobbanó formába" került, a költségvetés jó állapotban van, de az inflációval, illetve az annak hiánya miatt várható költségvetési bevételcsökkenéssel az új kormánynak foglalkoznia kell. Úgy vélte, hogy az MNB-nek még lehet mozgástere a kamatcsökkentésre.

Javított előrejelzések

Magyarországon és a környező gazdaságokban várhatóan a következő negyedévekben is tartható lesz a 3 százalék körüli éves összevetésű növekedési ütem - jósolták londoni pénzügyi elemzők a vártnál általában jobb idei első negyedévi térségi GDP-növekedési becslések ismertetése után. A JP Morgan előrejelzése az, hogy 2014 egészében Magyarországon 2,5 százalék, Lengyelországban 2,9 százalék, Csehországban 2,8 százalék, Romániában 3,2 százalék lesz a gazdasági növekedés. A Goldman Sachs (GS) bankcsoport londoni befektetési részlegének elemzői is ugyanerre a következtésre jutottak. Közölték: az első negyedévi részleges adatok alapján felfelé mutató kockázatokat látnak a magyar gazdaság idei növekedésére szóló előrejelzésükre, amely jelenleg 2,2 százalékos magyar GDP-növekedést valószínűsít 2014 egészére.

Gyengült a forint

Nagyot gyengült a forint árfolyama csütörtök délutánról csütörtök estére a főbb nemzetközi devizákkal szemben a bankközi devizapiacon. Az eurót csütörtök reggel 303,46 forinton jegyezték, délelőtt 302,59 forinton, délután 303,72 forinton, este 306,38 forinton. Az euró árfolyama péntek reggel nem változott, délelőtt 305,45 forintra esősödött.

Ipari termelés

Márciusban az ipari termelés 10,6 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, a termelés bővülésében elsősorban a járműgyártás, illetve az ehhez kapcsolódó beszállítói ágazatok eladásainak növekedése játszott szerepet - közölte a részletes adatok alapján a Központi Statisztikai Hivatal (KSH). A feldolgozóipar exportértékesítésének csaknem felét adó két alágból a több mint egyharmad részt képviselő járműgyártás kivitele márciusban jelentősen, 26,0 százalékkal nőtt. A járműiparba sorolt vállalkozások belföldi eladásai 58,2 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbit. A feldolgozóipar jelentősebb súlyú alágai közül a termelés csaknem három tizedét adó járműgyártás kibocsátása 28,3 százalékkal nőtt. A járműipari új exportrendelései 43,7, a gyógyszeriparé 42,5, a gépiparé 28,3 százalékkal nőtt és a villamos berendezésekre is 28,1 százalékkal több rendelés futott be.

Befektetői bizalom

Az idei év tavaszára a 2003-2007-es időszakban tapasztalható szintre javult a befektetői optimizmus a kelet-közép-európai régióban, a Deloitte befektetői bizalmi indexe már a harmadik egymást követő félévben nőtt, amire 2009 vége óta nem volt példa. A kilátások javulásának egyebek mellett olyan fundamentális okai vannak, mint a tartósan alacsony kamat- és inflációs környezet, amely a befektetőket magasabb kockázatvállalásra ösztönzi. Az utóbbi években javultak a vállalati mérlegek, amelynek révén az európai vállalati szektor egyre egészségesebb képet mutat. A befektetők - különösen az Egyesült Államokban - egyre vonzóbbnak látják az európai, és azon belül is közép-európai befektetési lehetőségeket.

Kiemelt Partnereink