Elemzések Mi más történt a 39. héten a járműiparban?

Mi más történt a 39. héten a járműiparban?

autopro.hu | 2015.09.25 16:11

Mi más történt a 39. héten a járműiparban?

Mármint azon túl, hogy a VW beismerte a gigantikus csalást, amit óriási összeomlás követett, Martin Winterkorn lemondott. Nos, bőven történt a botrányon túl érdekesség az iparágban. Még Ferenc pápa is üzent, szavak nélkül.

Hirdetés

Gyártók

Itt van rögtön az Audi Hungaria éléről egy sokkal korábban meghozott döntés okán Neckarsulmba távozó Thomas Faustmann búcsúüzenete, amelyet Pannonhalmán osztott meg szakportálunk munkatársával.

TT rajongók találkoztak a győri autógyárban, s az is felmerült, hogy a négykarikások várhatóan 2018-tól megjelennek a száguldó cirkusz porondján.

Az Audi AG 1 millió eurót ajánlott fel a menekültek támogatására, nagyjából 50 millió forint juthat a keretből az Audi Hungaria szándékaira.

Bővült a gyártó által fenntartott győri iskola is, ahol idén már 453 tanuló kezdhette meg az új tanévet. 2017-ig egy új, modern iskolaközpont épül fel, ahol 650 diák tanulhat a jövőben.

Átadták a – kecskemétiek által csak csillagos márkának nevezett – Mercedes-Benz dolgozóinak gyermekei számára létesített Csillag Bölcsődét és Óvodát is.

VW-botrány

Martin Winterkorn belebukott abba, hogy a konszern manipulálta az emissziós adatokat

A szappanoperává terebélyesedő történet múlt szombaton robbant be a nyilvánosság csatornáiba, amikor még csak vádként merült fel, hogy Európa legnagyobb autógyártója manipulált a Clean Diesel technológiával. Akkor még "csak" horribilis büntetés nézett ki a németeknek, ám hétfőn már a piac is elkezdte beárazni a sumákolást: egyetlen nap leforgása alatt 19 százalékot zuhantak a VW részvényei.

Zuhan a VW-részvények árfolyama, ki tudja, hol áll meg...

A hétfők után el szoktak jönni a keddek, most sem történt másként: az újabb nap végére már 40 százalékos mínuszban padlózott a tőzsdei mutató. Kiderült, hogy 11 millió autót érint a dízelbotrány, köztük számos Európában népszerű Volkswagen, Seat, Skoda és Audi modellt. Harmadukban magyar motor dolgozik. A Boscht is megpróbálták belekeverni, sikertelenül. Nem nagyon volt kérdés, marad-e a helyén mindezek után Martin Winterkorn vezérigazgató, azt viszont nem lehetett előre látni, lemond-e, vagy leváltják. Végül nem várta meg, hogy kinyissák előtte az ajtót, a kislábujját azért még otthagyta az ajtórésben.

Bár a győri gyárban - a világ legnagyobb motorgyárában - készült az érintett erőforrások harmada, ez nem jelent összefüggést a manipulálással

Ekkora hullámok ritkán képesek házon belül maradni, így hamar ráfröccsent a vád a BMW-re is. Az, amivel a bajorokat megvádolták, egyelőre alaptalannak tűnik. Mások szerint az egész német OEM-kör sáros a témában, az újabb vádat viszont a Daimler rögtön nyilatkozatban utasította el.

Pár nap alatt túllépett az ügy - legalábbis a vád - a VW konszern keretein

Ferenc pápa nagyjából úgy kerül ebbe a történetbe, mint Pilátus a krédóba. De ha már épp Amerikában járt, azzal, amilyen autóba ült, szavak nélkül is utat mutatott a valódi környezettudatosság irányába. Eközben Európa zéró toleranciával igyekszik minimalizálni a hasonló csalások lehetőségét.

Ki tudja, talán a környezettudatos pápa fog végül rendet rakni a pöfögés kapcsán?

Beláthatatlan, mit hoz magával a jövő hét, de hogy nincs vége a dízel-sagának, abban biztosak lehetünk.

Beszállítók

A pápai Hirtenberger Automotive Safety járműbiztonsági rendszereket gyártó vállalat 840 millió forintból fejlesztette gépparkját, ezzel jelentősen növelte gyártási kapacitását.

2,8 milliárdos keretből a többi között egy 4600 négyzetméteres csarnokot épített az amerikai General Electric Aviation-üzletágának magyarországi üzeme.

Október végén újra lesz MAJOSZ-HIPA beszállítói fórum. Az Automotive Hungary járműipari szakkiállítás nyitónapján, október 28-án 10 órától találkozhatnak egymással szervezett keretek között az iparág hazai menedzserei, üzletemberei.

Szolgáltatók

Miután átadták az Audi Hungaria második logisztikai bázisát, a motorlogisztikai terület vezetőjével beszélgettünk a fejlesztés céljáról és a hatalmas épület sajátosságairól.

A Tata Consultancy Services (TCS) indiai üzleti szolgáltató vállalat 300 új munkahelyet hoz létre budapesti globális szolgáltatóközpontjában.

Vannak arra utaló jelek, hogy lassacskán érik a megoldás a népvándorlás okozta fuvarozási káoszra.

S mindezek után jöhet-e jó hír a héten a Volkswagen környékéről? Igenis jöhet, bár a megvalósulás esélye némileg kétségessé vált.

Gazdaság

A magyar járműipari vállalatok a kormányzati kommunikációval szemben igenis úgy látják, a szakképzett munkaerő egyszerűen elmenekül az országból. Egyre reálisabbnak tűnik a népvándorlók alkalmazása.

A Poppe+Pothoff sem talál elég munkatársat

Ráadásul folyamatosan nő a betöltetlen mérnöki állások száma Magyarországon, ma mintegy 4 ezer nyitott pozíció van ezen a területen.

Nagyon nem mindegy, miként mozgott a héten a forint az euróval szemben. Bár a piaci folyamatok sosem szimpla logika mentén működnek, egy jelentősebb forintgyengülés akár a VW-botrány magyar hatásaira is utalhat. A grafikont elnézve semmi okunk az optimizmusra - nagyot gyengült a forint a hét második felében.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink